RDP klient som stödjer skillnad i fönsterstorlek och upplösning.

Permalänk
Medlem

RDP klient som stödjer skillnad i fönsterstorlek och upplösning.

Jag har ett problem som jag inte lyckas lösa, så jag hoppas någon här kanske har en lösning...

Min setup är debian Sid, med en nvidia-gpu, 2 st 4k monitorer (3840x2160) och i3wm.
I och med upplösningen, så kör jag lite fontscaling för att göra all text lite enklare att läsa. Detta funkar i de flesta programmen, men inte när jag använder rdesktop eller xfreerdp. (Alltså remote-desktop mot en windowsmaskin)
Det jag letar efter är en rdp-klient som stödjer att jag sätter en fönster storlek på t.ex. 2560x1440px, men att upplösningen i rdp-sessionen är 1920x1080.
Finns det någon klient som stödjer detta? Har googlat och frågat i diverse IRC-kanaler, men får inget bra svar ("Nej det går inte"- är ett rakt och bra svar också )

Nån som har något tips ?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Denna klienten klarar liknande samt dynamisk upplösning (Fönstret går att dra i alla håll och kanter och bilden förvrängs innuti). Använder den för tvärt om enligt det du beskriver (min bildskärm är mindre än fjärrskrivbordets)

https://www.royalapplications.com/ts/win/features

//edit - såg alldeles för sent att det var för linux, men iom att det *går* att göra så som du beskriver så bör det även finnas till linux. I värsta fall får du väl köra en windows vm som du sen kör mstsc från

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att det är den vägen jag måste gå =(

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk

Har du läst manualen för xfreerdp ($man xfreerdp)? Det finns tydligen ett alternativ för skalning: "'/smart-sizing' Scale remote desktop to window size"

Permalänk
Medlem

Jo det har jag, den funktionen funkar inte riktigt som det står.
Den scalar fortfarande till fönstrets storlek och kör jag bara font-scaling så hjälper inte det.
(Eller så göra jag något annat fel)

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Skaffa PACmanager, Där kan du spara servrar/datorer och det stödjer de mesta protokol, RDP via Rdesktop eller xfreerdp. Kan med båda två ställa in specifik upplösning på fönstret i GUIt.

https://sourceforge.net/projects/pacmanager/

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Skaffa PACmanager

Tackar !!!
Ska testa det !

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station