VR i fokus med spelmotorn Cryengine V

Permalänk
Melding Plague

VR i fokus med spelmotorn Cryengine V

Det är inte bara grafikramverk som uppdateras friskt. Den senaste versionen av spelmotorn Cryengine ska förbättra allt från effekter till utvecklarverktyg och starkt fokus ligger på VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I cryengine 1 var det 64 bit cpu's som var fokus för bättre grafik. ( bs )
I cryengine 2 var det dx10 som stod för bättre grafik. ( eller att ändra ett värde i en cfg fil )
I cryengine 3 var det onödig tesselation på cementblock som stod i fokus.

Även om det är mycket skitsnack och artificiella begränsningar beroende på vad du har för hårdvara hos crytek så blir det ändå ganska mycket ögongodis, blir intressant att se om deras VR satsning är något att ha, eller bara något jippo.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Devildoll: Absolut, det är inte sällan som nya grafiktekniker används som skryt utan att tillföra särskilt mycket, men den som har testat VR-demon Return to Dinosaur Island 2 kan vittna om hur häftig VR-upplevelsen faktiskt kan bli med en spelmotor som är väl lämpad för ändamålet. Det är den första riktiga wow-upplevelsen vi har upplevt på redaktionen, och alla som besökte vår gaming-lounge på Dustin Expo reagerade på samma sätt. Uppdateringar av Cryengine, Unreal Engine, Unity med flera kommer bara göra VR-upplevelsen bättre och bättre ju längre tiden går.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devildoll:

I cryengine 1 var det 64 bit cpu's som var fokus för bättre grafik. ( bs )
I cryengine 2 var det dx10 som stod för bättre grafik. ( eller att ändra ett värde i en cfg fil )
I cryengine 3 var det onödig tesselation på cementblock som stod i fokus.

Även om det är mycket skitsnack och artificiella begränsningar beroende på vad du har för hårdvara hos crytek så blir det ändå ganska mycket ögongodis, blir intressant att se om deras VR satsning är något att ha, eller bara något jippo.

Låter snarare som du pratar om crysisspelen än spelmotorn cryengine i några av exemplen tycker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Devildoll: Absolut, det är inte sällan som nya grafiktekniker används som skryt utan att tillföra särskilt mycket, men den som har testat VR-demon Return to Dinosaur Island 2 kan vittna om hur häftig VR-upplevelsen faktiskt kan bli med en spelmotor som är väl lämpad för ändamålet. Det är den första riktiga wow-upplevelsen vi har upplevt på redaktionen, och alla som besökte vår gaming-lounge på Dustin Expo reagerade på samma sätt. Uppdateringar av Cryengine, Unreal Engine, Unity med flera kommer bara göra VR-upplevelsen bättre och bättre ju längre tiden går.

Mjo spelmotorerna kommer troligtvis delas in i två grupper, de som har VR's krav i åtanke, och de som påtänktes innan VR.

Skrivet av Söderbäck:

Låter snarare som du pratar om crysisspelen än spelmotorn cryengine i några av exemplen tycker jag.

Cryteks marknadsföring för spel/spelmotorer är oftast sammanflätad.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Fel, Cryengine användes först i Far Cry.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

I cryengine 1 var det 64 bit cpu's som var fokus för bättre grafik. ( bs )
I cryengine 2 var det dx10 som stod för bättre grafik. ( eller att ändra ett värde i en cfg fil )
I cryengine 3 var det onödig tesselation på cementblock som stod i fokus.

Även om det är mycket skitsnack och artificiella begränsningar beroende på vad du har för hårdvara hos crytek så blir det ändå ganska mycket ögongodis, blir intressant att se om deras VR satsning är något att ha, eller bara något jippo.

precis vad jag tänker, av det jag sett av VR så känns texturerna väldigt simpla, frågan e om denna grafikmotor kommer kunna klara vr i tex 32 spelar server med de texturer youtube videon visar? återstår att se!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Fel, Cryengine användes först i Far Cry.

Ett väldigt förbisett spel, grafiken var top notch vid den tiden. Jag älskar det spelet mer än Crysis.
Gameplay var roligare också, far cry kändes lite mer som doom3 korsat med battlefield bad company.

Jag tror att CryTek är väldigt duktiga på att få folk att bygga hype runt nya grejer, mest genom att hålla sig i den tekniska bräschen.
Men de brukar ju ofta släppa produkter som inte blir så långlivade just för att de fokuserar för mycket på vissa grejer (grafik, flashig presentation), och då blir vissa saker halvdana och spelen inte så djupa.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Denna tråden/nyheten om Cryengine fick mig att spela om Far Cry med DSR 4x 15% r_hdrrendering 7 samt fast vet inte om alla funktioner är igång ambient oclusion af 16 samt försök till multisampling och supersampling på genomskinliga texturer. Ser ut att fungera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Hade hoppas på vulkan stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

UE# skippar sina royalites framöver då för att inte tappa för många användare (hoppas).