Cloud lagring/backup/sync 10 TB för under 100 kr/månad?

Permalänk
Medlem

Cloud lagring/backup/sync 10 TB för under 100 kr/månad?

Hej,
Söker Cloud lagring/backup/sync med 10 TB (eller mer) kapacitet för under 100 kr per månad.

Har hittat följande:

Hubic (Max 10 Mbit/s upp & ner...)
Sos online backup (Saknar webdav)
Carbonite (Ska ha extra betalt för massa saker)
Jottacloud (Saknar webdav, något seg hastighet)
OpenDrive (Har läst massa negativt om denna host, bla att de har tagit bort filer. Även något dry)
Amazon (Bara för kunder i USA..., ingen webdav, de har inte riktig "unlimited")

Önskemål:
Stort plus om det finns support för webdav.
Under 100 kr/mån.
Kunna synca 3+ datorer.
Minst 50 Mbit/s, skulle helst vilja ha över 100.
Kunna live synca mappar.
Ingen filstorleksbegränsning.
Ingen filtyp begränsning
Kunna göra windows image backup.

Förmodligen går det inte att uppfylla allt...
Någon som har några tips på bra tjänster?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Crashplan erbjuder oändligt med lagringsutrymme för under 60 kr per månad, men med ingen delning - endast säkerhetskopiering. Backblaze är som Crashplan, fast för under 50 kr per månad, om inte någon krona över det beloppet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag har strax över 1.5TB på Backblaze ock är väldigt nöjd. Annars finns dett bra gäng alternativ, kolla på https://backup-guiden.se/?search-class=DB_CustomSearch_Widget...

Full disclosure: Det är jag som skapat backup-guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Crashplan erbjuder oändligt med lagringsutrymme för under 60 kr per månad, men med ingen delning - endast säkerhetskopiering. Backblaze är som Crashplan, fast för under 50 kr per månad, om inte någon krona över det beloppet.

Jag har provat båda dem och hastigheten är mycket dålig mot deras servrar.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Jag har provat båda dem och hastigheten är mycket dålig mot deras servrar.

Hur menar du med mycket dålig? (är det 1 mbit, 10 mbit eller 100mbit som är mycket dåligt för dig?)

Jag har visserligen bara 10mbit uppströms, men det klarar Backblaze fylla utan problem när jag t.ex. dumpat in 20GB nya foton. Återställning gick också i 10mbit senast jag testade, vilket är lite klent (har 100mbit ner så det är inte min lina som begränsar).

Permalänk
Avstängd

@mfalkvidd: Min 12 mbit VDSL (upp) gav bara ca 1 mbit upp mot båda dessa. Kör nu Mega.nz och där drar det fulla 12 mbit.

Permalänk

De flesta önskemålen är hyfsat lätta att uppfylla, men jag har input/frågor på de här:

Skrivet av Leyer:

Stort plus om det finns support för webdav.
Kunna synca 3+ datorer.
Kunna live synca mappar.
Kunna göra windows image backup.

De flesta molnbackuptjänster är filbaserade, så windows image backup kommer förmodligen vara svårast att uppfylla. Den enda som jag känner till som klarar windows image backup är Acronis True Image Cloud. Däremot kan du använda ett annat backup-program (t.ex. DriveImage XML som är gratis för icke-kommersiell användning) och sen låta molnbackupen ladda upp image-filen.

Backblaze är en ren backuptjänst, den har inte stöd för någon filsynkronisering så Backblaze är förmodligen inte rätt lösning för dig.

När jag testade webdav senast gjorde det att hela datorn blev seg (Windows Explorer låste sig typ) och det krånglade ofta. Men det var ett par år sen, så det kanske finns bättre webdav-klienter nu. Vilken webdav-klient använder du?

Permalänk
Skrivet av lolight:

@mfalkvidd: Min 12 mbit VDSL (upp) gav bara ca 1 mbit upp mot båda dessa. Kör nu Mega.nz och där drar det fulla 12 mbit.

Ah. Ja, 1mbit är lite väl klent för de flesta.

Permalänk
Avstängd

@mfalkvidd: Jag antar att dessa båda finns rent fysiskt i USA? Verkar inte optimalt.

Permalänk
Skrivet av lolight:

@mfalkvidd: Jag antar att dessa båda finns rent fysiskt i USA? Verkar inte optimalt.

Backblaze har sina datacenter i USA.

Vet inte hur det är med CrashPlan, står "Your backup is stored in one of our data centers located throughout the US and around the world." på deras webb.

Förutom hastighet så finns det väl en del juridiska skillnader beroende på var i världen backupen lagras. Svenska CloudMe känns trevligt ur den aspekten, men de har tyvärr inte någon tjänst med obegränsad backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfalkvidd:

Förutom hastighet så finns det väl en del juridiska skillnader beroende på var i världen backupen lagras. Svenska CloudMe känns trevligt ur den aspekten, men de har tyvärr inte någon tjänst med obegränsad backup.

Inte nog med att CloudMe inte har något obegränsat lagringsutrymme. De är även svindyra. Cirka 279 kr per månad för 500 GB. Google Drive erbjuder 1 TB för cirka 108 kr per månad. Sen finns ju Degoo med 2 TB i lagringsutrymme för 99 kr per månad. Degoo funkar som Crashplan och Backblaze, men är skapad av 2 svenskar och därmed 100% svenskt.

Jag håller på och laddar upp en katalog som är på 103 GB, och det är lite över 4 timmar kvar, men tiden sjunker, tack vare bättre uppladdningshastighet som man får efter ett tag. Min lina är 250/100 Mbit/s. Uppdatering. Nu är det cirka 13 timmar kvar och den har kommit 31,62% in i uppladdningen. Katalogen jag säkerhetskopierar innehåller ibland stora filer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Crashplan erbjuder oändligt med lagringsutrymme för under 60 kr per månad, men med ingen delning - endast säkerhetskopiering. Backblaze är som Crashplan, fast för under 50 kr per månad, om inte någon krona över det beloppet.

Dock så är det ju en ren backup service och inget av det andra jag nämnde, om jag förstår det rätt.

Skrivet av mfalkvidd:

Jag har strax över 1.5TB på Backblaze ock är väldigt nöjd. Annars finns dett bra gäng alternativ, kolla på https://backup-guiden.se/?search-class=DB_CustomSearch_Widget...

Full disclosure: Det är jag som skapat backup-guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma som ovan? Ska kollar din guide

Skrivet av mfalkvidd:

De flesta önskemålen är hyfsat lätta att uppfylla, men jag har input/frågor på de här:
De flesta molnbackuptjänster är filbaserade, så windows image backup kommer förmodligen vara svårast att uppfylla. Den enda som jag känner till som klarar windows image backup är Acronis True Image Cloud. Däremot kan du använda ett annat backup-program (t.ex. DriveImage XML som är gratis för icke-kommersiell användning) och sen låta molnbackupen ladda upp image-filen.

Backblaze är en ren backuptjänst, den har inte stöd för någon filsynkronisering så Backblaze är förmodligen inte rätt lösning för dig.

När jag testade webdav senast gjorde det att hela datorn blev seg (Windows Explorer låste sig typ) och det krånglade ofta. Men det var ett par år sen, så det kanske finns bättre webdav-klienter nu. Vilken webdav-klient använder du?

Image backup är inte viktigast, men hade varit bra.
Ja, håller med om att Backblaze, cracsplan osv inte passar mig riktigt då det är rena backuptjänster och inget annat.
Glömde nämna att jag har kollat på Acronis True Image Cloud också, men att jag fått mixade känslor för den. Någon som använt det här? Hastighet osv hade varit intressant. Jag har en 500/500 lina så det hade varit trevligt att kunna använda det, men tvivlar på ett det finns en så pass billig tjänst som erbjuder det.

Webdav hade jag tänkt köra direkt i windows som en nätverks disk. Även eventuellt lägga in den i min server också, så jag enkelt kan skicka och ta emot filer till/från den. Har kört Webdav på Windows server 2012 i ett år och inte stött på några problem.

Tack för alla svar!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Samma som ovan? Ska kollar din guide

Mja, den sidan listar 13 lösningar med obegränsat lagringsutrymme som kostar under 100kr/månad. Rätt många av dem har filsynkronisering, men inte alla.

Skrivet av Leyer:

Glömde nämna att jag har kollat på Acronis True Image Cloud också, men att jag fått mixade känslor för den. Någon som använt det här?

