går å misstänker att min kylare inte fungerar som den ska hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Spelar det någon roll?? det är precis den bracketen och distanserna jag använde. Ja första gången jag montera kylaren när jag köpte den så följde jag givetvis manualen men har i efterhand sett på Youtube folk som sätter brickor ibak på moderkortet för att få bättre kontakt med pumpen.

Hen vill inte veta vad du använde, hen vill veta hur du monterade det.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Hen vill inte veta vad du använde, hen vill veta hur du monterade det.

Som manualen beskriver! jag har ju givetvis inte kört med distans brickor sedan jag köpte kylaren såklart det var bara en stund igår jag gjorde det men tog bort brickorna lika fort eftersom tempraturen var för hög vilket den inte är nu. Cpun ligger på 32 grader i idle och load 74.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk

@gamerfreak87: Det är klart att det spelar roll, vi ser ju inte hur du hade monterat det. Nu har vi ju dock ändå räknat ut vad du gjort för fel.

Man ska definitivt inte ha distanser mellan moderkort och bracket. När du monterade dessa distanser så orsakade du en kortslutning och du har haft en väldig tur att du ens har en dator nu som startar. De som monterar distanser för att få ett högre tryck på kylaren sätter inga i metall rakt mot moderkortet utan använder t.ex ringar i plast eller någon annan form av elektrisk isolering.

Om du läser manualen igen så ser du att dessa distanser du pratar om, om du nu menar de som medföljde paketet och som kallas "washer", tillhör fläkt och radiatormonteringen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beyondthemind:

@gamerfreak87: Det är klart att det spelar roll, vi ser ju inte hur du hade monterat det. Nu har vi ju dock ändå räknat ut vad du gjort för fel.

Man ska definitivt inte ha distanser mellan moderkort och bracket. När du monterade dessa distanser så orsakade du en kortslutning och du har haft en väldig tur att du ens har en dator nu som startar. De som monterar distanser för att få ett högre tryck på kylaren sätter inga i metall rakt mot moderkortet utan använder t.ex ringar i plast eller någon annan form av elektrisk isolering.

Om du läser manualen igen så ser du att dessa distanser du pratar om, om du nu menar de som medföljde paketet och som kallas "washer", tillhör fläkt och radiatormonteringen.

men jag beskrev ju korten med målade ringar! är det ett måste att fota just sina egna komponenter? samt hade det kortslutit datorn så hade jag känt att det luktar bränt i datorn och jag har kollat igenom hela moderkortet.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gamerfreak87:

men jag beskrev ju korten med målade ringar! är det ett måste att fota just sina egna komponenter? samt hade det kortslutit datorn så hade jag känt att det luktar bränt i datorn och jag har kollat igenom hela moderkortet.

Det är bättre med bilder på egna delar, ja, men det viktigaste är ju att andra som läser kan få klart för sig exakt hur du verkligen monterat och kopplat. Det kan skilja mellan de bilder du hittar och saken du köpt, även om du själv kanske inte ser det. Personligen tycker jag att dina beskrivningar varit otydliga och att då samtidigt inte ta egna bilder utan googla fram något på internet gjorde att jag inte svarade i den här tråden. Detta säger jag i all välmening och inget annat. Bättre förklaringar och bilder ger fler svar och större möjlighet till att du får hjälp med ditt problem.

Datorn består av mängder med komponenter som drivs med så låga strömmar/spänningar att det definitivt inte luktar om man kortsluter och eventuellt förstör dem. Det märks inte alls helt enkelt, mer än att datorn slutar fungera, tillfälligt eller permanent.
Det är liknande med ESD. Det behöver inte alls vara kännbara urladdningar men minnet man tog i utan att vara ESD-skyddad har helt plötsligt en massa trasiga minnesceller pga skadorna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Hen vill inte veta vad du använde, hen vill veta hur du monterade det.

det skulle verkligen uppskattas om du inte använder hen om mig, jag har ett användarnamn om du nu inte vill använda kön han/hon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

det skulle verkligen uppskattas om du inte använder hen om mig, jag har ett användarnamn om du nu inte vill använda kön han/hon

Ber om ursäkt om ordvalet orsakade olägenhet. Skriver "hon" nästa gång om det föredras.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Ber om ursäkt om ordvalet orsakade olägenhet. Skriver "hon" nästa gång om det föredras.

jag är en aningen lättkränkt men du kan skriva "Androgyna" ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slarre:

Jag kör själv Noctua NH-D15 och får inte temperaturer på över 75 grader när jag kör 4.7GHz och volt på 1.275. Med AVX instruktioner så hoppar volten upp till 1.31 eller så, men jag har inte gått över 80 grader.

Jag vet inte hur väl H80i GT kyler, men ska den ligga i par med NH-D14 så ska den ligga i par med D15 också, så jag tycker att det låter högt.

Kolla så att pumpen surrar och att fläktarna pumpar ut värme. Gör dom det så kan du testa byta kylpasta eller titta så att den sitter som den ska.

Jaha,nu ska man lära sig nåt nytt igen:)
Vad fasiken är AVX instruktioner???

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jaha,nu ska man lära sig nåt nytt igen:)
Vad fasiken är AVX instruktioner???

Kan inte förklara exakt vad det är. Det står för Advanced Vector Extensions och är någon sorts failsafe för att processorn inte ska gå ostabilt under tyngre load. Dvs att den pumpar in mer volt i processorn, vilket för med nackdelen att den går varmare än man trott att den skulle gjort med volten man själv ställt in.
Har faktiskt inte en aning om hur dom instruktionerna fungerar, har bara hört att de heter så. Prime95 versioner efter 26.6 började med AVX-instruktioner och fick därför smeknamnet "power virus" för att det kunde döda processorer i absolut värsta fall. Även om du kör igång Aida64 med bara stress på floating point units (FPU) så går den igång med liknande instruktioner som gör proppen mycket varmare.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED