Körkort - Bästa teorin på nätet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Körkort - Bästa teorin på nätet?

Hej!

Tänkte att jag lägger denna fråga under simulationer då det passar rätt bra in.
Jag ska skaffa körkort nu till sommaren och undrar vad det finns för bra program/sidor för att lära sig teori?

Hör att många använder sig utav Bonniers Trafikskola Online, är det någon som har erfarenhet med detta program?

Kom gärna med förslag, det spelar ingen roll om tjänsten kostar något.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009

Körkortsboken + Elevcentralen.se är en bra kombo, enligt min körlärare så har inga av deras elever misslyckats teorin efter att ha gjort alla steg på elevcentralen, funkade bra för mig med

Stationär: | Phenom II X4 955, ASUS 6950, Intel 160GB SSD, Obsidian 800D, Vattenkyld CPU+GPU, QNIX QX2710 @120HZ |
Ultrabook: | ASUS UX31A |
Mobil: | Samsung Galaxy Note 4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Skippa teori på nätet. Man lär sig ingenting. Man lär sig bättre om du använder körkortsboken. Den används mycket i trafikskolorna i Sverige. Frågehäftet säljs separat.

http://www.adlibris.com/se/bok/korkortsboken-9789187569630
http://www.adlibris.com/se/bok/studiehaftet-korkortsboken-978...

Jag använder båda själv tillsammans med iKörkort-appen (ungefär 120:-). Lätt värda pengarna.

1090T | NH-U9S | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | MX300 275 GB
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB
Samsung Galaxy Tab A 10.1 2016
WD My Cloud 4 TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@voro12: Toppen, ska ta och kolla upp Elevcentralen. Tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@Superlight: Redan beställda. Men tack för tipset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008

Ej on topic men undrar om någon vet av en bra simulator för för träning inför körkort, dvs ingen racing simulator utan med Svenska, el iaf Nordiska, Europeisk skyltning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2012

Jag använde böckerna varvat med iKörkortsappen och den fungerade bra för mig. Då kunde jag plugga i böckerna när jag var hemma. Sen om jag var på bussen eller liknande kunde jag plugga i appen. Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

Elevcentralen använde jag mig av, skitbra imo.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Kylare: Kelvin S36 RAM: 14GB 1333MHz MOBO: Z97S SLI Krait Edition Lagring: 3x240GB SSD & 2TB WD Green Ljud: DT990 250Ω, PC360, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av fark:

Ej on topic men undrar om någon vet av en bra simulator för för träning inför körkort, dvs ingen racing simulator utan med Svenska, el iaf Nordiska, Europeisk skyltning?

Jag svarar lite halvt off topic

Två tips som kan bygga vidare på dina kunskaper som dock inte svarar direkt på din fråga.
Om du åker med någon kompis eller dina föräldrar osv, försök häng med i trafiken från passagerarplatsen. Följ skyltning, försök förutse situationer som andra bilar ställer till med, var uppmärksam på trafikregler och om dom följs osv..

Har du en cykel? Om du bor så till att du kan ta en cykeltur på lite mindre trafikerade vägar som ändå inte är rena landsvägar kan det vara nyttigt att även göra det. Försök följ de regler som tillämpas i ditt fall - dvs trafikljus, stopplikter och hela kitet om du är på en vanlig väg och cyklar.
Tänk på att inte hamna på vägen om det finns en gångväg som du är hänvisad till dock, det kan ju bli lite tokigt.

Edit: Finns ju faktiskt Euro Truck Simulator som är lite riktig iaf. Skyltning osv. Men jag tror ju inte man blir straffad ifall man gör fel.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag svarar lite halvt off topic

Två tips som kan bygga vidare på dina kunskaper som dock inte svarar direkt på din fråga.
Om du åker med någon kompis eller dina föräldrar osv, försök häng med i trafiken från passagerarplatsen. Följ skyltning, försök förutse situationer som andra bilar ställer till med, var uppmärksam på trafikregler och om dom följs osv..

Har du en cykel? Om du bor så till att du kan ta en cykeltur på lite mindre trafikerade vägar som ändå inte är rena landsvägar kan det vara nyttigt att även göra det. Försök följ de regler som tillämpas i ditt fall - dvs trafikljus, stopplikter och hela kitet om du är på en vanlig väg och cyklar.
Tänk på att inte hamna på vägen om det finns en gångväg som du är hänvisad till dock, det kan ju bli lite tokigt.

Edit: Finns ju faktiskt Euro Truck Simulator som är lite riktig iaf. Skyltning osv. Men jag tror ju inte man blir straffad ifall man gör fel.

Tack för tipsen och tar tacksamt emot det, visst iofs har jag personligen haft körkort tidigare men det är åratal sedan innan jag flyttade till Stockholm så att starta från grunden kan vara smart och försöka hålla sig ödmjuk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Är det gratis som gäller? Eller eventuellt även sådana man köper avtal i?
Finns några som jag tyckte var riktigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Aug 2006

Utöver det man lärde sig på trafikskolan, så blev jag medlem på korkortonline.se - Satt och vrål nötte alla frågorna månaden innan teoriprovet och klarade provet galant. Tyckte det mesta var sunt förnuft när det kommer till trafikregler och detta kommer från en person som inte haft bil under uppväxten utan var första i familjen med körkort.

ASUS Crosshair VI Hero // AMD Ryzen 7 1700 @3.85GHz @ 1.35V // MSI RX 480 Gaming X @1303/1750MHz // G.Skill Flare X 2x8GB 3200MHz @ 3200MHz CL14 // Noctua NH-D15// Samsung 960 EVO 1TB // Fractal Design Define R5 // 2x ASUS MG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Kokefa:

Utöver det man lärde sig på trafikskolan, så blev jag medlem på korkortonline.se - Satt och vrål nötte alla frågorna månaden innan teoriprovet och klarade provet galant. Tyckte det mesta var sunt förnuft när det kommer till trafikregler och detta kommer från en person som inte haft bil under uppväxten utan var första i familjen med körkort.

Jag pluggade också teorin/proven på korkortonline.se. Det var bekvämare att sitta på mobilen och läsa lite sporadiskt än att hela tiden behöva ha med sig flera böcker. Köpte dock STRs böcker eftersom att jag blev rekommenderad. Inte så farligt dyrt men dem blev knappt använda.

Som andra redan nämnt, försök som passagerare ha koll på trafiken. Klaga på farsan när han inte använder blinkersen korrekt i rondeller etc.

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Selfish:

Skippa teori på nätet. Man lär sig ingenting.

Stämmer väl inte riktigt kanske. Räcker gott och väl med Elevcentralen och kanske någon annan extra-app, dock är det ju alltid bra med mer kunskap.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Kör ett par frågor på nätet - så du lär dig hur frågorna kommer ställas på själva provet. Inte kul att komma dit och tro att frågorna formuleras på ett sätt, sen är det ett helt annat upplägg..
Sen gäller det såklart att läsa boken också. Kör du enbart frågorna på nätet så kommer du tillslut att komma ihåg dem och svara därefter. Gör du däremot så att du läser ett par kapitel och sedan testar lite frågor så blir det helt klart bättre. Då får du se hur du ligger till

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2010

Jag använde Bonniers trafikskola för både bil och MC-kortet. Läste aldrig en sida i boken och klarade på första försöket båda gångerna. Klockrent verktyg med minispel och möjlighet att simulera slutprovet, skulle lätt använda det igen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Körkortsböcker är väldigt utdaterat.

Bara att skaffa elevcentralen via körskolan så har man allt man behöver, till skillnad från böckerna uppdateras informationen där dessutom. Testerna som är där i är mer eller mindre exakt som teoriprovet på uppkörningen sen.

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Hm när folk pratar om simulator tänker jag bara på Sheldon.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns minst 2 som gjort teoriprogram som är gratis, kolla tråden och länken i den.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1470013-ova-korkortsteo...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Boken är helt värdelös, öppnade den engång och kollade om totalvikt/tjänstevikt annars va det inget mer, alltså öppnad en gång, är i totalt nyskick. Det som står där är ju sånt man redan kan om man bara kört runt lite.

För att klara teoriprovet på Trafikverket så måste man köra frågor på nätet för att komma i rätt tänk. Gjorde det i några timmar sammanlagt innan jag gjorde teorin första försöket 2 under, andra försöket 2 dagar efter blev 2 över.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->20TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Dec 2012

Jag använde Elevcentralen Premium. Använde ingen bok överhuvudtaget och klarade körkortsutbildningen utan några problem. Dyrt men smidigt, kan alltid ha med i mobilen samt även bra förklaringar och, valfria, interaktiva övningar

Edit:
Elevcentralen Premium innehåller: Teori och frågor för varje fas, filmer, intervjuer, interaktiva övningar/frågor, finns dessutom forum där man kan ställa frågor så svarar personal från trafikskolor

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB Adata | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Windows 10 | Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | Corsair Node PRO RGB
EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 PRO 128GB
Samsung 850 EVO 250GB | WD Blue 1TB | Cryorig H5 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Vet inte vad som är bäst idag men körde själv bonniers trafikskola antagligen för 120 versioner sedan men tycker den funkade bra och teori böckerna var sega att sitta och plugga i och blir i.a.f för mig att man läser och stänger av hjärnan lite med dom när det är så mycket tråkig info som ska in som inte är relaterat till körningen

Annars är väll gta-V bra träning att övningsköra i

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av duckula:

Är det gratis som gäller? Eller eventuellt även sådana man köper avtal i?
Finns några som jag tyckte var riktigt bra.

Gratis är alltid skönt med ansträngd ekonomi hehe, men visst kan jag betala också och speciellt om det finns någon riktigt bra och verklighetstrogen simulator där min CSW fungerar utan strul? Är van att leva hypersnålt när jag väl vill ha något jag behöver spara till och får väl dessutom se det som en del av körkortskostnaden då jag inte harjust någon at att köra privat med heller, verklighetstrogen grafik och sånt är väl mindre viktigt antar jag det är ju inte ett spel jag vill åt direkt utan mer virtuell träning.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns minst 2 som gjort teoriprogram som är gratis, kolla tråden och länken i den.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1470013-ova-korkortsteo...

Ok tackar ska skumma igenom.

Jo jag tog körkort för många år sedan och pluggade redan då mest frågor, men så igen är äldre nu och minnet känns inte som det var vid 20 när jag tog sist (innan man blev av med det) och att förstå alla principer bakom frågorna tycker iaf jag hjälper att se logiken i varför det är som det är och oavsett formulär av frågor fattar man då så antar lite bok, lite frågor samt praktisk träning igen och kombinera teorin med praktiken vare sig i virtuell el riktiga världen. Behöver kortet igen som jag klarat mig så bra utan så bra i S-holm i åratal nu pga ett jobb jag absolut vill åt, det är ett krav så att säga.