Permalänk
Medlem

Lite slutspurt på gammal Phenom I

Fick för mig att köra lite OC nu i påskhelgen på min gamla dator som körts längre än normalt.

AMD Phenom X4 9750 2.4Ghz --> 2809.9Mhz

Kör med 281 HT ref. clock på 10x multipel.

Core 2810Mhz (281x10)
HT 1967Mhz (281x7)
NB 2248Mhz (281x8)

Minne dock med 747.46Mhz 4.4.3.7.14 2T 2x2Gb (Kör med 2.66 divider, går ej boota med andra)

Vcore 1.2500v (ger ca 1.280-1.300v under load)
NB VID 1.2875v
MEM VDDQ 2.1v (ger 2.16v)

cpu-z validation: http://valid.x86.fr/gupvd6

Kör med stockkylaren

-------------------------------
update:
Kör just nu stresstest med 281x10.5 för 2950Mhz clock. Kör med 1.3volt (ger 1.33v under load)

sänkte till 1.2875v ger ~1.31-1.33 lite svalare.
http://valid.x86.fr/i46atp

update 2:
Sänkte volt igen ett snäpp, verkar stabilt men stresstest tar sin tid.
1.2750v ger max 1.312v
varje snäpp sänker temp 1-1.5 grader celsius.

Jag får köra max 2 trådar stresstest åt gången.

update 2.5:
Måste ge mig för tillfället på 2950Mhz då det blir för varmt helt enkelt när man stressar systemet ordentligt. Når över max temp på cpu och blir bluescreen. Men verkar annars ok. Man skulle ha bättre kylning för bättre resultat. Skulle fungera köra två kärnor på den hastigheten och två andra på lägre för att hålla tempen.
Kunde inte köra Cinebench R15 klart före tempen blev för hög med alla kärnor på max.

2810Mhz hastigheten kan man stressa fyllt ut utan att nå max temp för cpu så där är det ok.

Permalänk
Medlem

Updatering:(ursäkta men kunde inte längre redigera inlägg)

Har lyckats med HT ref på 285Mhz nu. Föra helgen gick det inte med mera än 281.

285x10 = 2850Mhz core
285x7 NB & HT = 1995Mhz
Minne med 379.05Mhz 4.4.3.5.13 2T

Fick börja med att öka volt vid boot från stock 1.3v för att få det acceptera inställningar.
1.375v vid boot behövdes för stunden.

Samt sleepmode fungerar inte längre, bios ställer alltid om sig vid återstart. Måste stänga av helt för att det ska fungera boota vid första försöket.

http://valid.x86.fr/h8wpxd

Permalänk
Medlem

Testa med en bättre kylare så kanske du kan få upp den lite till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Problemet är att chassit är trångt så det är svårt att få dit andra kylare utan att ta bort en del saker. Som exempel 5.25" ramen och dvd:n.
Kanske får Noctua U9S med fläkt bak plats utan större modifikationer. men inte optimalt. Annars om man tar bort dvd kan man nog klämma in en sluten vattenkylare av 2x120 eller 2x140mm sort i 5.25" ramen av de tunnare sorten.
Annars finns det alternativ som Noctua D15S om man tar bort 5.25" platsen helt och skippar ha på sidopanelen(vilket jag inte kunnat ha ett bra tag p.g.a. passivt kylda 5770 som är för brett ändå)
Saken är de kostar och känns lite B att lägga så mycket på denna gamling.

Försökte klämma lite extra ur HT ref. men kunde endast få 286Mhz att boota utan problem.

286x10 = 2860Mhz core
NB & HT = 2002Mhz
Minne 380.38Mhz 4.4.4.8.16 2T

har mest försökt få känn för var gränserna ligger på olika inställningar denna veckan.

Näst är nog tighta till minnet igen och få upp NB högre som jag hade tidigare med nya HT ref.

Permalänk
Medlem

Ok återupplivar nu denna tråd!

RISE FROM THE DEAD!

Fick hem lite skämtartiklar man ska klämma in i datorn för att se vad denna gamling verkligen går för.

Dock kan det dröja ett tag före det blir klart. Måste strippa ner den totalt.

var goda och dröj.

EDIT:

Här börjar vi

Glad gammal cpu Phenom 9750 AM2+

Det som införskaffades.

Påbörjad montering

Nya kylaren!

Pump & reservoar.

Radiator.

Saker på plats

Påfyllning av Cape Kelvin Catcher.

Datorn lever!

Lite risk med snabbstart. Fanns lite småläckor underpåfyllning men bara tighta till några pluggar och verkar ok.
Reservoaren kanske läckte lite på toppen men får se om det inte bara var lite spill från påfyllning man glömde torka bort.

temps runt 33-37C idle. Beroende fläkthastighet & rumstemp etc.

Med endast 1 fläkt igång ligger temp under 45C på cpu med AMD overdrive Stability Test. Core ca 40-41C.

Permalänk
Medlem

Då det verkar dåligt med intresse och kan återigen inte redigera inlägg får jag skapa en ny post.

Försökte mig direkt med överklockning drog på med 286x11 för 3146Mhz men var tvungen att höja core voltage vid boot från 1.4 ända fram till 1.5volt för att datorn inte skulle få bluescreen inne i Windows. Det verkade stabilt. Cpu temperaturen låg inte högt... Testade lite bench och så och hade öga på datorn och ljuden den ville ge ifrån sig. VRM området verkligen skrek "NEEEEJJJ!^2"

Men sedan såg jag hur "chipset" låg på runt 50+C redan i idle, den brukar vara nere på 35-40C. Lite bench... 60... 65.. 70... på ett par sekunder. Börjar snabbt nå 80C(inte ens toppen nådd). Bäst stoppa bench. (jag har alltid försökt hålla den under 70-75C oavsett situation(100% max load))
Börjar titta till datorn vart ljudet kommer ifrån. Känner värmen stiga. Lukt av varma komponenter. Fipplar med datorn igång i idle ca 30min. Den tjuter hela tiden lite smått. Försöker få ner volten på cpu core. Den ville ge 1.55+, tweaker ner den till 1.5 med K10stat. Ger lite mindre ljud och lite saktare temperaturhöjning vid bench.. Men detta går inte. samma 80C+ på ett par sekunder och inte i närheten av toppen.
Snart märker jag lukten av bränd elektronik börja stiga bredvid grafikkortet, Eller bränd/smält plast.
Nope, för hög volt KLART!

Stänger av och får nöja mig med att det var för hög volt för datorn. Moderkortet kommer inte klara sig länge sådär.
Bestämmer mig att får nöja mig med 3Ghz och vad för volt det kan behövas, fastän cpu inte är i närheten av sin maxtemp.

Installerar lite extra fläktar, en 80mm ovanpå vrm. De behöver all hjälp de kan få.

Misstänker att mitt "chipset" inte var nordbrygga etc som jag trott tidigare men är faktiskt VRM.

Efter en dag så sitter man på 3003Mhz Core med 286x10.5, NB/HTT 2002Mhz. Kunde klara mig med de 1.4volt jag hade tidigare på 3ghz. Dock ville den ge ca ~1.44v. Tweak med K10Stat för att få den ner till ca1.388-1.404v under load. Idle 1.344-1.360v.

Om det ska fortsättas måste kylning på VRM sektionen. Eller så har de inte mera att get helt enkelt med 4+1 faser.

http://valid.x86.fr/lzexw3