Permalänk
Inaktiv

Ändra storlek på bild

Finns det något program eller något smidigt sätt att skala ner en bild i storlek utan kvalitetsförlust? Har knåpat ihop ett gäng bilder jag ska använda som omslagsbilder på Facebook för att nu upptäcka att Facebook skalar ner skiten och de tappar massor i kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Finns det något program eller något smidigt sätt att skala ner en bild i storlek utan kvalitetsförlust? Har knåpat ihop ett gäng bilder jag ska använda som omslagsbilder på Facebook för att nu upptäcka att Facebook skalar ner skiten och de tappar massor i kvalitet.

Aldrig provat, men det var det översta när jag sökte på google http://www.simpleimageresizer.com

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Finns det något program eller något smidigt sätt att skala ner en bild i storlek utan kvalitetsförlust? Har knåpat ihop ett gäng bilder jag ska använda som omslagsbilder på Facebook för att nu upptäcka att Facebook skalar ner skiten och de tappar massor i kvalitet.

Förminska ner dom enligt denna guide:
https://www.facebook.com/help/266520536764594/

:

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Har testat några av de där online, men där snackar vi kvalitetsförlust Sidan du länkade till kunde inte ens ta emot filen då den är för stor..

Permalänk
Medlem

Använt denna ett par gånger. Fungerade bra för mig
http://resizeyourimage.com/EN/#transform=&page_no=1&no_of_pag...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag är inte överdrivet kräsen men brukar köra på GIMP (gratis photoshop kopia) med tillägg för batch jobb.
Blir nog alltid kvalitetsförlust oavsett hur du gör, pixlar ska bort och då blir det avrundning på värdena. Däremot i GIMP (och andra program) går det att ställa utformatet och hur mycket förluster som är acceptabelt i kompressionen om du tex sparar till jpg. Online konverters har säkert ganska stor förlust i kompressionen för att minska filstorlek då majoriteten inte bryr sig...

Permalänk
Medlem

Paint.NET?
Där kan man även välja olika algoritmer för hur nedskalningen ska ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Finns det något program eller något smidigt sätt att skala ner en bild i storlek utan kvalitetsförlust? Har knåpat ihop ett gäng bilder jag ska använda som omslagsbilder på Facebook för att nu upptäcka att Facebook skalar ner skiten och de tappar massor i kvalitet.

Skala ner utan förlust brukar väl vara ganska enkelt.. klart du tappar pixlar men det ser sällan dåligt eller sämre ut.
Att skala upp bilder till större och få det att se bra ut brukar vara mer knepigt att få till.

Problemet är nog att facebook automatiskt komprimerar om filer för att spara plats på sina servrar.

Permalänk
Medlem

1. Använd Gimp
2. Spara som PNG

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

En hyfsat bra guide finns på A Photographers' Guide to Image Resizing.

För övrigt använder jag själv enbart PAINT.NET resp Adobe Photoshop.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar http://www.irfanview.com/
Det är snabbt och enkelt för batch editering av bilder.