Cpu-z specification 3,4 fast jag ändrat till 4,2 i bios??

Permalänk

Cpu-z specification 3,4 fast jag ändrat till 4,2 i bios??

Tjena,

Har följt följande video för att försöka lyckas med en mild överklockning.
http://youtu.be/n7mHYCd1Jho
Har samma märke på mobo och processor 2600k á 3,4 ghz. Killen i videon väljer 42 vilket ska symbolisera 4,2 , som även min Pure Rock fixar. När jag kör CPU-z står det 3,4 på spec. Även när jag kär oculus-rift-check är processorn "CPU 3,4 bla, bla not ready"
Tips mottages tacksamt!!

Permalänk
Keeper of the Bamse

CPUn är fortfarande en 3.4Ghz enligt sitt HW-id, läs istället "core speed" i CPU-z.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: aha! Tack. Inget man behöver bry sig om då? Core speed pendlar mellan 1500och 4,2 hela tiden. Ca: 60 c i load ef 15 min med prime95 (som låter lite daterat det också)

Permalänk
Medlem

Nej, det är inget att bry sig om. Det påverkar ingenting. Pendeln mellan 1500 och 4.2 är Intels såkallade "speedstep" där den klockar ner vid tillfällen som inte kräver full uträkningskraft.

60 grader i Prime är inga konstigheter alls. Rätt bra, till och med. Vill du kan du nog pilla vidare upp till 4,5 utan att se några stora konsekvenser, 2600k klarar det utmärkt - däremot kan det bli så att du kanske får pilla upp VCORE lite smått beroende på vad du ställt den på nu.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

@Masyve: tokshysst med hjälpen. Ska natta döttrarna och sen kolla lite. Vcore har jag inte ändrat något alls endast alla 4 kärnornas hastighet - i BIOS. Något jag efterjusterar även det i BIOS? Thx!

Permalänk
Medlem

@Gladaminer: Har du bara slängt upp multipliern till 42 så sköter den Vcore själv. Däremot så kan den bli onödigt hög om den står på auto.
Med 60°C så ser det inte direkt ut att vara någon fara, men ska du pumpa på lite mer så rekommenderar jag att du ställer in manual voltage och testar dig fram.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

@Masyve: tokshysst med hjälpen. Ska natta döttrarna och sen kolla lite. Vcore har jag inte ändrat något alls endast alla 4 kärnornas hastighet - i BIOS. Något jag efterjusterar även det i BIOS? Thx!

Helt rätt, VCORE är något som styrs ifrån BIOS. VCORE är det måttet som begränsar spänningen på strömmen som går genom din processor, och för att nå högre frekvenser (Ghz) så krävs ibland lite högre spänning på strömmen.

Om vi tar min processor t.ex. som är en 2500k (samma serie som din fast i5-gradering istället för i7) så ligger den på 4,5Ghz just nu med 1,32 volt VCORE. Om jag vill få upp den i t.ex. 4,8Ghz istället, så skulle jag behöva öka min VCORE till något i stil med 1,38-1,4 någonstans - och på grund av att spänningen på strömmen ökar så blir chippet också varmare. Därför är kylningen avgörande för överklockning, en processor som blir för varm kommer börja strypa sig själv i hastighet för att inte överhetta, och kan skadas fysiskt av den höga spänningen om man tar i för mycket.

De flesta brukar säga att man ska hålla sig under 1,4v på den generationen processorer som du och jag har. Har sett massor av folk gå över också, men under 1,4v är i princip idiotsäkert. För 4,5Ghz ska du inte behöva gå så högt dock. Prova med typ 1,33v eller t.om. 1,32v. Normalt brukar man behöva ställa VCORE på "fixed" före man kan manipulera värdet själv.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Helt rätt, VCORE är något som styrs ifrån BIOS. VCORE är det måttet som begränsar spänningen på strömmen som går genom din processor, och för att nå högre frekvenser (Ghz) så krävs ibland lite högre spänning på strömmen.

Om vi tar min processor t.ex. som är en 2500k (samma serie som din fast i5-gradering istället för i7) så ligger den på 4,5Ghz just nu med 1,32 volt VCORE. Om jag vill få upp den i t.ex. 4,8Ghz istället, så skulle jag behöva öka min VCORE till något i stil med 1,38-1,4 någonstans - och på grund av att spänningen på strömmen ökar så blir chippet också varmare. Därför är kylningen avgörande för överklockning, en processor som blir för varm kommer börja strypa sig själv i hastighet för att inte överhetta, och kan skadas fysiskt av den höga spänningen om man tar i för mycket.

De flesta brukar säga att man ska hålla sig under 1,4v på den generationen processorer som du och jag har. Har sett massor av folk gå över också, men under 1,4v är i princip idiotsäkert. För 4,5Ghz ska du inte behöva gå så högt dock. Prova med typ 1,33v eller t.om. 1,32v. Normalt brukar man behöva ställa VCORE på "fixed" före man kan manipulera värdet själv.

En fråga kring att ställa VCORE på fixed, när de är på auto och min cpu är i stockläge så pendlar VCORE mellan 0.960 och 1.176 ( är väl i takt med speestep som klockar ner cpun?) Om jag ställer in vcore manuellt, blir inte processorn onödigt varm då den hela tiden är det jag ställt den på? Om det nu är 1,3 säger vi så borde väl processorn bli varmare även i idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

En fråga kring att ställa VCORE på fixed, när de är på auto och min cpu är i stockläge så pendlar VCORE mellan 0.960 och 1.176 ( är väl i takt med speestep som klockar ner cpun?) Om jag ställer in vcore manuellt, blir inte processorn onödigt varm då den hela tiden är det jag ställt den på? Om det nu är 1,3 säger vi så borde väl processorn bli varmare även i idle?

Någon med mer exakt kunskap om elektricitet får gärna rätta mig om jag har fel men som jag har förstått det så utväxlas värme av förbrukad watt, alltså energi. Och högre spänning på strömmen tillåter processorn att dra fler watt energi, som därmed utväxlar mer värme - alltså är värmeutväxlingen bara högre när processorn arbetar mer och tillåts förbruka fler watt, inte när den idlar.

Som sagt, rätta mig gärna.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

En fråga kring att ställa VCORE på fixed, när de är på auto och min cpu är i stockläge så pendlar VCORE mellan 0.960 och 1.176 ( är väl i takt med speestep som klockar ner cpun?) Om jag ställer in vcore manuellt, blir inte processorn onödigt varm då den hela tiden är det jag ställt den på? Om det nu är 1,3 säger vi så borde väl processorn bli varmare även i idle?

Det är rekommenderat att du ställer in manuell volt när du ska testa att överklocka, bara för att du ska veta att den klarar sig stabilt i det du ställt in den på. När du är nöjd kan du ställa tillbaka till adaptive. Får du då problem så kan det bero på vdroop eller dylikt och du kan testa att öka med några millivolt för att få den stabil i adaptive mode.

Angående din fråga. Volt * ampere är vad som avgör hur varm din processor kommer att gå. Ställer du bara in volten högre så innebär det inte att den kommer att gå varmare hela tiden, utan det är när strömningen (amperen) går in som den stiger i värme.
Jag vet inte riktigt hur vida den skulle degraderas på något sätt av att man har en konstant volt hela tiden, men det verkar inte vara rekommenderat i alla fall. Men att köra konstant volt när du överklockar är rekommenderat bara på grund av att det blir lättare att se om den håller sig stabil.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED