Permalänk
Medlem

Prisvärd dator till surf

Hej!

Ska köpa delar till en dator som ska användas mestadels till internet. Budget ligger runt 4000:-

Har hårddisk, dvd-spelare samt windows så de behöver jag inte.

Har pillat ihop den här kundvagnen men ville bara höra om ni kunde kolla så allt ser bra ut och tar gärna emot tips om att byta ut någon del eller så!

Mvh

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9321044/

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut.
Du kommer gilla chassit. Define Mini är utmärkt.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Referenskylare medföljer den processorn vad jag kan se. Om du vill spara in på det.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tänkte just ifrågasätta chassivalet. Varför väljer du ett Define Mini? Till en prisvärd liten dator så är det för det första lite dyrt, och för det andra så ser det lite ut som att du vill ha en lite mindre dator eftersom du köper ett mini. Men mini är inte mini, det är faktiskt riktigt stort. Corsair Carbide R100 Silent Edition är fullstort ATX-chassi och är mindre t.ex.
Känns helt enkelt för stort om du vill ha en liten dator. Men samtidigt för begränsat och dyrt om storlek inte är en faktor men du vill ha en prisvärd dator.

Permalänk
Avstängd

@Strumpa: mITX bygge,https://www.inet.se/kundvagn/visa/9321147/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Ser mycket bra ut.
Du kommer gilla chassit. Define Mini är utmärkt.

Härligt! Tack för snabbt svar.

Skrivet av gothenburg:

Referenskylare medföljer den processorn vad jag kan se. Om du vill spara in på det.

Har du något förslag på annan processor utan medföljande fläkt?

Skrivet av Aleshi:

Tänkte just ifrågasätta chassivalet. Varför väljer du ett Define Mini? Till en prisvärd liten dator så är det för det första lite dyrt, och för det andra så ser det lite ut som att du vill ha en lite mindre dator eftersom du köper ett mini. Men mini är inte mini, det är faktiskt riktigt stort. Corsair Carbide R100 Silent Edition är fullstort ATX-chassi och är mindre t.ex.
Känns helt enkelt för stort om du vill ha en liten dator. Men samtidigt för begränsat och dyrt om storlek inte är en faktor men du vill ha en prisvärd dator.

Läste inte in mig så mycket på chassit men tyckte det verkade bra. Ett ATX chassi får plats där det är tänkt att stå men blir väl inte direkt dyrare att bygga mindre nu för tiden eller?
Tar tacksamt emot tips om andra chassin. Det är mina föräldrar som ska använda datorn så vill ha något med lite kvalitéts känsla och inga lysande leds osv!

Motivera varför din kundvagn är ett bättre val!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strumpa:

Motivera varför din kundvagn är ett bättre val!

  • Kraftfullare

  • Kompaktare format

  • 1000kr billigare

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Härligt! Tack för snabbt svar.

Har du något förslag på annan processor utan medföljande fläkt?

Läste inte in mig så mycket på chassit men tyckte det verkade bra. Ett ATX chassi får plats där det är tänkt att stå men blir väl inte direkt dyrare att bygga mindre nu för tiden eller?
Tar tacksamt emot tips om andra chassin. Det är mina föräldrar som ska använda datorn så vill ha något med lite kvalitéts känsla och inga lysande leds osv!

Ja om det är föräldrar som ska ha det så tycker jag definitivt att du ska fixa till det med mindre chassi. Något emot att gå hela vägen ner till mITX förresten? Somsagt är chassit större än många ATX-chassin. Hjälpte en vän att bygga ihop hans dator i det och det blev för långt för att passa bra på hans normalstora skrivbord.

Skrivet av Peppar2014:
  • Kraftfullare

  • Kompaktare format

  • 1000kr billigare

Nej, tyvärr är den inte kraftfullare. Den förlorar mot i3 på de allra flesta typer av belastningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:
  • Kraftfullare

  • Kompaktare format

  • 1000kr billigare

Okej, låter ju bra. Ska kolla upp det under dagen, tänkte att priset skulle bli runt 4000:- dock så man kan ta lite bättre grejer då.

EDIT: Såg nu att chassit du länkat inte har någon plats för DVD/CD-läsare. Det är ett krav.

Skrivet av Aleshi:

Ja om det är föräldrar som ska ha det så tycker jag definitivt att du ska fixa till det med mindre chassi. Något emot att gå hela vägen ner till mITX förresten? Somsagt är chassit större än många ATX-chassin. Hjälpte en vän att bygga ihop hans dator i det och det blev för långt för att passa bra på hans normalstora skrivbord.

Nej, tyvärr är den inte kraftfullare. Den förlorar mot i3 på de allra flesta typer av belastningar.

mITX är absolut inget problem. Så länge det inte börjar kosta mycket mer bara för att det ska vara litet så är det okej.
Kan kanske bli för långt för mina föräldrar också med Mini chassit då. Ska börja kolla på mITX under dagen här. Återkommer med vad jag tror blir bra och tar gärna emot förslag på allt!

Har inte hängt med speciellt mycket på CPU fronten de senaste två åren men deras nuvarande dator var undermålig. Även efter jag satt in SSD i den så tog det tid att ladda program och den var seg att surfa på. Därför tar jag hellre något lite för kraftfullt än något som precis klarar av uppgiften så att de slipper vänta på laddtider.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har pillat ihop lite hårdvara här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9321747/

Allt känns bra. Chassit hade väl kunnat vara lite bättre men det är ingen dator som kommer behöva öppnas ofta utan den kommer stå på sin plats och med de måtten kommer den definitivt få plats. Kanske finns det något bättre?

Vad tycker ni? Vad hade ni valt annorlunda?

Jag tror Moderkort/CPU/Minne duger väl till surf i nuläget och framåt men skulle något behöva uppgraderas så duger nätaggregatet långt!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit Fractal Core 1500
för den har 2 styck USB 3.0 på fronten.
Då funkar det när man drar sladden från moderkortet.

Sen ska du ta 2x4GB minne ... inte 1x8GB

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag skulle tagit Fractal Core 1500
för den har 2 styck USB 3.0 på fronten.
Då funkar det när man drar sladden från moderkortet.

Sen ska du ta 2x4GB minne ... inte 1x8GB

Funkar inte usb 3.0 om det är en av varje menar du? Sladden drar man väl från usb portarna till moderkortet?

Gillade 1100 varianten eftersom det inte är så långt. Finns det inget annat?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har diskuterat lite med min far och vi kom fram till att det var bättre med ett mindre chassi så kan vi köpa en extern dvd-brännare att plocka fram vid de tillfällen de behövs.

Vad sägs om Raijintek Metis? Verkar vara ett trevligt chassi.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9323347/

Två nätagg som förslag!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Du har inte funderat på typ en NUC? rätt smidiga saker

typ detta, får du en ssd också https://www.inet.se/kundvagn/visa/9323387/

Permalänk

Surf? Då räcker det med en 1000ing.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/235446-i...

Har du skärm?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du har inte funderat på typ en NUC? rätt smidiga saker

typ detta, får du en ssd också https://www.inet.se/kundvagn/visa/9323387/

Har faktiskt funderat en del på det. Men räcker det gott och väl till surf och sånt? Vill inte att mina föräldrar ska behöva sitta och vänta på att datorn ska ladda som de får göra i nuläget! SSD har dom redan en. De har en eMachine som jag satte en SSD i men det blev knappt snabbare utan det verkar vara hårdvaran i den som är usel.

Om det blir en sådan NUC så hade jag ju kunnat köpa ett M.2 minne för de pengarna istället så hade de haft tillräckligt med utrymme.

Ett problem är ju dock att skärmarna de har antingen har VGA eller DVI. EDIT: Såg nu att den hade HDMI så då finns de ju billiga adaptrar!

Skrivet av FreakyLeo:

Har en skärm med DVI och en med VGA. Men de använder ju skrivare och dvd i datorn vilket tyvärr inte skulle funka med en sån här sticka. Annars en bra idé då pappa verkar vilja kunna flytta datorn till tvn för att se på film osv.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Har faktiskt funderat en del på det. Men räcker det gott och väl till surf och sånt? Vill inte att mina föräldrar ska behöva sitta och vänta på att datorn ska ladda som de får göra i nuläget! SSD har dom redan en. De har en eMachine som jag satte en SSD i men det blev knappt snabbare utan det verkar vara hårdvaran i den som är usel.

Om det blir en sådan NUC så hade jag ju kunnat köpa ett M.2 minne för de pengarna istället så hade de haft tillräckligt med utrymme.

Ett problem är ju dock att skärmarna de har antingen har VGA eller DVI.

Har en skärm med DVI och en med VGA. Men de använder ju skrivare och dvd i datorn vilket tyvärr inte skulle funka med en sån här sticka. Annars en bra idé då pappa verkar vilja kunna flytta datorn till tvn för att se på film osv.

Angående stickan så finns det ju USB så det är ju bara och koppla in extern DVD-spelare samt skrivare där? Själv kan jag också tycka att stickan är en bra lösning till dig med tanke på ditt ändamål..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strumpa:

Har faktiskt funderat en del på det. Men räcker det gott och väl till surf och sånt? Vill inte att mina föräldrar ska behöva sitta och vänta på att datorn ska ladda som de får göra i nuläget! SSD har dom redan en. De har en eMachine som jag satte en SSD i men det blev knappt snabbare utan det verkar vara hårdvaran i den som är usel.

Om det blir en sådan NUC så hade jag ju kunnat köpa ett M.2 minne för de pengarna istället så hade de haft tillräckligt med utrymme.

Ett problem är ju dock att skärmarna de har antingen har VGA eller DVI.

Har en skärm med DVI och en med VGA. Men de använder ju skrivare och dvd i datorn vilket tyvärr inte skulle funka med en sån här sticka. Annars en bra idé då pappa verkar vilja kunna flytta datorn till tvn för att se på film osv.

Inga problem https://www.inet.se/produkt/8906469/dvi-kabel-dvi-ha-hdmi-ha-...

Permalänk
Medlem

TS måste nog ha en HDMI hona om det ska funka
T.EX http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/84802-deltaco_hd...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

TS måste nog ha en HDMI hona om det ska funka
T.EX http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/84802-deltaco_hd...

Hur tänker du nu?, Plugga in hdmi hane i en NUC, plugga in DVI hane i en skärm, varför behöver du honor? ser inte problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Angående stickan så finns det ju USB så det är ju bara och koppla in extern DVD-spelare samt skrivare där? Själv kan jag också tycka att stickan är en bra lösning till dig med tanke på ditt ändamål..

Jo, det skulle ju säkert fungera. Man använder ju sällan DVD och skrivare samtidigt. Hade fått införskaffa ny kringutrustning med bluetooth i sådana fall.
Är tyvärr lite skeptisk till stickans prestanda. Som sagt vill jag att de ska ha en dator som är lite snabbare än vad de behöver så att den håller i ett tag och att den klarar av allt de gör snabbt! De har alltid haft sega datorer..
Sedan behöver de ju lite utrymme att spara dokument, foton osv. så tyvärr går nog stickan bort. Hade varit väldigt bra dock som sagt då man enkelt tar den till TVn!

Såg fel och trodde det bara fanns DisplayPort först

Usch va jobbigt det blev nu med massa olika förslag att välja mellan, haha!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hur tänker du nu?, Plugga in hdmi hane i en NUC, plugga in DVI hane i en skärm, varför behöver du honor? ser inte problemet

Undrar lite hur du tänker faktiskt men

Men det vill jag säga att en HDMI hane inte funkar tillsammans men en annan HDMI hane, t.om min mormor vet om det, hihi. I sladdarnas värld finns inga homosexuella tyvärr =/
Får la ursäkta bildens dåliga kvalité men man har ju inte all tid i världen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Undrar lite hur du tänker faktiskt men
http://i.imgur.com/tG5fsB1.png

Men det vill jag säga att en HDMI hane inte funkar tillsammans men en annan HDMI hane, t.om min mormor vet om det, hihi. I sladdarnas värld finns inga homosexuella tyvärr =/
Får la ursäkta bildens dåliga kvalité men man har ju inte all tid i världen!

Men det är ju ingen NUC på bilden, vilket var det jag pratat om i hela tråden

Permalänk
Medlem

De alternativ jag nu har skramlat ihop:
ATX Bygge
mATX Bygge
mITX Bygge, utan 5,25" så får köpa extern DVD
Intel NUC
Intel Compute Stick

Ska kolla vidare och återkommer, tar väldigt gärna emot synpunkter, hur hade du valt?
Det är alltså till mina föräldrar, de surfar, hanterar och skriver ut dokument och ibland bränner de skivor. De lagrar foton och eventuellt filmer. De har egentligen ingen brist på plats men pappa vill gärna ha något han enkelt kan flytta till sin TV. Vill dock att det ska gå fort allting de gör så att de slipper vänta på laddtider.

Måste säga att det verkar riktigt vettigt med en NUC. Har kollat lite videos och de verkar riktigt snabba. Ska kolla närmare.

Väldigt tacksam för alla svar!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Men det är ju ingen NUC på bilden, vilket var det jag pratat om i hela tråden

Då får jag väl ursäkta då, trodde du syftade på Strumpas nedre citat när du länkade..
Men tänkte väl att det måste vara nått misstag här oss emellan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strumpa:

Vad sägs om Raijintek Metis? Verkar vara ett trevligt chassi.

Ett rent helvete att bygga i, chassit behöver monteras ner i delar vid själva monteringen. Kolla t.ex bara in detta galleri http://www.sweclockers.com/galleri/13095-raijintek-metis

Du fick förslag på ett klart mer prisvärt och kraftfullare system igår, finns ingen direkt anledning att betala mer än nödvändigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

De alternativ jag nu har skramlat ihop:
ATX Bygge
mATX Bygge
mITX Bygge, utan 5,25" så får köpa extern DVD
Intel NUC
Intel Compute Stick

Ska kolla vidare och återkommer, tar väldigt gärna emot synpunkter, hur hade du valt?
Det är alltså till mina föräldrar, de surfar, hanterar och skriver ut dokument och ibland bränner de skivor. De lagrar foton och eventuellt filmer. De har egentligen ingen brist på plats men pappa vill gärna ha något han enkelt kan flytta till sin TV. Vill dock att det ska gå fort allting de gör så att de slipper vänta på laddtider.

Måste säga att det verkar riktigt vettigt med en NUC. Har kollat lite videos och de verkar riktigt snabba. Ska kolla närmare.

Väldigt tacksam för alla svar!

Det vettigaste som jag ser det är mATX.
Det ger utrymme att bygga i.
NUC kan tyckas billigt, men du måste köpa till minne och hårddisk.
Och ska det sitta en bra processor i så är det inte den billigaste NUCen.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Tror att jag börjar komma till en slutsats. Skippar nog NUC eftersom man får mer prestanda per krona med något större. Sedan är det ett litet plus att kunna ha 5.25" i datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9326617/

Vad tycks?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag gillar ditt paket här.
- Nätagg och minnen är bra.
- Chassit är ett bra val. Trots att det är litet ryms det en DVD-brännare.
- Processorn Core i3 och moderkortet duger bra.
- CPU-kylaren är liten men kommer funka.

Egentligen har jag inget förslag på ändring.
För endast 4.000 får du en fullt fungerande dator.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Tror att jag börjar komma till en slutsats. Skippar nog NUC eftersom man får mer prestanda per krona med något större. Sedan är det ett litet plus att kunna ha 5.25" i datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9326617/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9326617/

Vad tycks?

Jättebra för surf. Den grejar det mesta. Blir grafiken seg för svtplay eller annat så kan du sätta in ett kort grafikkort i den. Den där med SSD kommer att kännas bra.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating