Skrämma liv i min gamla "superdator" Nytt gfx eller köra crossfire?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergla:

Typ ingen skillnad alls på 8gb vs 16gb ram i gaming.

När jag spelar Black oops III
Multiplayer använder jag 10 gb ram drygt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@dunis90:
Jag är med på va du säger och jag är inte den som är den!
Har för övrigt en väldigt dyr hobby som motocross och där kan ja lova tusenlapparna kastas till höger och vänster hela tiden!
Ja brukar verifiera till det när ja ska köpa nåt nytt till mig som inte rör motocross...
500kr extra för ett dubbelt så bra kort tackar ja inte nej till!
Hittat detta http://www.blocket.se/malmo/Sapphire_R9_290_Tri_X_OC_4GB_DDR5...

Annonsen är från malmö och ja bor i sthlm, hur fasen genomför man ett sånt köp för att inte bli blåst om man inte vill åka ner och kolla pryllarna förstås?

Permalänk
Medlem

@Mange43:
Att ram allokeras om det finns över och att ram behövs för prestanda är två olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

Annonsen är från malmö och ja bor i sthlm, hur fasen genomför man ett sånt köp för att inte bli blåst om man inte vill åka ner och kolla pryllarna förstås?

Blocket paketet? Kostar lite men det lär nog lösa din oro.

Har du även kollat Sweclockers Marknad?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

8GB vs 8+GB RAM är ingen kris i dagsläget men i framtiden kan det ju komma att göra skillnad. Det bra med RAM är ju dock att så länge moderkortet har lediga platser så är det ju bara att sätta in extra stickor efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag tycker definitivt du ska vänta med grafikkortet tills de nya har släppts. Prestandaförbättringarna förväntas vara stora, då AMD och Nvidia går till 14nm-kretsar efter att ha varit fast på 28nm-kretsar sedan 2012, och det har sagts att AMDs nya GCN-arkitektur ska ha omdanande förbättringar

Moderkortet ska inte ha några problem med grafikkortet, men flera användare med äldre moderkort, på flera olika forum, har skrivit om att PCI-E 3.0-korten inte fungerat korrekt förrän moderkorten fick nya BIOS-versioner som löste problemen

Om du läser i tråden så ska ts köpa begagnat, vilket jag definitivt tycker är rätt att göra i hens situation

Permalänk
Skrivet av brezzer:

Dock skulle ja behöva ett tips till, va gäller motocross spelet vore handkontroller aka xbox väldigt fint! Finns det några trådlösa historier för pc? 2 handkontroller samtidigt...

XBOX kontroll funkar på PC också.

Permalänk
Medlem

I5 750, när spelets minimikrav är i5 2500/Phenom II X4 850? Det kan bli... tufft. Inte omöjligt, men... tufft.

Citat:

Recommended: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz, 8 GB RAM, graphic card 4 GB GeForce GTX 970/Radeon R9 390 or better, 20 GB HDD, Windows 7(SP1)/8.1 64-bit
Minimum: Intel Core i5 2500K 3.3 GHz/AMD Phenom II X4 850 3.3 GHz, 4 GB RAM, graphic card 1 GB GeForce GT 640/Radeon HD 6670 or better, 20 GB HDD, Windows Vista(SP2)

källa
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Om man överklockar till 4 GHz ska det nog inte vara några problem. i5 750 är trots allt en 4 kärnig core processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Blocket paketet? Kostar lite men det lär nog lösa din oro.

Har du även kollat Sweclockers Marknad?

Tack för tipset!

Yes, checkade just av sweclockers men fanns inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

XBOX kontroll funkar på PC också.

Menar du trådat eller trådlöst? ja har ingen koll själv?
Om det är trådlöst du menar, i vilket gränssnitt skickas signalen?
Wifi, bluetooth eller ir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@-=Mr_B=-: Om man överklockar till 4 GHz ska det nog inte vara några problem. i5 750 är trots allt en 4 kärnig core processor.

@4 GHz är 750'n fortfarande långsammare än 2500 @stock. Visst, inte mycket. Men det är samtidigt deras absolut minimikrav, så jag är lite tveksam...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

@4 GHz är 750'n fortfarande långsammare än 2500 @stock. Visst, inte mycket. Men det är samtidigt deras absolut minimikrav, så jag är lite tveksam...
B!

Den är snabbare än Phenom-processorn de har som minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

Menar du trådat eller trådlöst? ja har ingen koll själv?
Om det är trådlöst du menar, i vilket gränssnitt skickas signalen?
Wifi, bluetooth eller ir?

I deras eget format, du behöver en Xbox 360/One trådlös mottagare ("PC-adapter") för PC. Trådade varianten är bara att koppla in.

Permalänk
Skrivet av brezzer:

Menar du trådat eller trådlöst? ja har ingen koll själv?
Om det är trådlöst du menar, i vilket gränssnitt skickas signalen?
Wifi, bluetooth eller ir?

Här har du en variant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170247

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu har jag nästan bestämt mig vilket kort ja ska köpa, det står mellan 2 kort, AMD Radeon R9 390 8GB eller NVIDIA GeForce GTX 970 4GB.
Ja har som vanligt höjt ribban med tidens gång Min budget var max 3000kr men kan gå något över.

AMD Radeon R9 390 8GB
https://www.dustinhome.se/product/5010881765/nitro-tri-x

Nackdelar som jag ser: 279kr dyrare, lägre klockhastighet (1040 MHz), högre energiförbrukning
(375 Watt vid drift, har ett 620w nätagg)

Fördelar: 8gb grafikminne.

NVIDIA GeForce GTX 970 4GB
https://www.dustinhome.se/product/5010911380/dc2-oc-strix#spe...

Nackdelar som jag ser: lägre grafikminne.

Fördelar: Lite billigare, högre klockhastighet (1253 MHz), lägre energiförbrukning
225 Watt vid drift.

Vad tycker ni? Ska ja köra på GTX kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

Hej!
Nu har jag nästan bestämt mig vilket kort ja ska köpa, det står mellan 2 kort, AMD Radeon R9 390 8GB eller NVIDIA GeForce GTX 970 4GB.
Ja har som vanligt höjt ribban med tidens gång Min budget var max 3000kr men kan gå något över.

AMD Radeon R9 390 8GB
https://www.dustinhome.se/product/5010881765/nitro-tri-x

Nackdelar som jag ser: 279kr dyrare, lägre klockhastighet (1040 MHz), högre energiförbrukning
(375 Watt vid drift, har ett 620w nätagg)

Fördelar: 8gb grafikminne.

NVIDIA GeForce GTX 970 4GB
https://www.dustinhome.se/product/5010911380/dc2-oc-strix#spe...

Nackdelar som jag ser: lägre grafikminne.

Fördelar: Lite billigare, högre klockhastighet (1253 MHz), lägre energiförbrukning
225 Watt vid drift.

Vad tycker ni? Ska ja köra på GTX kortet?

Med din processor är Nvidiakort definitivt att föredra. Drivrutinerna till dem har lägre overhead mot processorn, vilket på svenska innebär att din gamla processor kommer ha lättare att hänga med.

Sen är frågan om ditt moderkort stöder så nya grafikkort. Jag har läst en del trådar om folk som köpt nya grafikkort till sina system, och sen fungerar de inte. Kolla på tillverkarens hemsida om det har kommit några nya BIOS som ger stöd till nyare grafikkort.

Sen hade jag nog inte köpt så pass kraftfulla/dyra grafikkort till din gamla dator. Ett GTX 950/960 skulle jag rekommendera, om ditt moderkort har stöd för dem.

Om du trots nackdelarna är villig att överklocka så kan det ge en behövlig skjuts till din gamla processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@brezzer

Hittade denna video på Youtube. Spelet verkar funka fint på mediuminställningar med ett HD7850 och en överklockad Phenom II X4 945. Den processorn med den överklocken bör vara rätt likvärdig med din processor utan överklock, kanske att din är lite bättre.

http://youtu.be/URB3Hcomeks

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@MakeCoke:

Tack för dina tips och tankar!

Satt du tror att ja kanske inte kan uttnyttja kortets kapacitet med min rigg?
Senaste bios släpptes 2012
https://www.asus.com/Motherboards/P7P55D/HelpDesk_Download/

Jag pratade med alina i veckan och enligt dem hade det inte hänt så mycket på moderkortsfronten med standarder mm senaste
åren så enligt han skulle det inte vara några problem.
Nu vill ju han sälja kort också men ja vet inte om han har rätt i vad han sa?

Om ja inte får någon prestanda skillnad från gtx 950 mot gtx 970 så är det ju att kasta en tusing i sjön.

Ska forska vidare lite i hur det ter sig med mitt moderkort och de nya krafikkorten.

Ja drog faktiskt igång mxgp2 med mitt 5850 kort igår och det var spelbart på 1280
Har börjat lira battlefield 3 också så blivit lite hookt på 4:an och då behöver ja mer krut!

Permalänk
Medlem

@brezzer:

Verkar enligt lite annat folk som att mitt moderkort ska klara jobbet!
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2309208/gtx970-asus-...

spec på mina pci platser:
1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)
2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)
3 x PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

@MakeCoke:

Tack för dina tips och tankar!

Satt du tror att ja kanske inte kan uttnyttja kortets kapacitet med min rigg?
Senaste bios släpptes 2012
https://www.asus.com/Motherboards/P7P55D/HelpDesk_Download/

Jag pratade med alina i veckan och enligt dem hade det inte hänt så mycket på moderkortsfronten med standarder mm senaste
åren så enligt han skulle det inte vara några problem.
Nu vill ju han sälja kort också men ja vet inte om han har rätt i vad han sa?

Om ja inte får någon prestanda skillnad från gtx 950 mot gtx 970 så är det ju att kasta en tusing i sjön.

Ska forska vidare lite i hur det ter sig med mitt moderkort och de nya krafikkorten.

Ja drog faktiskt igång mxgp2 med mitt 5850 kort igår och det var spelbart på 1280
Har börjat lira battlefield 3 också så blivit lite hookt på 4:an och då behöver ja mer krut!

Nja, risken är att ett för nytt kort inte fungerar ö.h.t. Jag vet dock inte hur stor den risken är. Om kortet inte fungerar i datorn kan du alltid lämna tillbaks det inom 14 dagar via distansköpslagen om du köpt det via nätet. De flesta verkar inte alls tänka på risken, men jag har som sagt sett en del trådar där det påstås att deras nya grafikkort inte fungerar p.g.a. att moderkortet inte stöder det. Tyvärr verkar inte moderkortstillverkarna ha någon ordentlig data om det heller.

970 lär fortfarande ge bättre prestanda, men om du ska lägga så mycket hade jag hellre sålt datorn och köpt en helt ny. Men det är en smaksak.

Tänk också på att både Nvidia och AMD med nästan 100% sannolikhet ska lansera nya grafikkort vid nästa månadsskifte (maj-juni). Då lär du få mer prestanda för dina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Om jag var du hade jag skippat planerna på att sticka ett 970 i en så gammal dator, och kollat på t.ex. begagnat 780 här på marknaden för 1500kr (tror jag de kostar ungefär?) eller något sånt. Prova på, se om det var något du kände var intressant och isf spara pengar till att ersätta resten också successivt med processorn som andra steg om du bestämmer dig för att behålla ett eventuellt t.ex. 780 ett litet tag till.

Fördelen med att köpa något begagnat är att om du känner att "nä fan, jag vill ha nå annat" så förlorar du inte lika mycket pengar på att prova eftersom att mellanskillnaden från ny till begagnad även om du bara öppnat lådan är betydligt större - SÄRSKILT eftersom att 970 är ett vansinnigt populärt kort hos den publik som med ganska stor sannolikhet påverkas mycket av marknadsföringen och lanseringen av Pascal som dyker upp nu till sommaren. Begagnade 970:n på Swec-marknaden lär finnas att gödsla med under sommarlovstiden - så köper du ett nytt och ångrar dig är det inget optimalt läge att sälja det igen.

Så hade iaf jag gjort, försiktig som jag är.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Köpte till slut ett Sapphire Nitro Tri-X R9 390 8GB och en Be Quiet Pure Rock kylare för klockning! Paketet kommer förhoppningsvis imorrn!
Blir intressant att se hur det funkar i min "lite föråldrade burk" I värsta fall kan ja lägga en slant på nytt moderkort och cpu...

Har dock en liten fråga,
Ja har en INTEL CORE I5 750 2.66GHZ processor, vad står 750 för?
Varför ja frågar är för att det står som minimum krav på just cause 3 att man ska ha Intel Core i5-2300 2.8GHz?
Är ja rökt där eller kommer klockningen påverka det hela positivt?

Permalänk
Medlem

Intel är tillverkaren, Core i5 är familjen, och 750 är modellen. 2.66gHz är hastigheten. (Basfrekvens)
Här är en länk till Intels sida om CPU'n.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kommer nog säkert fungera bra ändå, särskilt om du klockar processorn och ditt nya grafikkort är ju betydligt kraftfullare än gtx960.

Kör Just Cause 3 & GTA V på mitt gtx960 2Gb fast då har jag en i7-4790K så det är bara grafiken som flaskhalsar för mig. Men ditt grafikkort är bättre vilket kompenserar din slöare processor lite grand. Sedan får man stå ut med att det eventuellt inte går att köra med max inställningar men det bör bli spelbart med 1920x1080 och någorlunda hygglig grafik.

Själv väntar jag in vad AMD & NVIDIA kommer att prestera med sina nya kort, vill inte köpa nu när de nya snart presenteras.
Detta då det förhoppningsvis ska vara rejäla prestandalyft med nästa generation. Hoppas på något som hjälpligt kan klara 4k@60hz i spel då jag troligen köper philips nya 43" 4k ips skärm eller någon annan liknande större 4k skärm som även kommer köras bild/videoredigering på.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel på att stoppa in mer RAM i datorn, själv märker jag skillnad på 8 och säg 12-16, speciellt om det är ganska billigt.
Men då kör andra program också i bakgrunden som behöver en del minne.

OS:et är duktigt på att cache:a data också så om du spelar spel där man byter bana ofta så märks det lite grand där då burken behöver ladda mer sällan, bra till MMO, MMOFPS och liknande, eller alla spel som byter bana ofta helt enkelt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det släppts nya grafikkort i sommar med 14nm teknik, jag skulle vänta på dem.

Din processor kan bli en flaskhals och ska du byta den blir det nog nytt moderkort också (och minnen om du ska DDR4). Du vill ha en processor som går i 4GHz eller mer (oavsett klockat eller ej)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies