Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Oljud i Noctua NH-l9i

Jag har börjat få störande oljud ifrån min processorfläkt som kommer och går.
NH-L9i
Köpt på Kjell % Company för 500kr feb 2015.
Tror ni man kan få den utbytt eller behöver man göra rent på något sätt för att få bort oljudet?
Jag köpte en lite dyrare från Nocuta då jag tänkte att de höll lite bättre kvalite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Först och främst, vad har du för CPU. Är det missljud eller varvar fläkten bara upp?

Noctua det bästa du kan köpa när det kommer till färdiga lösningar, men var du inte begränsad på höjden skulle du köpt en annan av deras kylare än en som är anpassad för extremt kompakta system.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Cruentusa:

Först och främst, vad har du för CPU. Är det missljud eller varvar fläkten bara upp?

Noctua det bästa du kan köpa när det kommer till färdiga lösningar, men var du inte begränsad på höjden skulle du köpt en annan av deras kylare än en som är anpassad för extremt kompakta system.

Ja det är missljud som inte har varit förut. Jag trodde först att det var min hårddisk som höll på att gå sönder men genom att stanna var fläkt för sig så har jag kommit fram till att det är processorfläkten som är defekt.
Jag har en 2500s, mitx, cm elite 120 därav valet av fläkten.

Jag ska se ifall jag lyckas få tag i butiken och kolla först med dom vad dom har och säga, jag har även sett att Noctua har 6års garanti för deras fläktar men då antar jag att det endast gäller via dom och kanske inte genom butiken.

Tänkte mest kika här för att se ifall någon har liknande erfarenhet och hur de löste problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag har pratat med butiken och svaret jag fick var i stort, "kom in med fläkten så får vi se vad vi gör jag kan inte lova något då vi lämnar 1 års garanti från butik". Ska prova och maila Noctua och se vad jag får för svar. Är inte så sugen på att skruva isär hela datorn ifall jag sedan skulle få nej av butiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Känns som att de fläktarna ger upp ganska fort, min skar efter ett år eller så. Känns lite ovanligt för Noctua men jag köpte en ny fläkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Snorren:

Känns som att de fläktarna ger upp ganska fort, min skar efter ett år eller så. Känns lite ovanligt för Noctua men jag köpte en ny fläkt.

vad hade du för fläkt som skar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@Jimemy:
Den som följer med Noctua NH-L9i, alltså en NF-A9x14: http://noctua.at/en/products/fan/nf-a9x14-pwm

Har funderat på om de som är 25mm höga håller bättre (om man har plats för det):
Typ: http://noctua.at/en/products/fan/nf-a9-pwm

eller en http://noctua.at/en/products/fan/nf-a9-flx om man vill ha en tyst inte pwm fläkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Snorren:

@Jimemy:
Den som följer med Noctua NH-L9i, alltså en NF-A9x14: http://noctua.at/en/products/fan/nf-a9x14-pwm

Har funderat på om de som är 25mm höga håller bättre (om man har plats för det):
Typ: http://noctua.at/en/products/fan/nf-a9-pwm

eller en http://noctua.at/en/products/fan/nf-a9-flx om man vill ha en tyst inte pwm fläkt.

Aha jag har inte ens tänkt tanken att man bara kanske kan byta fläkten. Får se sen vad Noctua svarar, kanske skickar dom en ny fläkt utan massa krångel. Det står ju trots allt 6års garanti.

Men jag är alltid nojjig inför garantiåtgärder, tex att de ska säga att det är inget garantin täcker och sen får man betala servicekostnad för att dom har ödslat tid. Jag vet en vän som skickade in en telefon, men den gick ej på garantin så då fick han valet att få tillbaka telefonen o betala servicetimmar eller att de kastar den och stryker allt. Låter inte så seriöst nu när jag läser det jag skriver. Men det var det beskedet han fick och då var det ändå en av de större operatörerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Du kan nog säkert få en ny fläkt från Noctua och det hade nog jag också kunnat få. Men jag har än känsla av att just dessa fläktar håller mycket sämre än övriga Noctua-fläktar då jag aldrig haft sådana problem tidigare. (just nu har jag bara lagt en av deras 12 cm fläktar på kylaren och det funkar också bra).

Skrivet av Jimemy:

Aha jag har inte ens tänkt tanken att man bara kanske kan byta fläkten. Får se sen vad Noctua svarar, kanske skickar dom en ny fläkt utan massa krångel. Det står ju trots allt 6års garanti.

Men jag är alltid nojjig inför garantiåtgärder, tex att de ska säga att det är inget garantin täcker och sen får man betala servicekostnad för att dom har ödslat tid. Jag vet en vän som skickade in en telefon, men den gick ej på garantin så då fick han valet att få tillbaka telefonen o betala servicetimmar eller att de kastar den och stryker allt. Låter inte så seriöst nu när jag läser det jag skriver. Men det var det beskedet han fick och då var det ändå en av de större operatörerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

@Jimemy: Kan berätta att jag också drabbades av en fallerande fläkt på min kylare.
Jag försökte få Inet att skicka en ersättningsfläkt innan jag returnerade min, det blev avslag på det.
Så eftersom det för min del skulle ta ner en ganska så viktig grundpelare i mitt nätverk fick jag lösa problemet utan Inets hjälp.

Tyan S7050GM4NR, 2x Xeon E5-2670, 128GB ECC DDR3, 2x Intel 520 60GB, 1x Intel 520 240GB, 2x Samsung 850 EVO 500GB

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Massdrop Fostex TH-X00 Purpleheart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Dags att uppdaterade tråden igen.
Mailade noctua och bifogade bild på kvitto samt lådan fläkten kom i och efter en vecka så fick jag hem en ny fläkt. Jag behövde inte skicka in min gamla.
Nu är datorn tyst igen och det kostade mig inget annat än lite tid. Bra service där.