Porrannonser på Swedclockers - Vad hände egentligen?

Permalänk
Medlem

Porrannonser på Swedclockers - Vad hände egentligen?

Har förgäves försökt söka reda på varför det började visas porrannonser på sweclockers för några år sedan. Möjligt att jag missat det i någon tråd som jag inte lyckats hitta.
Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons Men man blir ju lite nyfiken på flera sätt. Hur gick det egentligen till och varför visades porrannonserna, kom det någonsin någon rimlig förklaring?

"Sweclockers, som är en nättidning om datorer och hårdvara, avbryter allt samarbete med annonsnätverket Tradedoubler. Det efter att en grov porrannons dykt upp i Tradedoublers annonsutrymme. "Knulla 2 slynor om dagen". Så lyder rubriken i en annons som plötsligt dök upp i Tradedoublers annonsutrymme på Sweclockers sajt. På Sweclockers är man heligt förbannade över det inträffade och avbryter nu allt samarbete med Tradedoubler med omedelbar verkan.
– Det är ju en sjukt grov annons, så det är riktigt illa. Vi är ju ytterst ansvariga och har en ganska ung målgrupp så jag blir riktigt arg. Det är oacceptabelt, säger Sweclockers vd Edin Mehinovic till dagensmedia.se."

Permalänk
Geeks
SweClockers

Porrannonserna kom från annonsnätverket Tradedoubler. Upplägget är att annonsnätverket får tillgång till annonsutrymme, t.ex. en viss bannerplacering, och får därefter avgöra vilka annonser som ska visas utefter ett antal kriterier. Exempelvis att annonsen är riktad till vår målgrupp.

Av någon anledning hittade porrannonser in hos Tradedoubler och en av dessa visades sedermera på SweClockers. Tradedoubler förnekade det inträffade och vi avbröt samarbetet med dem. Kan inte minnas att det blev något större efterspel än så.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam:
Aha ungefär vad jag tänkte!
Det måste ligga en helskottes massa pengar i detta. Men Tradedoubler erkände alltså att det var deras kunder som visats på Swedklockers eller hävdade de något annat? I artikeln ser man ju att de bara blånekar och inte ens kan ha några kunder som skulle kunna ha haft något typ av sådana annonser .... Men det var alltså en kund till Tradedoubler vars annons visades mot er uttalade vilja?

" Kan det bli tal om att vidta rättsliga åtgärder?
– Absolut, det kan det bli, men vi måste undersöka saken först och få lite mer kött på benen. Vi vill också vänta på ett officellt svar från Tradedoubler."

Jo jag vet hur banner placeringen etc fungerar men då har man ju oftast en eller ett par fasta annonsörer i en pool och det inträffade är egentligen ganska omöjligt men förvånar mig förvisso inte alls när det gäller just tradedoubler. Knappast ett misstag, det fungerar ju inte riktigt så... Försöker bara se vad som är rent snömos och inte och hur det hela gick till egentligen. Tradedoubler erkände alltså och tog på sig fulla ansvaret eller hur gick det?

-Varför gick ni i så fall inte vidare rent juridiskt? Finns det någon bra förklaring ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catering:

@Dimestam:
Aha ungefär vad jag tänkte!
Det måste ligga en helskottes massa pengar i detta. Men Tradedoubler erkände alltså att det var deras kunder som visats på Swedklockers eller hävdade de något annat? I artikeln ser man ju att de bara blånekar och inte ens kan ha några kunder som skulle kunna ha haft något typ av sådana annonser .... Men det var alltså en kund till Tradedoubler vars annons visades mot er uttalade vilja?

" Kan det bli tal om att vidta rättsliga åtgärder?
– Absolut, det kan det bli, men vi måste undersöka saken först och få lite mer kött på benen. Vi vill också vänta på ett officellt svar från Tradedoubler."

Jo jag vet hur banner placeringen etc fungerar men då har man ju oftast en eller ett par fasta annonsörer i en pool och det inträffade är egentligen ganska omöjligt men förvånar mig förvisso inte alls när det gäller just tradedoubler. Knappast ett misstag, det fungerar ju inte riktigt så... Försöker bara se vad som är rent snömos och inte och hur det hela gick till egentligen. Tradedoubler erkände alltså och tog på sig fulla ansvaret eller hur gick det?

-Varför gick ni i så fall inte vidare rent juridiskt? Finns det någon bra förklaring ...

Varför ta upp något som hände för över 4 år sedan?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Catering: Det var ett tag sedan detta hände och jag kommer inte ihåg de exakta detaljerna. Jag gissar på att vi bedömde att en juridisk process skulle kosta massvis av tid och resurser, som vi hellre använder till något mer konstruktivt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015