Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att lämna ut abonnemangsuppgifter

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att lämna ut abonnemangsuppgifter

I ett nytt föreläggande från Post- och telestyrelsen får Bahnhof en vecka på sig att lämna ut abonnemangsuppgifter till Polismyndigheten, annars väntar ett vite på fem miljoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju helt sjukt! Såhär kan det inte få vara. Polisen kan komma med vilka påståenden som helst och helt få gå igenom ens uppgifter hos operatörer.

Permalänk
Medlem

Jag tror PTS trollar Bahnhof stenhårt.
Så dumma kan dom ju bara inte vara på riktigt att dom ger polis och myndighet så fria tyglar till våra uppgifter.
Hoppas Bahnhof står på sig och får med sig EU-domstolen lite snabbt nu. Vite på 5 mille är trots allt inga småsummer direkt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Sådärja...

Då kan dom kolla vem dom vill när dom vill,bara säga att vi misstänker att hen har gått mot röd gubbe så vi kollar upp hen ordentligt. Gå mot röd gubbe är olagligt men inte straffbart.

"Därtill begär PTS att internetoperatören framöver ska lämna ut uppgifter till polisen eller andra myndigheter, oavsett brottets eventuella påföljd."

Permalänk
Medlem

"Oavsett brottets eventuella påföljd", så det måste ha begåtts ett brott i alla fall?
Men ändå, verkligen "storebror ser dig" som är på gång nu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jaha det är dax att vika en större foilehatt.

Permalänk
Medlem

Låter mer att dem är sura för att Bahnhof "marknadsför" sig med att skydda folks identitet och det irriterar PTS som då ser lika rött som Bahnhof.

när tänker EU svara...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Helt rätt att polisen ska kunna få ut uppgifter, men för vad som helst? Nja du... Snart är ju VPN obligatoriskt för att komma undan svenska statens övervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det låter ju helt sjukt! Såhär kan det inte få vara. Polisen kan komma med vilka påståenden som helst och helt få gå igenom ens uppgifter hos operatörer.

"Uppgifter" det handlar om är enbart vilken adress hade ip-adressen vid ett klockslag, inget mer (om nu inte bahnhof har mobilmaster, då är det vilken mast som användes också).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Wully:
Även VPN services kommer bli tvingade att lämna ut dina uppgifter.

PTS krav är en terrorist-attack mot det svenska folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

"Uppgifter" det handlar om är enbart vilken adress hade ip-adressen vid ett klockslag, inget mer (om nu inte bahnhof har mobilmaster, då är det vilken mast som användes också).

Men då lär polisen kunna använda sig av denna blankett som Bahnhof har.

Permalänk

Dom skulle ju kunna rensa ut alla fildelare på nolltid iallafall.

Bara ta valfri "het" torrent, kolla alla ips som laddar/seedar o åka o hämta in alla.

Permalänk
Medlem

Har inte Bahnhof för tillfället men öppen fiber så kan skaffa det. Står Bahnhof på sig så blir det nog att jag gör så också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BABOON_ASS:

Dom skulle ju kunna rensa ut alla fildelare på nolltid iallafall.

Bara ta valfri "het" torrent, kolla alla ips som laddar/seedar o åka o hämta in alla.

Inte riktigt så enkelt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Dom skulle ju kunna rensa ut alla fildelare på nolltid iallafall.

Bara ta valfri "het" torrent, kolla alla ips som laddar/seedar o åka o hämta in alla.

Skrivet av tvelander:

Inte riktigt så enkelt.

Klart det är så enkelt. Alla sitter ju på publika IP med öppen tracker där allt sänds i klartext (sarcarm)

Hoppas Bahnhof står på sig. Jag bråkar med vår förening om att ta in fler aktörer på vår öppna fiber då vi bara kan välja Telia idag. Vill ha Bahnhof

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har inte Bahnhof för tillfället men öppen fiber så kan skaffa det. Står Bahnhof på sig så blir det nog att jag gör så också.

Loggar inte den som driver öppna fiber nätet med.

En som jobbar på mitt stadsnät sa att dom loggar min trafik med enligt lagen??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

@tvelander: Varför inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Jaha det är dax att vika en större foilehatt.

Foliehatten kommer nog snart också bli ett krav för att undvika övervakningen.

Synd att man inte kan ha Bahnhof, hade bytt utan att tveka.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Taskman: Det innebär ju att dom blir tvungna att avslöja personen bakom vpn/proxy eller vad man nu gömmer sig bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Wully:
Även VPN services kommer bli tvingade att lämna ut dina uppgifter.

PTS krav är en terrorist-attack mot det svenska folket.

