Eventuellt bedrägeri på Tradera och Folksam

Permalänk
Medlem

Mycket missledande då det tycks gälla bara när dem inte är inblandade i affären / transaktionen. @jimjans:

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite:

Mycket missledande då det tycks gälla bara när dem inte är inblandade i affären / transaktionen. @jimjans:

Nja jag får nog intrycket att det även gäller om de är inblandade i affären.

Från traderas hemsida:

PayPal är ett tryggt och snabbt sätt att betala och ta betalt på nätet. Med PayPal kan man betala och föra över pengar utan att behöva avslöja sina betalningsuppgifter. Man täcks också av PayPals köparskydd och säljarskydd (enligt gällande regler och villkor).
PayPal är helt integrerat med Tradera och tack vare att betalningarna visas på ”Mitt Tradera” får du enkelt en överblick över dina affärer. Du betalar ingen avgift för att använda PayPal på Tradera.
Mer om PayPal

kopskydd-info för utökat Skydd

Tack vare Traderas omdömessystem kan du med hjälp av andras erfarenheter bilda dig en egen uppfattning om en säljare. Nu introducerar vi ytterligare ett sätt.

Gratis köpskydd

När du ser symbolen för Gratis köpskydd vet du att säljaren erbjuder ett betalsätt som innefattar köpskydd från Klarna eller PayPal – helt kostnadsfritt. Det betyder att du alltid är garanterad pengarna tillbaka om varan inte skulle komma, eller om den inte överrensstämmer med beskrivningen. Bra, va?

Permalänk
Medlem

Jag:
Nej ni skrev ju att jag var köpskyddad innan jag betalde det har jag chattskrift kvar på annars hade jag inte genomfört betalningen med mitt kort och paypal

Tradera:
Jag förstår. Det är i så fall fel information du har fått från oss, och det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för. Det är ett nytt betalsätt och troligtvis har det brustit i informationen till den du talade med.

Skrivet av jimjans:

Nja jag får nog intrycket att det även gäller om de är inblandade i affären.

Från traderas hemsida:

PayPal är ett tryggt och snabbt sätt att betala och ta betalt på nätet. Med PayPal kan man betala och föra över pengar utan att behöva avslöja sina betalningsuppgifter. Man täcks också av PayPals köparskydd och säljarskydd (enligt gällande regler och villkor).
PayPal är helt integrerat med Tradera och tack vare att betalningarna visas på ”Mitt Tradera” får du enkelt en överblick över dina affärer. Du betalar ingen avgift för att använda PayPal på Tradera.
Mer om PayPal

kopskydd-info för utökat Skydd

Tack vare Traderas omdömessystem kan du med hjälp av andras erfarenheter bilda dig en egen uppfattning om en säljare. Nu introducerar vi ytterligare ett sätt.

Gratis köpskydd

När du ser symbolen för Gratis köpskydd vet du att säljaren erbjuder ett betalsätt som innefattar köpskydd från Klarna eller PayPal – helt kostnadsfritt. Det betyder att du alltid är garanterad pengarna tillbaka om varan inte skulle komma, eller om den inte överrensstämmer med beskrivningen. Bra, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite:

Jag:
Nej ni skrev ju att jag var köpskyddad innan jag betalde det har jag chattskrift kvar på annars hade jag inte genomfört betalningen med mitt kort och paypal

Tradera:
Jag förstår. Det är i så fall fel information du har fått från oss, och det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för. Det är ett nytt betalsätt och troligtvis har det brustit i informationen till den du talade med.

Känns som att dom gör allt för att försöka slå ifrån sig sitt ansvar.

Permalänk
Medlem

Ja, verkligen, man kan fråga sig om det verkligen är korrekt information från Tradera.

Skrivet av wRRM:

Känns som att dom gör allt för att försöka slå ifrån sig sitt ansvar.

Permalänk

Hur gick det?

Hur gick det fick du återbetalning från Paypal?

Jag har själv uppmärksammat detta och chatt supporten säger att köparskydd hos Paypal inte gäller när man betalat genom Traderas betalningslösning.
Detta är riktigt svinigt lurendrejeri, för det första står det ingenstans att Paypals köparskydd inte gäller vid användning av Traderas betalningslösning, tvärtom det står på flera ställen på Tradera att köparskyddet gäller.
Dessutom så kräver ju Paypal att säljare i vissa sälj kategorier använder sig av s.k "säkra betalnings alternativ" vilka är Paypal och Klarna, hur kan dom då kalla det säkert om inte köparskyddet gäller? Då är det ju inget säkert betalnings alternativ.

Dessutom varför skulle en köpare vilja göra en Paypal betalning för en vunnen vara från Traderas betalningslösning om dom förlorar chansen till köparskydd, gentemot ifall dom gör en vanlig Paypal överföring.

Anledningen att Tradera ljuger att Paypal köparskydd inte gäller vid Traderas betalningslösning, alltså betalning genom Traderas knapp "betala nu" är att när du gör en Paypal betalning genom Traderas betalnings lösning så blir Tradera mottagare av betalningen och inte säljaren, det innebär att om du öppnar ett Paypal krav för den transaktionen så kommer kravet riktas mot Tradera, antar jag eftersom det är dom som står som mottagare av betalningen.

Tradera har blivit så otroligt dåligt på hundratals olika punkter, och bara en massa snorungar som jobbar där verkar det som.
Om det stämmer att Paypals köparskydd inte gäller så är det bedrägeri av Tradera då dom inte nämner detta någonstans alls, tvärtom dom påstår ju att köparskydd gäller på Paypal och klarna.

så fick du pengarna tillbaka av Paypal, alltså dömde dom till din fördel, och var det i sånt fall Tradera eller säljaren som vart återbetalnings skyldig?

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på att höra hur det gick @finite

Permalänk
Medlem

PayPal-kravet är löst till min fördel, ja Tradera är betalningsmottagaren vid betalning med Traderas betallösning. Traderas support hävdar fortfarande att PayPals köparskydd inte gäller med Traderas betallösning. Stå på dig om du blivit lurad, ge dig inte och lycka till. d@Mr_mister1:

Permalänk
Skrivet av finite:

PayPal-kravet är löst till min fördel, ja Tradera är betalningsmottagaren vid betalning med Traderas betallösning. Traderas support hävdar fortfarande att PayPals köparskydd inte gäller med Traderas betallösning. Stå på dig om du blivit lurad, ge dig inte och lycka till. d@Mr_mister1:

Jasså Paypal dömde till din fördel, det var betryggande att höra.
Hade skickat mail till Paypal också och frågat om detta och fick precis svar nu, Paypal skriver att i första hand använda sig av Traderas köparskydd (vilket inte finns - Paypal anställde ingen koll på Tradera), men att om man inte får hjälp från Tradera (vilket man inte får) så ska man använda sig av Paypals köparskydd.
Paypal skriver vidare att det är då Tradera som blir mellanhand och som står som betalnings mottagare och den som kravet riktas emot men att det ändå är säljaren av varan som i slutändan blir den som blir återbetalningsskyldig (inte så säker på om det är så?), men personen hos Paypal visste inte hur det löses med Tradera och säljaren?

Dock ser jag i Paypals villkor att det står att köparskydd inte gäller "Objekt som köpts med Zong, Website Payments Pro eller Virtuell Terminal", kan vara så att Traderas betalningslösning för Paypal betalningar är just någon av dessa, jag misstänker att kan vara så?
Se följande länk till Paypals köparskydd, kolla under punkt 13.3:

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/ua/useragreement-full#1...

Men oavsett så begår Tradera minst ett kraftigt moraliskt fel om inte till och med någon slags olaglighet i och med att dom vilseleder deras kunder genom att inte tydligt skriva att köparskyddet inte gäller vid deras betalningslösning, utan tvärt om skriver dom "att dom erbjuder Paypal som är en säker betalningsmetod och att man kan få hjälp av Paypal att få tillbaka sina pengar i händelse av problem med köpet"
I mina öron låter detta som att dom påstår att köparskyddet gäller vid Tradera köp och betalning med Paypal.
Och som sagt så kräver dom i vissa produktkategorier att säljare erbjuder en s.k säker betalningsmetod, alltså Paypal eller Klarna, men vad menar dom med säker om inte köparskyddet gäller, hur kan då Paypal räknas som säker betalningsmetod?

Det där s.k företaget har blivit så urbota dåligt på alla sätt och vis efter att dom lanserade det "nya" Tradera, och nu lurar dom och ljuger för sina kunder också. Ett sådant företag borde inte få verka.

Permalänk
Medlem

Ja, både Tradera och PayPal har dålig koll. Kollar man på Traderas hemsida så tror man att PayPals köparskydd gäller vid alla köp oavsett mottagare. Väldigt vilseledande att ytterligare information saknas på deras hemsida om de olika betalningslösningarna dem har. Dock för att ta det säkra före det osäkra så är det bäst att betala direkt till säljaren av varan via PayPal utan Tradera som mellanhand eller via Klarna med köparskydd. @Mr_mister1:

Permalänk
Skrivet av finite:

Ja, både Tradera och PayPal har dålig koll. Kollar man på Traderas hemsida så tror man att PayPals köparskydd gäller vid alla köp oavsett mottagare. Väldigt vilseledande att ytterligare information saknas på deras hemsida om de olika betalningslösningarna dem har. Dock för att ta det säkra före det osäkra så är det bäst att betala direkt till säljaren av varan via PayPal utan Tradera som mellanhand eller via Klarna med köparskydd. @Mr_mister1:

Japp det är absolut bättre att betala direkt till säljaren om man ska betala med Paypal, det är bara säljaren som tjänar på att man betalar genom Traderas Paypal lösning, för då slipper han betala avgift på dom mottagna pengarna, tror det är 3.4 procent. Om man betalar direkt utan Traderas Paypal lösning så får säljaren betala dessa procent i mottagningsavgift för den mottagna betalningen.
Dessutom så har ju säljaren också den fördelen att köparen inte kan öppna ett krav mot han.

Men jag betalar nog i sånt fall hellre 3.4 procent extra till säljaren för att få kunna betala med Paypal på vanligt vis och ha köparskydd på affären.

Tradera vill inte göra det känt att deras Paypal lösning inte ger köparskydd men jag kommer varna om detta på varje lämpligt ställe som jag besöker som har med såna saker att göra.
Det kan inte vara många Traderare som känner till denna dolda regel, inte föränn dom hamnar i den situation att dom behöver utnyttja köparskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite:

PayPal-kravet är löst till min fördel, ja Tradera är betalningsmottagaren vid betalning med Traderas betallösning. Traderas support hävdar fortfarande att PayPals köparskydd inte gäller med Traderas betallösning. Stå på dig om du blivit lurad, ge dig inte och lycka till. d@Mr_mister1:

Så din paypal claim gav resultat där du vann och fick pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Japp, fick tillbaka alla pengar. Hur det gick till när PayPal fixa det vet jag tyvärr inte. @NorBiz: