Nvidias senaste drivrutin 364.72 kan skada datorn

Permalänk
Avstängd

Nvidias senaste drivrutin 364.72 kan skada datorn

Citat:

Nvidia Users Beware, Latest Driver May Harm Your PC – Allegedly Killing GPUs, Is Plagued With Issues Reports of issues from many disgruntled Nvidia users on the GeForce forums as well as on reddit & various other forums have been pouring in for the past couple of days after Nvidia released its Game Ready 364.72 driver.

http://wccftech.com/nvidias-latest-game-ready-driver-allegedl...

Någon på forumet som fått problem på grund av drivrutinen?

Permalänk
Avstängd

Tur att man inte uppdaterar till högre än 362 00 och avinstallerat möget nvidia experience eller vad det nu heter..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Inga problem här, vad exakt kan skada datorn med den drivern?

Permalänk
Medlem

Skrev om det lite tidigare. Ostabil bara.

#16085262

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag får helskärm Direct X fel i allt över 362 00..jag har rensat med DDU, jag får det inte att funka med senare drivrutiner än 362 00.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Rubriksättningen känns som en överdrift, eventuellt någon som medvetet vill förstora problemet ;).

Hur som, Jag har personligen inte åkt på några problem med 364.72, haft dem sedan de släpptes.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Ännu en hårdvaro-dödare i från Nvidia. När ska de lära sig göra drivrutiner. Jag gick själv över till amd när kortet dog av 320.18.

Permalänk
Avstängd

Tänk om de medvetet dödar grafikkorten 9xx med moderkort äldre än 1150 generationen? Menar...så stort företag som Nvidia bör inte göra 3 fel på varandra..medvetet.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Det var ju lite nyheter om att GTX 970 och GTX 980 snart ska få ersättare. Nvidia vill bara ge sina användare en push för att få alla att uppgradera

Tack för inlägget, ska ta bort drivarna direkt.
AMDs drivare kanske har varit lite buggiga genom åren, men deras kort dör iallafall inte pågrund av dom...

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu i Safemode eftersom jag inte kommer in i OS utan det, just på grund av dessa jävla drivrutiner.
Går inte att göra en rollback och gå tillbaka heller utan samma problem verkar kvarstå.. Varför köpte jag inte AMD?

Nåde dom om mina två 980ti har kraschat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zloak:

Jag sitter just nu i Safemode eftersom jag inte kommer in i OS utan det, just på grund av dessa jävla drivrutiner.
Går inte att göra en rollback och gå tillbaka heller utan samma problem verkar kvarstå.. Varför köpte jag inte AMD?

Nåde dom om mina två 980ti har kraschat.

Garantin för dina kort gäller väl än? Om du köpte korten för mindre än 6 månader sen så ligger bevisbördan på butiken. Då får du lätt ut nya kort på garantin om de nu blir dödade av drivrutiner.

Har det gått mer än 6 månader så är det upp till dig att bevisa att det var ett tillverkningsfel och inte ett användarfel. Själv så fick jag bita i det sura gröna äpplet och köpa nytt.

Permalänk
Avstängd

Gäller även AMD tyvärr, brända/döda kort pga drivers..
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

MVH

Tagit bort tramsvideo i enlighet med §1.5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Min skärm bli helt svart ibland av denna drivrutin, händer kanske var 30:e minut eller nått. Kommer tillbaka efter 2 sekunder dock.

Vad ska man byta till för driver och vart kan man tanka i så fall?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Rubriksättningen känns som en överdrift, eventuellt någon som medvetet vill förstora problemet ;).

Hur som, Jag har personligen inte åkt på några problem med 364.72, haft dem sedan de släpptes.

Det står ju "kan skada datorn" och inte "skadar datorn" och det verkar ju som att den kan det ifall man läser folks inlägg på Nvidias eget forum. Läste ett par stycken igår som skrev att dom inte ens kunde boota i felsäkert läge. Om det nu är något som blir korrupt med folks system eller att grafikkortet faktiskt tar skada är väl en annan sak. Körde själv på 364.72 och inga problem med varken surf eller spelande men tog det säkra för det osäkra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

AMDs drivare kanske har varit lite buggiga genom åren, men deras kort dör iallafall inte pågrund av dom...

Minnet är kort
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/3upbnm/bewa...
http://www.sweclockers.com/nyhet/21390-amd-atgardar-flaktprob...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet ligger i programmet GE (Geforce Experience) som laddar ner och installerar de senaste drivrutinerna automatiskt.

Använder själv aldrig GE (och har aldrig gjort) utan laddar ner dem manuellt från nVidias hemsida och har aldrig haft några som helst problem med nVidias drivrutiner, förutom stöd för SLI men det tar ju alltid tid.

Så till er som har mycket problem, ladda ner manuellt och skit i att installera GE, det är mitt råd.

Och om att 364.72 skulle vara en "kortdödare" är ju löjligt! Varför skulle de (nVidia) göra drivrutiner som skulle skada deras kort? Och hur skulle det gynna inköpen av Pascal är ju den stora frågan...herregud vilka teorier det spekuleras i. :/

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Jag tror problemet ligger i programmet GE (Geforce Experience) som laddar ner och installerar de senaste drivrutinerna automatiskt.

Använder själv aldrig GE (och har aldrig gjort) utan laddar ner dem manuellt från nVidias hemsida och har aldrig haft några som helst problem med nVidias drivrutiner, förutom stöd för SLI men det tar ju alltid tid.

Så till er som har mycket problem, ladda ner manuellt och skit i att installera GE, det är mitt råd.

Och om att 364.72 skulle vara en "kortdödare" är ju löjligt! Varför skulle de (nVidia) göra drivrutiner som skulle skada deras kort? Och hur skulle det gynna inköpen av Pascal är ju den stora frågan...herregud vilka teorier det spekuleras i. :/

Geforce Experience laddar inte ner och installerar drivrutiner automatiskt för mig utan det måste jag göra själv.

Installationsprocessen är precis likadan som den drivrutinen du laddar ner på deras sida.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Geforce Experience laddar inte ner och installerar drivrutiner automatiskt för mig utan det måste jag göra själv.
http://i.imgur.com/9tTXlC4.png

Ok, inte automatiskt (fel av mig), men installera genom GE är problemet för många har jag fått uppfattningen av (har läst igenom ett flertal trådar om om just detta).
Och varför fungerar det klockrent för många, mig inkluderad, att ladda ner drivrutinen manuellt?

Funkar det inte första gången, ladda ner DDU och rensa i felsäkert läge och starta om och installera drivrutinen utan GE och det har funkat för flera.

GE är inte helt funktionellt än, så är det bara...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Jag tror problemet ligger i programmet GE (Geforce Experience) som laddar ner och installerar de senaste drivrutinerna automatiskt.

Detta problem är typ samma som i Windows 10... automatisk nerladdning och uppdatering kräver en sjuhelskottas kvalitetskontroll som ingen tillverkare vill lägga pengarna på. Istället gör det oväntade användare till beta testare, med dyr hårdvara.

Väntar snart på en stämning pga detta, för det måste få ett slut, innan det skadar marknaden.

Skrivet av DatorMuppen:

Använder själv aldrig GE (och har aldrig gjort) utan laddar ner dem manuellt från nVidias hemsida och har aldrig haft några som helst problem med nVidias drivrutiner, förutom stöd för SLI men det tar ju alltid tid.

Så till er som har mycket problem, ladda ner manuellt och skit i att installera GE, det är mitt råd.

Bra råd. Något som jag gör med AMD/Nvidia och alla andra också mm. Dagen man laddar ner nya, får man bara vara beredd på att återställa en backup eller pilla om problem uppstår. Men gud förbjude att den laddar ner nya, sen görs backup, och sen är man körd.... för allt ska vara automagiskt.

Skrivet av DatorMuppen:

Och om att 364.72 skulle vara en "kortdödare" är ju löjligt! Varför skulle de (nVidia) göra drivrutiner som skulle skada deras kort? Och hur skulle det gynna inköpen av Pascal är ju den stora frågan...herregud vilka teorier det spekuleras i. :/

Ärligt... tror ingen tillverkare vill döda sina egna kort. AMD har också haft problem med fläktarna i en drivare, dock är de designade med termisk throttling, så jag tror inte det dödade många kort. Det var heller inte automatiskt uppdaterat, vilket också hjälper mot sådana farliga fel.

Det som skrämmer mig är om ett sådant fel sker, och dödar ditt kort, hur fan kan folk sätta sig dagen efter och handla nytt från samma tillverkare!? Detta är ju varför folk skämtar om detta att Nvidia gör detta för att döda lite Maxwell kort, för att folk ska köpa Pascal. För folk är faktiskt dumma nog att göra det.

Men det som förvånar mig är att Nvidia har länge nu påstods har "felfria, mycket bättre än AMD" drivare, och det är fortfarande folk som tror det. Nvidias drivare på senaste är löjliga... och vad som är ännu mer roligt är att AMD får skit för att de släpper beta drivare, som är stabila och faktiskt fungerar bättre än väntat, vs Nvidia som släpper "game ready" eller "färdiga" drivare, som är total katastrof ibland. Det visar verkligen misstron folk har på Nvidia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Ok, inte automatiskt (fel av mig), men installera genom GE är problemet för många har jag fått uppfattningen av (har läst igenom ett flertal trådar om om just detta).
Och varför fungerar det klockrent för många, mig inkluderad, att ladda ner drivrutinen manuellt?

Funkar det inte första gången, ladda ner DDU och rensa i felsäkert läge och starta om och installera drivrutinen utan GE och det har funkat för flera.

GE är inte helt funktionellt än, så är det bara...

Jag laddade ner den senaste drivrutinen som det pratas om i tråden genom Geforce Experience och det funkade perfekt, lika perfekt som det gjort alla andra gånger jag har installerat drivrutiner via Geforce Experience.

GE gör vad det ska för mig. Ska man använda dina ord så; varför funkar det alltid perfekt för mig och inte för andra? Det är lite samma snack som "Denna drivrutinen funkar bra för mig så det borde den göra för alla andra också". Vissa saker funkar för vissa medans det krånglar för andra och så har det väl alltid varit?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta problem är typ samma som i Windows 10... automatisk nerladdning och uppdatering kräver en sjuhelskottas kvalitetskontroll som ingen tillverkare vill lägga pengarna på. Istället gör det oväntade användare till beta testare, med dyr hårdvara.

Väntar snart på en stämning pga detta, för det måste få ett slut, innan det skadar marknaden.

Bra råd. Något som jag gör med AMD/Nvidia och alla andra också mm. Dagen man laddar ner nya, får man bara vara beredd på att återställa en backup eller pilla om problem uppstår. Men gud förbjude att den laddar ner nya, sen görs backup, och sen är man körd.... för allt ska vara automagiskt.

Ärligt... tror ingen tillverkare vill döda sina egna kort. AMD har också haft problem med fläktarna i en drivare, dock är de designade med termisk throttling, så jag tror inte det dödade många kort. Det var heller inte automatiskt uppdaterat, vilket också hjälper mot sådana farliga fel.

Det som skrämmer mig är om ett sådant fel sker, och dödar ditt kort, hur fan kan folk sätta sig dagen efter och handla nytt från samma tillverkare!? Detta är ju varför folk skämtar om detta att Nvidia gör detta för att döda lite Maxwell kort, för att folk ska köpa Pascal. För folk är faktiskt dumma nog att göra det.

Men det som förvånar mig är att Nvidia har länge nu påstods har "felfria, mycket bättre än AMD" drivare, och det är fortfarande folk som tror det. Nvidias drivare på senaste är löjliga... och vad som är ännu mer roligt är att AMD får skit för att de släpper beta drivare, som är stabila och faktiskt fungerar bättre än väntat, vs Nvidia som släpper "game ready" eller "färdiga" drivare, som är total katastrof ibland. Det visar verkligen misstron folk har på Nvidia...

GE laddar inte ner drivrutiner automatiskt. Det är möjligt att det går att kryssa i någon ruta men då är det väl mer upp till användaren än just GE.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lego Master

Kör 364.72 utan problem, haft den sen släpp. Så nej, det är ingen medvetet ondskefull drivrutin från nVidias sida. Installerat via Geforce Experience utan någon hitch det senaste året, minst. Men nu installerar den inte automatiskt, även om den petar på mig om att det finns uppdateringar. Sen gör jag alltid en manuell installation så jag kan välja bort 3D-drivrutinerna, eftersom jag inte har nån nytta av dom. Kanske är det som gör det? Gillar inte helautomatiska installationer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Funkar så gott som alltid perfekt för mig med trots sli.
Kör på senaste via geforce experience,
Ska man byta ner sig till 362.00 menar ni??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Funkar så gott som alltid perfekt för mig med trots sli.
Kör på senaste via geforce experience,
Ska man byta ner sig till 362.00 menar ni??

Jag gick ner till 362.00 men det var väl mer en säkerhetsgrej eftersom 364.72 funkade fint för mig så länge jag hade den. Kan jag minimera risken med någon procent att datorn börjar bete sig märkligt genom att köra en äldre drivrutin så tyckte jag det var lika bra.

Nu minns jag inte om jag använt denna tidigare och ifall denna drivrutinen och min dator inte kommer överens, men denna verkade rekommenderad av det jag läst. Kanske ökade risken genom att byta?

Snabba "Game ready drivers" hjälper föga ifall folk inte kan använda dom. Är väl en stor majoritet som inte får problem i och för sig.

Ps. Lite konstigt att Sweclockers inte skrivit något än, men dom kanske kollar upp källor och liknande lite noggrannare än andra sidor?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag får helskärm Direct X fel i allt över 362 00..jag har rensat med DDU, jag får det inte att funka med senare drivrutiner än 362 00.

Exakt samma problem här! Använder gammal rutin istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag gick ner till 362.00 men det var väl mer en säkerhetsgrej eftersom 364.72 funkade fint för mig så länge jag hade den. Kan jag minimera risken med någon procent att datorn börjar bete sig märkligt genom att köra en äldre drivrutin så tyckte jag det var lika bra.

Nu minns jag inte om jag använt denna tidigare och ifall denna drivrutinen och min dator inte kommer överens, men denna verkade rekommenderad av det jag läst.

Snabba "Game ready drivers" hjälper föga ifall folk inte kan använda dom. Är väl en stor majoritet som inte får problem i och för sig.

Ps. Lite konstigt att Sweclockers inte skrivit något än, men dom kanske kollar upp källor och liknande lite noggrannare än andra sidor?

Ja,jag bytar ner mig till 362,00 ikväll.
Om det ej dyker upp ny info.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

också bytt ner till 362.00 la in 364.72 igår o hade datorn igång varpå jag fick svart skärm o konstigt ljud när jag flyttade musen, vet ej om det e pga drivaren men tar det lite säkert jag med

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2