Fristående programmeringskurser, rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Fristående programmeringskurser, rekommendationer?

Hej,

Kommer från höstterminen 2016 fram till sommaren 2017 att behöva läsa 45 poäng valfria kurser i mitt program som jag nu läser.
Har läst en grundkurs och en fördjupningskurs i Python vilket jag tyckte var roligt och funderar nu starkt på att läsa flera programmeringskurser.

Det jag nu undrar är om ni har några rekommendationer på programmeringskurser som går att läsa i Uppsala eller på distans. Programmeringsspråk spelar ingen större roll då jag kan tänka mig att läsa ännu mera Python eller lära mig nya språk.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av dvd-rw:

Hej,

Kommer från höstterminen 2016 fram till sommaren 2017 att behöva läsa 45 poäng valfria kurser i mitt program som jag nu läser.
Har läst en grundkurs och en fördjupningskurs i Python vilket jag tyckte var roligt och funderar nu starkt på att läsa flera programmeringskurser.

Det jag nu undrar är om ni har några rekommendationer på programmeringskurser som går att läsa i Uppsala eller på distans. Programmeringsspråk spelar ingen större roll då jag kan tänka mig att läsa ännu mera Python eller lära mig nya språk.

Tack på förhand

Hej! Läste java via luleå tekniska universitet. Helt ok. Hel distans. Andra roliga distanskurser jag läst är 3D Cad grund och fortsättning i Borlänge. Jag kan rekommendera dig att läsa VBA programmering för excel också om det nu finns någonstans. Väldigt bra att kunna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad som är bäst och läsa beror på en övriga situation och vad syftet är, så vad läser du för program, vad har du tänkt att jobba med? Vet man detta så kan man välja en programmeringsutbildning därefter. Några populära språk idag är java, C# och htlm5 med javascript etc.

Angående VBA i Excel så är det skitbra och kunna, jag själv har kodat VBA i nästan tio olika miljöer och även VB6 som påminner om detta. Problemet med VBA är att Microsoft bokstavligen vill döda språket, men det finns idag ingen vettig ersättare till officeprogrammen. (Vsto ersätter addin, men inte enkla script)
Läs mer under Development: https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_for_Applications
Men som sagt det finns idag inget vettigt alternativ och jag anser redskapet är bra att lära sig.

Även om VBA är utdöende så används det en hel del, kan man koda vba i excel, så kan man koda word, outlook, visio, access, project, diverse 3 part programvaror och autocad, lägg till vb6 som ingen idag kodar, men det finns vb6 lösningar som används.
Där det i Autocad syns vad MS håller på med, förr ingick vba i autocad, nu måste man installera vba modulen manuellt och ingen vet hur länge denna kommer att finnas.
VBA har dock sin plats i autocad, där dens fördel är att det är superlätt att programmera. Arx och Lisp i all ära, men vba är superenkelt.

Nå mitt allmänna råd till tekniker på högskola är nog java, orsaken är att varenda kotte typ läser java och då har man samma grund att gå på. Minst 2st javakuser bör man gå, även om en tredje med nätverkskommunikation och databaser inte är fel.