applicera kylpasta mellan processor och kylflensen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2011

applicera kylpasta mellan processor och kylflensen

har kollat på många klipp på youtube men ej kommit underfull med hur mycket kylpasta man skall lägga på processorn samt skall de vara ett tunt lager innan man sätter på kylflensen med fläkten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av andy2582:

har kollat på många klipp på youtube men ej kommit underfull med hur mycket kylpasta man skall lägga på processorn samt skall de vara ett tunt lager innan man sätter på kylflensen med fläkten

Många säger att den mest lämpliga dosen ligger i riskornsområdet! Sen kan det variera mellan olika processormodeller. Jag tycker att du ska sikta på ett riskorn. Du ska inte stryka ut pastan utan det sköter kylaren när du pressar på den!

Good luck!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2011

@Esrakuf:

jag har en intel pentium G3220 3,0 ghz sedan modo är Gigabyte GA-B85M-D3H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av andy2582:

@Esrakuf:

jag har en intel pentium G3220 3,0 ghz sedan modo är Gigabyte GA-B85M-D3H

Jag tror att ett riskorn blir bra i ditt fall! Hör av dig hur det går!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Müllendorf
Registrerad
Jun 2012

Komponenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av andy2582:

Den där videon visar hur man monterar kylaren som följer med vissa Intel-CPUer, som har kylpasta förapplicerad. Då är kylpastan av nödvändighet lagd i ett tunt lager, eftersom det troligtvis skulle bli problem med att frakta kylaren annars.

Om du har en kylare utan förapplicerad kylpasta så är det som sagt ungefär ett riskorn i mitten av CPUn som gäller. Det finns en del alternativa metoder också, men riskornsmetoden ger bra resultat och är svår att misslyckas med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2011

@perost:

oki för jag gjorde de för första gången igen så la jag ut en liten klick som ett riskorn och sedan smetade ut det som en tunn hinna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra halvan
Registrerad
Sep 2007

Yes! Tack för den.
Mycket informativ, särskilt för mig som snart ska montera ihop en ny dator för andra gången. Den förra var 2007 så en del har man ju glömt.

Edit: Och den förra gången var med stockkylare. Den här gången måste jag applicera kylpastan själv.

Asus Z170 Pro Gaming :|: Intel Core i5 6600K @ 3,5GHz :|: Cooler Master Hyper 212 EVO :|: 16 GB (2x8) Kingston HyperX Fury DDR4 Black Ed. CL14 :|: Asus R7 250 2GB GDDR3 :|: Western Digital WD5000AAKS 500 GB (system) :|: Samsung HD103SJ 1 TB :|: Fractal Design Define R5 (black) :|: Huntkey 500 W :|: och en del annat smått och nödvändigt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av andy2582:

@perost:

oki för jag gjorde de för första gången igen så la jag ut en liten klick som ett riskorn och sedan smetade ut det som en tunn hinna

Du ska INTE smeta ut det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2011

@niclasc:
oki som sagt första gången jag gör det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Bytte du kylare? Intels egna kommer med kylpasta förapplicerad där du inte behöver göra någonting alls. Sen hur du lägger på den nya har ju visat sig inte spela någon jätteroll, se bara till att du rengör den gamla ordentligt och skruvar dit kylaren med ett jämnt tryck.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2001

Ett X är de optimalaste men ska inte vara helt från hörn till hörn, ska vara typ halvvägs från mitten till hörnen. Kollade på en hemsida där dom gjorde ordentliga tester med typ 12 olika sätt att applicera pastan och x vann med en liten marginal över en väl placerad riskorn i mitten.

Enligt sidan nere kör dom X nästan helt ut till hörnen, men min egen rekomendation är att inte dra helt ut till hörnen. Rent logiskt så borde det saknas pasta på sidorna, alltså mitten regionen mellan hörnen. Därför är det bättre med ett kortare och tjockare x.

Edit: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl...

“The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< [Fractal Design R5]--- [Asus Z97-A]--- [i5-4590k 3.9GHz -/ @4.5Ghz 1.185V] ]---[Sapphire R9 390 Nitro 8GB / @ 1150MHz,1700MHz]--- [EVGA Supernova G2 750W PSU]---[Samsung Evo 850 250gb]---[Corsair Vengeance Pro 2x8gb 1600mhz CL9]---[Noctua NH-U14S]---[Samsung S24E370DL Freesync ]---[Steelseries Rival]---[HyperX Cloud II]---[Logitech G710 ]----> Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2011

@Andreaz1:

nej det är intel egna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2011

@Oneirogen:
oki då vet jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fridhelmsplan; Stockholm.
Registrerad
Aug 2006

Nu är jag inte superinsatt men vad jag vet är att skillnaderna är alldeles för små för att orka hitta den bästa metoden. Har kört med riskornsmodellen i ungefär 10-12 års tid och det har fungerar bra för mig.

Chassi: Fractal Design Define R5 (vit) MB: ASUS ROG MAXIMUS VII HERO RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB CPU: Intel Core i7-4790k GPU: ASUS GeForce STRIX GTX 980 Ti SDD: Samsung 850 EVO 250GB HDD1: Seagate 1TB HDD2: WD 1TB PSU: EVGA SuperNova G2 1300w Skärm: Acer 27" XB270HU Tangentbord: CM Storm QuickFire TK (Cherry MX Brown) Mus: Logitech G500 Hörlurar: Astro A50

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

youtube.com/ultracowgaming

Corsair 750D AF ed, Z97 ROG Hero VII, Intel Core i7-4790k, Corsair H75, 2xEVGA SC+ GTX980Ti ACX 2.0, 32 GB Corsair Vengeance Pro, Corsair AX860i, 2xKingston V300 240 GB, Crucial MX100 512 GB, ASUS PB287Q 4K, Logitech Proteus Core, Corsair k95, Steelseries Sibiria V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotham
Registrerad
Aug 2008

Har hört att applicera kylpastan är viktigare och kan ha en större impact på gpu än cpu. Dock har jag aldrig bytt pasta på just en gpu så jag ska inte svära på det.
När det kommer till cpu brukar jag köra riskornsmetoden och sedan ge kylaren en liten tvist fram och tillbaka för att jämna ut den. Fungerar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

#waiting#impatience
⚠ Z-E-N system incoming! ⚠

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Enligt Linus TechTips så spelar det inte så stor roll.
Enligt deras test så va det bara om man tog för lite som det blev för varmt.

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: EVGA 980Ti SC+
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

@Adam West: Japp. Riskorn på cpu och stor stjärna på Gpu. Så kör jag fast utan någon twist. Låter hamburgereffekten göra sitt.

Data
| Corsair 540 | MSI Z97 GAMING 7 | FD Newton R3 1000W | i7 4790K | 2xEVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ | G.Skill Ares 16GB 1600MHz | Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Jag kör ett riskorn till en halv ärta. Om det nu säger mycket:)

Edit: Om kylaren är helt plan och fin, när det gäller HDT kylare är det annat.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Med moderna CPU:er spelar det nästan ingen roll. För mycket kylpasta innebär massa att städa efteråt.
Optimalast efter hur en CPU-Die ser ut under IHS:en är ett tunt sträck från toppen till botten som börjar ca 1/4 från topp och botten. Resterande kontaktyta på IHS är rätt irrelevant.

Vid exotiskkylning är det andra bullar som gäller.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *