Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Jan 2011

Ändra CPU samt chassifläktarnas RPM

Hej!

Byggde ihop en dator i förrgår och märkte att det inte går att ändra hastigheten på varken CPU fläkten, pumphastigheten eller chassifläkten via BIOS/Speedfan.

Moderkortet är ett Asus Z170i Pro Gaming, CPU kylaren är en Corsair H55. Har det med att fläktarna enbart har 3pin-connector eller spelar det ingen större roll då moderkortet har Q-fan control i BIOS? Datorn låter som ett flygplan och har lokaliserat att det är CPU-fläkten som låter mycket (1600RPM ligger den på).

Måste jag fixa en fläktkontroller eller ska det gå via BIOS på något sätt?

mITX
| Pantheks EVOLV ITX | Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700k@4.7GHz | Asus GeForce GTX 1070FE | HyperX Fury Black 16GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@freak:
Låter ju som du plugat in nånting fel, men går det ens med CPU-kylarn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av MiniPC:

@freak:
Låter ju som du plugat in nånting fel, men går det ens med CPU-kylarn?

Allt sitter som det ska, om vad går med kylaren? Fläkten är kopplad till CPU-fan och kylaren är kopplad till chassifläkt 2.

mITX
| Pantheks EVOLV ITX | Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700k@4.7GHz | Asus GeForce GTX 1070FE | HyperX Fury Black 16GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

prova med asus a3, där kan göra auto mini och max hastight.
funkar för mig.
om inte funkar så installera om Asus a3 igen.

The Essence Of Elite
Some are soldiers, we are ghosts

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

@freak: Du behöver Corsair link för att kunna ändra hastigheten på pumpen. Har du kopplat fläkten till din H55 eller till moderkortet? Icke pwm-styrda fläktar är inte säkert att du kan styra hastigheten på genom Corsair link eller dylikt. Jag lyckades inte med det med vanliga sp120 fläktar men det gick bättre med pwm-varianten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Jompa79:

@freak: Du behöver Corsair link för att kunna ändra hastigheten på pumpen. Har du kopplat fläkten till din H55 eller till moderkortet? Icke pwm-styrda fläktar är inte säkert att du kan styra hastigheten på genom Corsair link eller dylikt. Jag lyckades inte med det med vanliga sp120 fläktar men det gick bättre med pwm-varianten.

Nej, om han har H55I då måste ha men om har inte I efter namn på kylare så stöd inte corsiar link.

men står h55 ju men kan han glömma skriva med I.

The Essence Of Elite

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av pimtim:

Nej, om han har H55I då måste ha men om har inte I efter namn på kylare så stöd inte corsiar link.

men står h55 ju men kan han glömma skriva med I.

Ja det verkar som att alla AiO kylare från Corsair under H80i är enklare varianter utan stöd för Corsair-Link. Antar då att man kopplar pumpen till CPU-headern på moderkortet och fläkten till en vanlig Chassi-fan. Pumpen går nog inte att styra men fläkten ska gå att styra som en vanlig chassifläkt i bios/asus suit. Jag hade satt ett motstånd innan fläkten för att ytterliggare få ned hastigheten då fläkten verkar vara riktigt snabb i standardutförande. Alternativet är att byta ut fläkten mot en tystare variant, tex Noctua.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Jompa79:

Ja det verkar som att alla AiO kylare från Corsair under H80i är enklare varianter utan stöd för Corsair-Link. Antar då att man kopplar pumpen till CPU-headern på moderkortet och fläkten till en vanlig Chassi-fan. Pumpen går nog inte att styra men fläkten ska gå att styra som en vanlig chassifläkt i bios/asus suit. Jag hade satt ett motstånd innan fläkten för att ytterliggare få ned hastigheten då fläkten verkar vara riktigt snabb i standardutförande. Alternativet är att byta ut fläkten mot en tystare variant, tex Noctua.

yes, men 1600rpm är nog galen. det hände när inte kontrak sätt in rätt.
så jag kollade och visar sig att inte hel ner i kontraken. sen hände också alla full varv. samma problem där. inte hela kontrak är i.

så kolla kontraken är i och asus suite sen gå till fläkt.

The Essence Of Elite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Asus AI suite , där kan du styra hastigheten på fläktarna.

Edit: Ser att det redan skrivits. Vet inte hur det går att styra pumpens hastighet. Men jag blev tvingad att köra min pump (dock inte en h55) ensam på cpu_opt och inget på cpu-fan för att kunna styra den i dess fulla hastighet. Så alla andra fläktar i datorn är kopplade till chassi-fan

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Hex Gear R80 CPU: Intel i7 6700K @ 4.7Ghz Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming Ram: 4x4GB Corsair Vengeance GPU: 2x ASUS 1080 STRIX (SLI) SSD: 120GB Intel 520 & 500GB Crucial BX100 PSU: EVGA G2 Supernova 850W Monitor: Acer Predator X34A | OS: Win 10 Pro x64

Kylning: EK XE480 & EK XE 360 - EK Supremacy EVO - EK Strix-block + Backplates - 8 EK Vardar-fläktar - EK-XRES 140 Revo D5 - Barrow fittings

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Jan 2011

Tack för alla svar!
Har testat allt ni skrivit men ingenting av det fungerade tyvärr, kan inte ändra någonting i AI Suite osv..

Skickades från m.sweclockers.com

mITX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

@freak: har du låtit aisuite 3 scanna systemet för fläktarna? Tror det heter system tuning men minns inte. Det kollar av alla fläktars egenskaper i varje fall.

youtube.com/ultracowgaming

Corsair 750D AF ed, Z97 ROG Hero VII, Intel Core i7-4790k, Corsair H75, 2xEVGA SC+ GTX980Ti ACX 2.0, 32 GB Corsair Vengeance Pro, Corsair AX860i, 2xKingston V300 240 GB, Crucial MX100 512 GB, ASUS PB287Q 4K, Logitech Proteus Core, Corsair k95, Steelseries Sibiria V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@freak:
Jag har ett Asus Z170-nånting där jag kan ställa fläktarna två olika lägen. Ett där jag styr dom med PWM och ett där jag styr dom genom att reglera volten manuellt. Om du inte har PWM-fläktar måste du ställa om till volt-läget (eller vad det nu hette...)