Kan man anmäla för försök av scamm?

Permalänk
Avstängd

Kan man anmäla för försök av scamm?

Hej!

Så jag undrar om jag kan anmäla någon som försökte scamma mig? Jag antar att jag kan anmäla för bedrägeriförsök men tror ni att det kommer hända någonting?

Permalänk

Helt omöjligt att svara på med den informationen du ger.
Rimligtvis går du förbi en polisstation och pratar med dem om du vill ha saklig information om utsikterna.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Vad för scam? På blocket? Steam?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealPower:

Vad för scam? På blocket? Steam?

Steam

Permalänk

Jag försökte anmäla ett kommande bedrägeri där jag planerat att möta upp bedragaren och den således kunde tas på bar gärning om man ville. Polisen var inte intresserad för 5 öre. Då var det ändå en summa på 5000:-.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag försökte anmäla ett kommande bedrägeri där jag planerat att möta upp bedragaren och den således kunde tas på bar gärning om man ville. Polisen var inte intresserad för 5 öre. Då var det ändå en summa på 5000:-.

Aha okej, detta var ganska mycket mindre summa och detta skedde över nätet så det är nog inte lönt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCake:

Aha okej, detta ganska mycket mindre summa och detta skedde över nätet så det är nog inte lönt?

Får man fråga HUR?

Tyvärr är det inte mycket du kan göra, tveksamt om det är lönt att ta det vidare ö.h.t beroende på vilken summa det handlar om. Är det en hundring så skulle jag bara släppa det och bli noggrannare nästa gång.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Kan man även anmäla oseriösa köpare som försöker dra en rövare om att inte mottagit nåt paket sen begär hela summan som återbetalning?

Finns massor utav köpare som kör den här stilen ''öhh, jag har inte fått nåt paket, öhh nu vill ja ha pengarna tillbaka'' sen ser man att de har hämtat ut paketet xD...Jag skickar med kolliID gratis men ibland så gör jag så här pga kolla olika köpare sen svartlista de som gör så här

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=3415-WAFH...

Citat:

Vad gör jag om jag har blivit lurad?
Om du har blivit lurad, vänligen använd Steams inbyggda anmälningsfunktion:

  • Gå till bedragarens profil

  • Klicka på rullgardinsmenyn "Mer" på sidans övre högra hörn

  • Välj överträdelsen (exempelvis "Försök till bytesbedrägeri") och tryck på "Skicka in anmälan"

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.