Ny Processor, Skärmen får ingen signal.

Permalänk
Medlem

Ny Processor, Skärmen får ingen signal.

Tja, fick idag hem en ny processor: FX-8320 ( https://www.inet.se/produkt/5308710/amd-fx-8320-8c-3-5-ghz-bl... )
Mitt moderkort: GA-990XA-UD3 ( http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3901#ov )
Gammla processorn: Phenom II X4, 955( https://www.inet.se/produkt/5308645/amd-phenom-ii-x4-955-3-2g... )

Mitt problem är att min skärm inte får någon signal när jag satt in nya processorn. Mitt tangetbord beter sig inte heller normalt. Men när jag sätter in den gammla processorn så fungerar det normalt. Har försökt att installera drivrutiner för moderkortet och tagit ur Cmos batteriet några sekunder och sedan kört in, fungerar inte. Någon som detaljerat kan ge mig en guide steg för steg vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios?
Det är en nyare cpu så stoppa i den gamla cpu och uppdatera bios har kollat in länken och den nya cpu behöver bios uppdatering

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har du uppdaterat bios?
Det är en nyare cpu så stoppa i den gamla cpu och uppdatera bios har kollat in länken och den nya cpu behöver bios uppdatering

Har försökt men kan inte installera den versionen jag ska ha, behöver F13 men när jag laddar ned och försöker installera så säger den att jag har fel operativ system och måste hitta en annan version, men på hemsidan så kan jag inte välja för vilket operativsyustem jag ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notic94:

Har försökt men kan inte installera den versionen jag ska ha, behöver F13 men när jag laddar ned och försöker installera så säger den att jag har fel operativ system och måste hitta en annan version, men på hemsidan så kan jag inte välja för vilket operativsyustem jag ska ha.

Hur försöker du installera då?
Du ska bara ladda ner .exe filen, kör den för att packa upp och lägg filen du får på ett USB minne, starta om datorn och gå in i BIOS och därifrån gör du uppdateringen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur försöker du installera då?
Du ska bara ladda ner .exe filen, kör den för att packa upp och lägg filen du får på ett USB minne, starta om datorn och gå in i BIOS och därifrån gör du uppdateringen.

Har bara försökt att köra .exe filen, kan vara därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notic94:

Har bara försökt att köra .exe filen, kan vara därför.

Om du är osäker så står det i manualen hur man gör, kapitel 4-2.

Permalänk
Medlem

nyaste är F14e beta bios ser jag det är rom fil och ej exe. filer lägg rom filen på usb och sedan kollar du i bios på skärmen ska det finnas i stil med bios flash tool eller nåt sånt där gör du bios flashning sätt tillbacka gamla processorn innan du sätter in den nya. sedan kan du byta cpu dvs

räcker att ha filen 990XAUD3.14e rom fil på usb

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nyaste är F14e beta bios ser jag det är rom fil och ej exe. filer lägg rom filen på usb och sedan kollar du i bios på skärmen ska det finnas i stil med bios flash tool eller nåt sånt där gör du bios flashning sätt tillbacka gamla processorn innan du sätter in den nya. sedan kan du byta cpu dvs

räcker att ha filen 990XAUD3.14e rom fil på usb

Behöver jag göra något speciellt med USB minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notic94:

Behöver jag göra något speciellt med USB minnet?

Stoppa i det i datorn, med filen på.
För över fil till USB.
Starta om.
In i BIOS
Uppdatera med filen.
BRYT INTE STRÖMMEN innan det är klart.
BIOS borde vara uppdaterat

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notic94:

Behöver jag göra något speciellt med USB minnet?

jag säger samma som Krullieboy enda som behövs

eller kolla här

https://www.youtube.com/watch?v=1oyZDhv94k0

och här

https://www.youtube.com/watch?v=lJ_hWeg_wF0

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Notic94
Rätt säker att minneskortet måste vara fat32 formaterat, men det är det vanligaste. Vill du vara säker så högerklicka på USB minnet i "min dator" och tryck formatera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

jag tog ner filerna och kolla dom ser ut att du behöver en botbar usb minne i fat 32
filerna heter
autoexec.bat
990XAUD3.F13
FLASHSPI-EXE

det är 990XAUD3.F13 som är bios filen de bruka gå att ladda in den direkt om man startar i bios de finns normalt ett laddverkyg där som kan ladda in den nya bios filen.
men oavsett ska usb minne vara i fat

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

jag tog ner filerna och kolla dom ser ut att du behöver en botbar usb minne i fat 32
filerna heter
autoexec.bat
990XAUD3.F13
FLASHSPI-EXE

det är 990XAUD3.F13 som är bios filen de bruka gå att ladda in den direkt om man startar i bios de finns normalt ett laddverkyg där som kan ladda in den nya bios filen.
men oavsett ska usb minne vara i fat

Håller på att formatera minnet nu till FAT32, ska installera när det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Stoppa i det i datorn, med filen på.
För över fil till USB.
Starta om.
In i BIOS
Uppdatera med filen.
BRYT INTE STRÖMMEN innan det är klart.
BIOS borde vara uppdaterat

Hur uppdaterar jag med USB-minnet i Bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notic94:

Hur uppdaterar jag med USB-minnet i Bios?

Titta på de två videoklipp som länkats ovan. En av metoderna borde fungera för dig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort finns i tre olika revisioner, revision 1.x, 3.0 och 3.1. Det ska stå på moderkortet vilken revision du har.

Jag tror att verktyget reagerar om du väljer BIOS till fel revision, så det ska inte gå att flasha med fel, men om du får problem med uppdateringen kan det alltså bero på att BIOS-versionen är för fel revision.

Permalänk

förölåt

@Jygge:får inte tag i admin eller nått fattar inte hur man lägger tråd och var på sidan får jag fråga bara i tråpden var? ingen säger nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av troll7777:

@Jygge:får inte tag i admin eller nått fattar inte hur man lägger tråd och var på sidan får jag fråga bara i tråpden var? ingen säger nått

bara att gå in på tänkt ämnes tråd sen längst ner har man en knapp ( Ny Tråd ) klicka på den så kan du skapa en ny tråd
men se till att du ligger på rätt ämne

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz