Neat Corporation: "Utvecklarnas ansvar att du inte kräks i VR"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Menar du på fullaste allvar att jag kan göra allt i verkligheten som jag kan i VR?

Kan jag flyga i rymdstrider?
Kan jag vara i en trasig rymdstation, där jag ska försöka överleva?
Kan jag springa runt och skjuta folk, utan konsekvens?
Kan jag ens göra ett misstag, dö och spawna eller börja om?

Verkligheten är mer begränsad än du verkar tro. Spel, media och VR är tänkt att ta dig dit du inte kan i verkligheten... inte att ersätta den.

Quote famous game: "What we are, is but a stepping stone to what we can become" Det vill säga, i framtiden kommer det säkert gå att kräkas virtuellt, utan att för den skull förstöra finsoffan eller dyra mattan.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Välkommen till den digitala åldern

Det är inget fel i att spendera sin tid digitalt. Att hålla kontakt med vänner digitalt
Detta bevisar bara hur gammal och bakåtsträvande du är och hur lika du är alla andra generationer före dig som inte förstår sig på alla nymodigheter och vill ha det som det "alltid" var innan.

Telefon? Jaha så nu pratar ni via telefonen hela dagarna istället för att gå ut och träffas i verkligheten, ni förlorar kontakten med människan!
Radio? vad är detta för skit? en gubbe som pratar genom en låda? Nej på min tid läste man tidningar och böcker!
TV? Alla bara sitter och kollar på tv dygnet runt och gör inget annat, tänk på barnen!
Rockmusik? Satans påfund! Hur kan barn lyssna på sånt, det förstör deras liv och alla håller på med droger och dyrkar djävulen. Dessa barn ska vara framtidens förebilder!

Va konstigt att allt har varit bättre innan? Kanske vi ska gå tillbaka till stenåldern för det måste varit bäst o leva vid den tiden

Jag tycker att du ska läsa mitt inlägg en gång till, för du har uppenbarligen fått det helt om bakfoten. För det första är åldern relativ - jag är i 30-årsåldern (den första halvan), så jag tycker att du är lite för snabb med att dra några parelleller med äldre människor som har svårt att förstå sig på förändringarna. För det andra behöver du inte överdriva åt något håll. Jag har aldrig påstått att allting var bättre förr, vissa saker var bevisligen inte det. Men det betyder inte att alla förändringar är bra bara för det. Allting jag har skrivit är min personliga uppfattning om hur människor blir allt mer isolerade och/eller tappar riktig kontakt med andra människor. Jag tror att det är väldigt viktigt att ha kvar det. Bakåtsträvande tycker jag definitivt inte att jag är, jag gillar att saker utvecklas och skapar nya möjligheter. Om detta innebär en förbättring, vilket det inte alltid är. Något som jag personligen skulle vilja se en utveckling av är politiken, men den står kvar och stampar på samma ställe som den alltid har gjort. Där är det ingen som vill förändra av någon märklig anledning.

Så nu ställer jag några frågor till dig; om denna utveckling innebär att allt fler blir ett hinder för utryckningsfordon därför att det är viktigare att ta bilder på de olycksdrabbade än att se till att de får hjälp, tycker du då att den utvecklingen är positiv? Om utvecklingen innebär att fler och fler barn mår dåligt därför att de inte har någon vuxen att vända sig till, tycker du att det är positivt? Kan du överhuvud taget se att det är ett problem?

Edit: Jag inser i vilket forum jag diskuterar frågan, så jag förväntar mig inte att få något annat svar än att jag har 'foliehatt' på mig.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag tycker att du ska läsa mitt inlägg en gång till, för du har uppenbarligen fått det helt om bakfoten. För det första är åldern relativ - jag är i 30-årsåldern (den första halvan), så jag tycker att du är lite för snabb med att dra några parelleller med äldre människor som har svårt att förstå sig på förändringarna. För det andra behöver du inte överdriva åt något håll. Jag har aldrig påstått att allting var bättre förr, vissa saker var bevisligen inte det. Men det betyder inte att alla förändringar är bra bara för det. Allting jag har skrivit är min personliga uppfattning om hur människor blir allt mer isolerade och/eller tappar riktig kontakt med andra människor. Jag tror att det är väldigt viktigt att ha kvar det. Bakåtsträvande tycker jag definitivt inte att jag är, jag gillar att saker utvecklas och skapar nya möjligheter. Om detta innebär en förbättring, vilket det inte alltid är. Något som jag personligen skulle vilja se en utveckling av är politiken, men den står kvar och stampar på samma ställe som den alltid har gjort. Där är det ingen som vill förändra av någon märklig anledning.

Så nu ställer jag några frågor till dig; om denna utveckling innebär att allt fler blir ett hinder för utryckningsfordon därför att det är viktigare att ta bilder på de olycksdrabbade än att se till att de får hjälp, tycker du då att den utvecklingen är positiv? Om utvecklingen innebär att fler och fler barn mår dåligt därför att de inte har någon vuxen att vända sig till, tycker du att det är positivt? Kan du överhuvud taget se att det är ett problem?

Edit: Jag inser i vilket forum jag diskuterar frågan, så jag förväntar mig inte att få något annat svar än att jag har 'foliehatt' på mig.

Din fråga har inget med tekniken i sig att göra med.
Idioter till människor kommer alltid vara idioter om de har en iphone i handen eller inte.
Men du försöker sätta de mänskliga felen på att det är teknikens fel och inte människans.
För människan är jo så perfekt det är allt annat runt oss som gör oss till massmördare och idioter.

Och man är inte isolerad bara för att man håller kontakt digitalt istället för i verkligheten. Det är dessa gamla tankesätten som gör dig så otroligt gammal i tänkandet. Jag är också över 30 och har levt innan internet var stort och innan smartphone fanns. Tekniken gör våra liv enklare och bättre. Jag har pratar med folk över hela jordklotet när jag spelar och vi har kul tillsammans. Kan du säga att man kunnat ha denna kontakten innan? Kunnat ha all denna information och upplevelser innan? Människan är närmare varandra idag än den någonsin kunnat vara innan. Men du vill nog bara ut och skogen och kolla på fåglar med dina närmaste och stänga ut allt annat?

Och nu med VR kommer vi ha ännu bättre kontakt med världen. Tänk att kolla på ett nyhetsreportage och känna att man verkligen är där, att man får känslor för vad som händer runt om i världen istället för din trygga skog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Din fråga har inget med tekniken i sig att göra med.
Idioter till människor kommer alltid vara idioter om de har en iphone i handen eller inte.
Men du försöker sätta de mänskliga felen på att det är teknikens fel och inte människans.
För människan är jo så perfekt det är allt annat runt oss som gör oss till massmördare och idioter.

Och man är inte isolerad bara för att man håller kontakt digitalt istället för i verkligheten. Det är dessa gamla tankesätten som gör dig så otroligt gammal i tänkandet. Jag är också över 30 och har levt innan internet var stort och innan smartphone fanns. Tekniken gör våra liv enklare och bättre. Jag har pratar med folk över hela jordklotet när jag spelar och vi har kul tillsammans. Kan du säga att man kunnat ha denna kontakten innan? Kunnat ha all denna information och upplevelser innan? Människan är närmare varandra idag än den någonsin kunnat vara innan. Men du vill nog bara ut och skogen och kolla på fåglar med dina närmaste och stänga ut allt annat?

Och nu med VR kommer vi ha ännu bättre kontakt med världen. Tänk att kolla på ett nyhetsreportage och känna att man verkligen är där, att man får känslor för vad som händer runt om i världen istället för din trygga skog

Du missförstår mig igen. Jag tror att du behöver sluta försöka associera mig med teknofoberna. Jag sitter och skriver det här från en dator. Klart att det är människornas fel, men de hade aldrig gjort så om inte denna lättillgänglighet missbrukades. Förut var jag precis som du, tyckte att tekniken bara gjorde allting i livet smidigare. Men när människor i min omgivning inte kan umgås i 5 minuter utan att börja gräva i fickorna efter mobilerna, då tycker jag att något har gått fel. Jag tycker att livet handlar om så mycket mer än att bara göra det lätt för sig hela tiden. Numera är det allt fler som skippar att träffa sina vänner och släktingar, därför att de kan nå dem snabbare via internet. Problemet är att det inte finns några nyanser. Du kan aldrig uppleva någon annans kroppsspråk eller återskapa hela deras fysiskt unika drag genom teknik. Det går helt enkelt inte att ersätta personlig kontakt. Man kan välja alternativ till det, men aldrig ersätta det. På det sättet isolerar vi oss från varandra ju mer vi använder teknik istället för personlig kontakt. Definiera 'bättre'. Vi har uppenbarligen väldigt olika syn på vad som är förbättringar. Och du, sluta tramsa med insinuationer om att jag är någon slags hippie.

Det jag pratar om som du tycks missförstå hela tiden är att jag tycker att tekniken missbrukas i alldeles för stor usträckning, och jag anser att det börjar bli ett problem. Ju fler prylar som håller oss hemma desto mindre personlig kontakt. Det är så jag ser det. Jag använder både dator, mobil, konsol och tittar på film och serier, men får jag välja träffar jag hellre andra människor. Sedan får du tycka att det är både flummigt, bakåtsträvande och teknofobiskt - det bryr jag mig inte om. Med detta sätter jag punkt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du missförstår mig igen. Jag tror att du behöver sluta försöka associera mig med teknofoberna. Jag sitter och skriver det här från en dator. Klart att det är människornas fel, men de hade aldrig gjort så om inte denna lättillgänglighet missbrukades. Förut var jag precis som du, tyckte att tekniken bara gjorde allting i livet smidigare. Men när människor i min omgivning inte kan umgås i 5 minuter utan att börja gräva i fickorna efter mobilerna, då tycker jag att något har gått fel. Jag tycker att livet handlar om så mycket mer än att bara göra det lätt för sig hela tiden. Numera är det allt fler som skippar att träffa sina vänner och släktingar, därför att de kan nå dem snabbare via internet. Problemet är att det inte finns några nyanser. Du kan aldrig uppleva någon annans kroppsspråk eller återskapa hela deras fysiskt unika drag genom teknik. Det går helt enkelt inte att ersätta personlig kontakt. Man kan välja alternativ till det, men aldrig ersätta det. På det sättet isolerar vi oss från varandra ju mer vi använder teknik istället för personlig kontakt. Definiera 'bättre'. Vi har uppenbarligen väldigt olika syn på vad som är förbättringar. Och du, sluta tramsa med insinuationer om att jag är någon slags hippie.

Det jag pratar om som du tycks missförstå hela tiden är att jag tycker att tekniken missbrukas i alldeles för stor usträckning, och jag anser att det börjar bli ett problem. Ju fler prylar som håller oss hemma desto mindre personlig kontakt. Det är så jag ser det. Jag använder både dator, mobil, konsol och tittar på film och serier, men får jag välja träffar jag hellre andra människor. Sedan får du tycka att det är både flummigt, bakåtsträvande och teknofobiskt - det bryr jag mig inte om. Med detta sätter jag punkt.

Sammanfattat: Du tror tekniken för oss längre bort från varandra och skapar en sämre värld och jag tror tekniken för oss närmare varandra och skapar en bättre värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Sammanfattat: Du tror tekniken för oss längre bort från varandra och skapar en sämre värld och jag tror tekniken för oss närmare varandra och skapar en bättre värld

Fysiskt sett för det oss längre bort från varandra, ja. Det kan du inte förneka.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Fysiskt sett för det oss längre bort från varandra, ja. Det kan du inte förneka.

Fysiskt sett ja, men tekniken har fört hela världen samman på ett sätt. Internet tänker jag mest på då.
Det är sjukt faktiskt, ungefär 20% av hela världen är uppkopplade på facebook. Och med VR på tapeten så står världen inför ett medium som kommer att kunna föra oss samman på en helt ny nivå rent socialt sett. Om man någonsin har testat sociala VR applikationer så vet man vad jag snackar om.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Fysiskt sett ja, men tekniken har fört hela världen samman på ett sätt. Internet tänker jag mest på då.
Det är sjukt faktiskt, ungefär 20% av hela världen är uppkopplade på facebook. Och med VR på tapeten så står världen inför ett medium som kommer att kunna föra oss samman på en helt ny nivå rent socialt sett. Om man någonsin har testat sociala VR applikationer så vet man vad jag snackar om.

Jag hänvisar till mina tidigare inlägg. Det går inte att ersätta personlig kontakt med något tekniskt. Det spelar ingen roll hur bra tekniken än blir så kan det aldrig överträffa att träffa en människa fysiskt, med allt vad intryck innebär. Inget kommer ändra min uppfattning om det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Just därför är VR en fluga precis som 3D på TV.