Men det finns inget krav på dem att lagra uppgifter o utan loggar så kan de begära så mycket de vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har inte Bahnhof för tillfället men öppen fiber så kan skaffa det. Står Bahnhof på sig så blir det nog att jag gör så också.

Räkna med att de står på sig, det har de alltid gjort hittills. Kunde jag så skulle jag byta till dem (jag kan bara välja mellan Comhem och BBB tyvärr, och är inte missnöjd med BBB alls men integritetsfrågor är inte deras starka kort).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är väl bara för bahnhof att flytta alla kunder till schweiz?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Wully:
Även VPN services kommer bli tvingade att lämna ut dina uppgifter.

PTS krav är en terrorist-attack mot det svenska folket.

Ja det här en bara en del av en större operation tror jag iallafall.

Jag erkänner att jag ÄR paranoid av naturen, men tror att usa i botten tvingar på det här,o använder terrorism som ursäkt.

Men, varför isf ska Bahnhof tillåta att lämna ut info oavsett straffpåföljd ? Jag menar är terrorism misstanken så klarar ju den den gamla 6-månaders regeln ...

Permalänk
Medlem

Man måste väl i princip mörda någon eller råna en bank för att polisen ska ställa ifrån sig kaffekoppen och börja rota i saker och ting, så jag är inte speciellt orolig.

Permalänk
Skrivet av bleu:

Man måste väl i princip mörda någon eller råna en bank för att polisen ska ställa ifrån sig kaffekoppen och börja rota i saker och ting, så jag är inte speciellt orolig.

Så du är inte orolig att du tex kommer i tjafs med en polis på krogen, eller att du dejtat en polis, och att denne då helt utan vidare kan komma åt hela ditt liv för att det är så enkelt och öppet för alla poliser att kolla alla ?

Tro det eller ej men poliser är åxå människor.

- Varför kollar du upp den här personen ? - Jo jag tyckte jag såg hen gå mot rött imorse på vägen till jobbet. -Ok bra jobbat.

Skulle fan blitt polis, vet man att nån är en jävel på aktier bara kolla upp allt o se om man hittar några bra tips, eller om man ser nån snygg tjej på gatan så kan man gå igenom hennes dator o se om hon har några fina nakenbilder.

Permalänk
Medlem

Att Banhof driver detta hårt kan ja förstå. Deras ISP är inte bättre än flera andra, deras priser är dock ganska långt ifrån andra.
Detta ämne har blivit lite av Banhofs signum att värna om integriteten.
Försvinner den försvinner nog också anledningen för flera att välja just dem.

Permalänk
Avstängd

Men för helvete PTS, är ni seriösa? Sluta vara så jävla dumma i huvudet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BABOON_ASS:

Ja det här en bara en del av en större operation tror jag iallafall.

Jag erkänner att jag ÄR paranoid av naturen, men tror att usa i botten tvingar på det här,o använder terrorism som ursäkt.

Men, varför isf ska Bahnhof tillåta att lämna ut info oavsett straffpåföljd ? Jag menar är terrorism misstanken så klarar ju den den gamla 6-månaders regeln ...

Tydligen har den hysteriska natopropagandan haft motsatt effekt, för nyligen i en stor undersökning visade det sig att dom flesta svenskar är emot medlemskap i NATO=USA, USA gör ju i stort sett allt för att djävlas med både Ryssland och Kina, Sverige är per automatik som NATOland givetvis måltavla, Ryssland kan atombomba 900 mål över världen inom 10 minuter så det är inte förnuftigt att vara måltavla för NATO. Sverige bedriver dagligt spioneri mot Ryssland för USA med FRA och signalspaningsfartyg och dessutom avtalet nyligen med NATO i praktiken gjort Sverige till en måltavla. Så domen mot Bahnhof är inte förvånande, tvärtom är det väntat med tanke på mainstreammedias och överlag politikers aktioner i Sverige.

Permalänk
Medlem

Det här riskerar att bli ett enormt problem. Det finns stora ekonomiska intressen bakom polisens agerande i den här frågan.

Om Bahnhof viker sig (vilket de antagligen kommer att göra) så betyder det att kommersiella aktörer kan sitta och leta fildelare för att sen skicka kravbrev direkt hem till dem. Ge oss, säg, 300€ annars drar vi dig inför rätta. Enorma pengar att hämta där.

Det här händer redan regelbunden nere på kontinenten. Jag har flera kollegor i olika europeiska länder som råkat ut för det här. Finns inget att göra, bara att punga upp. Good luck att vinna i domstol mot kommersiella giganter som kan lägga miljoner på juridisk representation.

Jag rekommenderar alla att använda (säker) VPN.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

@Србо: Ja sverige har hela tiden strävat efter att göra usa glada. Vi har gjort mycket fuffens trots att vi påstår att vi är neutrala.