Är alla Macintoshskärmar och MacBooks 'färgsäkra' ?

Permalänk
Avstängd

Är alla Macintoshskärmar och MacBooks 'färgsäkra' ?

För en massa år sen brukade det sägas att färgkalibrering bara behövde göras på PC-skärmar. Macintosh sades visa korrekta färger på sina skärmar. "Buy and forget!" Bland annat därför var de så populära inom grafisk design (om jag förstod saken rätt).

1) Gäller detta fortfarande idag?
2) Om en bild från en Mac har inbäddad färgrymd "Display", motsvarar detta någon standard, som s-rgb eller Adobe1998 ? (På PC kan ju "display" betyda vad som helst och man ska aldrig bädda in sin displayfärgrymd.)

Permalänk
Medlem

De är inte helt perfekta, men tillräckligt bra för amatörer och proffs som inte behöver vara supernoga. Annars finns det bildskärmar som är riktigt kalibrerade, som man kan ha istället eller koppla in som andra/trejde skärm.

iMac har tidigare haft 100% sRGB (Web-färger), men senaste modellen ska tydligen ha 93,6% Adobe RGB. Vilket är rätt hyffsat om man håller på med trycksaker..

Jag jobbar som fotograf och levererar till 95% alltid i sRGB, så för mig är det inget problem.. Har också i dagarna beställt en ny iMac 5K..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

förut vart de bättre ja, men i dagens läge är de lika bra som en typisk PC skärm.. i dagsläget rekommenderas EIZOs paneler tex för korrekt färgåtergivning. apple i dagens läge handlar bara om de estetiska, inte funktion.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Skärmar har ALLTID behövts kalibreras, oavsett om det är apple, EIZO, dell, etc.
Många EIZO skärmar har däremot inbyggd kalibrator vilket förenklar det hela.
Detta pga att färger varierar över tid. gamla bildrörs skärmar var det fosfor lagret som brändes bort och blev tunnare. nu för tiden är det bakgrundsbelysningen som ändrar nyans och panelen i sig som ändrar nyans och genomskilnighet på olika färger. bland oled är det de olika ledsen som tappar ljusstyrka i olika takt.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag de är bra mycket skönare att jobba vid. Att de är snygga är bara ett plus i kanten..

Till hösten kommer jag troligtvis att införskaffa en Mac PRO och då blir det 3st EIZO till den.
Om inte NEC har någon annan bra..
Ska först göra ett nytt försök till en Hackintosh av datorn i sign. Om det lyckas blir det bara 3st nya skärmar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perkka:

Skärmar har ALLTID behövts kalibreras, oavsett om det är apple, EIZO, dell, etc.
Många EIZO skärmar har däremot inbyggd kalibrator vilket förenklar det hela.
Detta pga att färger varierar över tid. gamla bildrörs skärmar var det fosfor lagret som brändes bort och blev tunnare. nu för tiden är det bakgrundsbelysningen som ändrar nyans och panelen i sig som ändrar nyans och genomskilnighet på olika färger. bland oled är det de olika ledsen som tappar ljusstyrka i olika takt.

Det var lite det där jag var ute och undrade om i frågan. För även om, som @DaBone riktigt säger, att skärmen "klarar" 100% srgb eller 98% av AdobeRGB så betyder ju inte det nödvändigtvis att #3EC763E automatiskt är exakt samma på alla Macskärmar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Bildexpert 📺

För att nå korrekta nivåer färger behöver man mätutrustning. Det går inte att förutsätta att ett visst varumärke är "rätt".

Nya Macar där jag mätt skärmarna på de flesta (men inta alla) modellerna sedan 2007-någongång är de som tumregel bra att på att följa rec.709-standard. Färgtemperaturen är ofta något för blå men sällan långt över 7000 K och det följer ofta svartkroppskurvan. Gamma har varierat en del och det är ofta där jag ser problem som att det klipps lite i svärtan till exempel. Några iMac och Macbook-i-plast-modeller har haft påtagligt sämre skärmar men de hör till äldre undantag.

Därför kan man ofta klassa Macarnas skärmar som "good enuogh". Tillräckligt rätt färger för att den som inte bryr sig allt för mycket ska märka något. Men arbetar man med färg på något sätt är det mätutrustning som krävs. Oavsett vad.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Rec709 följer dom nog inte som standard. Det är ju en HDTV-profil med högre gamma. Vet inte att du kan kalibrera en mac-skärm vettigt till Rec709 men det är ju värt att testa om man vill det.

Jag jobbar på professionell nivå med video och där kör vi alla mac och ofta med standardinställningar på macarna, det är säkert inte perfekt men det anses som good enough. Även att titta på en bild på en ipad eller iphone ofta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@afrika: Macarna följer rec.709, precis om det mesta annat i konsumentvärlden. Jag har som skrivit mätt alltså de allra flesta enheterna från Apple vid något tillfälle.

Gamma/EOTF är inte tydligt definierad i Rec.709 utan det finns olika riktlinjer, exempelvis från EBU (2,35 ±0,15, så allt mellan 2,2 - 2.5 är "rätt") och på senare tid har standarder som BT.1886 börjat dyka upp. Där har du en EOTF som närmare sig en 2.4-kurva men ger bättre täckning åt skuggtoner. PDF finns här:
http://www.spectracal.com/Documents/White%20Papers/BT.1886.pd...

De facto-standard för bildskärmar är potensgamma 2.2 och de flesta Macar och iOS-enheter ligger därikring. Men det varierar en hel del, så att köra på standardinställda Macar i produktionsmiljö är lite väl vanskligt. "Good enough" ja, men knappast ett yrkesmässigt förhållningssätt. Använd åtminstone någon form grundläggande utrustning för färgprofilering.