Har kört icke-cloudvarianten ett par gånger (backup till lokal USB-disk) men inte provat Cloud. Skulle min systemdisk rasa får jag ta tillfället i akt och installera en ren maskin

Skrivet av Leyer:

Webdav hade jag tänkt köra direkt i windows som en nätverks disk. Även eventuellt lägga in den i min server också, så jag enkelt kan skicka och ta emot filer till/från den. Har kört Webdav på Windows server 2012 i ett år och inte stött på några problem.

Schysst. Jag har nog inte testat sen XP-tiden. Ska definitivt ge det en chans igen, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Dock så är det ju en ren backup service och inget av det andra jag nämnde, om jag förstår det rätt.

Då råder jag dig till att skaffa en egen NAS, med önskad storlek på NAS-hårddisken. Då har du exakt det du vill ha, för 0 kr per månad för all framtid (om du inte väljer att uppgradera diskutrymmet, såklart). Startavgiften kan ju svida en aning, men vafan! Vad jag vet, så finns det ingen tjänst som kostar under 100 kr per månad, och som erbjuder de saker som du till synes kräver.

Onödig information i fel inlägg. Ni som klagar på att Crashplan och Backblaze har dålig uppladdning till deras servrar. Ta då en titt på Degoo. Jag säkerhetskopierar mina filer mellan 45 MB/s och 75 MB/s, medan jag säkerhetskopierar mina filer till Crashplan i lite under 250 Kb/s.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Sen finns ju Degoo med 2 TB i lagringsutrymme för 99 kr per månad. Degoo funkar som Crashplan och Backblaze, men är skapad av 2 svenskar och därmed 100% svenskt.

Är det verkligen det? På deras hemsida står "We're using Google's and Amazon's ultra secure data centers to store your files.". Inte för att jag har något att dölja men jag skulle föredra en backuplösning utanför USA av flera skäl.

Jag har provat hubiC och uppladdningshastigheten är toppen även om nedladdningshastigheten inte verkar lika rolig. Deras mjukvara/site är dock lite rörig och all kommunikation sker på franska så jag letar efter ett annat alternativ.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är det verkligen det? På deras hemsida står "We're using Google's and Amazon's ultra secure data centers to store your files.". Inte för att jag har något att dölja men jag skulle föredra en backuplösning utanför USA av flera skäl.

Jag har provat hubiC och uppladdningshastigheten är toppen även om nedladdningshastigheten inte verkar lika rolig. Deras mjukvara/site är dock lite rörig och all kommunikation sker på franska så jag letar efter ett annat alternativ.

Jag hade helt glömt bort att de har lagringscentralen i USA. Det får jag ursäkta mig för

Dock använder jag inte Degoo längre, på grund av att programmet tar mycket prestanda när den ska ladda upp filerna i en hög hastighet (över 10 MB/s). Crashplan (som jag använder mig av nu) laddar just nu upp mina filer i lite över 6 MB per sekund. Innan Windows startades om automatiskt av någon konstig anledning (inte av Windows Update - jag kollade efter omstarten), laddades mina filer upp till Crashplans servrar i lite över 17 MB/s, och det tog ingen prestanda alls.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del tjänster för backup i molnet, men vad göra om man har en NAS, samtidigt som man vill spara innehållet på den i molnet? Då blir det genast klurigare! Antingen finns det ej stöd eller så kostar det skjortan. Jag har en EX2100 och Western Digital har en del officiella samarbetspartners, men tyvärr kostar tjänsterna antingen väldigt mycket eller så är lagringsutrymmet otillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balor08:

Det finns en hel del tjänster för backup i molnet, men vad göra om man har en NAS, samtidigt som man vill spara innehållet på den i molnet? Då blir det genast klurigare! Antingen finns det ej stöd eller så kostar det skjortan. Jag har en EX2100 och Western Digital har en del officiella samarbetspartners, men tyvärr kostar tjänsterna antingen väldigt mycket eller så är lagringsutrymmet otillräckligt.

Kan du få root access/installera saker på någon av dem? Crashplan tex har ju en client som går på linux (vilket de flesta NASar gör). Det optimala är ju om man har en NAS man kontrollerar, så kan man installera en del grejer på dem och ta backups som på en vanlig PC. Borde finnas en hel del fler som klarar av det.