Skrivet av str8forthakill:

Folk som säger att VR är här för att stanna är tragiska.

Alltid lika roligt att se att det fortfarande finns de som tror VR är en fluga!! lol

Skrivet av AMD-Hippie:

Folk betänker inte att med dessa VR-headset så har man en skärm extremt nära ögonen, närmare än vad personer har en bok som de läser.

Du vet uppenbarligen inte hur VR fungerar.

Skrivet av gummybearkiller:

Skaffa ett riktigt liv istället för att skaffa en virtuell verklighet.

Vad gör du på internet?

Skrivet av Selo:

Håller med, vet inte varför det kallas VR alls.

Du får reda på det när du testar, oroa dig inte.

Skrivet av Varg:

Kanske i framtiden.
Samma som ovan.

Du verkar vara en riktigt rolig kille! Gör inte det du kan och vill göra nu, för det går säkert att göra bättre 100 år framåt i tiden, när du är död.

Skrivet av Sploofy:

I ett FPS dock där man i princip kan röra sig fritt i alla olika riktningar kan det börja snurra till rejält

Som tur är jobbas det både på mjukvaru- och hårdvarulösningar mot åksjukan i FPS. Spännande!

Skrivet av anon114264:

Behöver inte prova det för att förstå att det inte är något speciellt.

Självklart vet du bättre än alla andra utan att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Du vet uppenbarligen inte hur VR fungerar.

Jo. Man tar en skärm och så monterar man den några centimeter från ögonen och sedan blir man CRAZY. Jag har sett filmen så jag vet: https://youtu.be/3LNvXjb44-U

Permalänk
Skrivet av duked:

Vad gör du på internet?

Det är billigare än att gå på zoo och för att möta personer som dig som bevisar att Darwin hade fel.

Permalänk
Medlem

@gummybearkiller: Där fick jag dig.
Och du börjar inse att din logik brister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

@gummybearkiller: Där fick jag dig.
Och du börjar inse att din logik brister?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grenadecx:

Tack för att du bevisar att VR är dåligt, speciellt när du inte testat det. Mycket uppskattat!

Fortsätt spela dina VR-demos. Jag klarar mig gott utan VR och spenderar pengarna på annat som man har mer nytta på som t ex riktiga spel!

Skrivet av duked:

Alltid lika roligt att se att det fortfarande finns de som tror VR är en fluga!! lol

Du vet uppenbarligen inte hur VR fungerar.

Vad gör du på internet?

Du får reda på det när du testar, oroa dig inte.

Du verkar vara en riktigt rolig kille! Gör inte det du kan och vill göra nu, för det går säkert att göra bättre 100 år framåt i tiden, när du är död.

Som tur är jobbas det både på mjukvaru- och hårdvarulösningar mot åksjukan i FPS. Spännande!

Självklart vet du bättre än alla andra utan att prova.

Här är tydligen en som lagt mycket pengar på ett VR-headset.

Jobbar du med någon av produkterna?

VR är i den form som den är nu överreklamerat. Inte ens redaktionen Sweclockers kan ändra på det hur mycket de än skriver om det.

I slutändan handlar det om spel och förutom möjligtvis simulatorer så finns det ingen användning för VR. Stora företag hoppar givetvis på tåget och satsar en hel investeringar och det skulle inte förvåna mig om visa populära tekniksidor fått pengar för att skriva om det.

Hör av dig igen om 300 år igen då vi har holodeck!

Permalänk
Medlem

Starka känslor på denna tråd! Men med tanke på att användare av dagens VR faktiskt reagerar som om det var verkligt - vilket också gör de så intressant att se på när folk använder VR - så måste man utgå från att sådant som gör en illamående i verkligheten också kommer göra en illamående i VR-världen. Men vad är det roliga om alla VR-spel simulerar hur man sitter i soffan och tittar på TV? Man vill ju svinga sig över branta stup och göra vågade flygningar högt i det blå! Och då får man räkna med illamående. Vems fel är det? Vill man inte må illa så får man välja spelet "Comfy Sofa Simulator 2016 - Deluxe Edition". Redan nu finns ett stort antal miljoner demoversioner av denna simulator - vanligtvis placerade i folks vardagsrum.