Oculus rift CV1 - första intryck

Permalänk
Medlem

Oculus rift CV1 - första intryck

Har haft CV1 ett par dagar nu och hunnit testa en del demon och spel som Dreamdeck, Adr1ft, Project cars, Luckys tale, Eve Valkyre, Henry etc och tänkte kortfattat försöka beskriva hur jag upplever FOV, SDE, Glare/Flare och Sweet spot/chromatic aberration.

FOV - Field of view
Har DK1/DK2 framför mig och skulle säga att CV1 placerar sig någonstans mellan dessa. Med DK1 kunde man säkert få 110+ om man pressade linserna mot globerna och ändå inte se displaykanterna likt DK2, samma sak gäller CV1, trycker du hmd:n mot dig blir displaykanterna synliga vilket enligt mig är en större immersionbreaker än lite lägre FOV. Som vanligt får vissa spel foven att kännas betydligt större än andra, scener med mörkare omgivningar kan få foven att kännas gigantisk medans ljusare scener kan få det att känns som att titta genom en kikare, så det är nog lite som Oculus säger, "it is not an exact science" även om det rent hårdvarumässigt faktiskt är det.

Sammanfattat skulle jag säga att foven duger bra för att ge en bra VR-upplevelse men förvänta dig inget extraordinärt på den fronten.

SDE - Screen door effect
Tidiga recensioner av DK2 lät lite så här "The screen door is gone! You have to really look for it to see it" och samma sak har sagts om CV1 vilket gjorde mig orolig då jag personligen tycker SDE:n på DK2 har varit det i särklass största problemet, och med tanke på att upplösningen inte har ökats med några enorma mått har jag inte haft så höga förväntningar.

Den här gången stämmer det bättre, i de flesta fall. I mörkare scener är det svårt att överhuvudtaget urskilja medans det är lite mer prominent i ljusare omgivningar. Ett bra exempel är racingsims som Project cars, det var bra optimerat för även för DK2 men slutade spela då SDE:n gjorde det väldigt svårt att tex se kommande kurvor och generellt allt i horisonten där man fäster blicken bestod av ett enda raster. Vågar påstå att detta inte längre är ett problem med CV1.

Glare/Flare
Trots att jag kände till det kom det lite som en överraskning då det var lite värre än vad jag förväntat mig. Det är dock bara stundtals som det sker, men när det väl gör det är det påtagligt och upplevs lite som att man har fått något i ögonen som bryter ljuset fel. Även om jag upplever detta som ett problem idag tror jag inte att det kommer vara ett problem framöver då det finns många spel där det inte uppstår överhuvudtaget och borde således kunna undvikas.

Sweet spot/chromatic aberration
Sweet spoten är definitivt större, behöver väldigt sällan rätta till hmd:n och någon chromatic aberration har jag inte upptäckt överhuvudtaget.

Spel
Har inte hunnit spela något specifikt spel tillräckligt för att ge nån vettig feedback mer än att Adr1ft var en no no för mig, 6DOF i VR är helt klart "Intense"

Är det något mer specifikt ni undrar över så svarar jag gärna.

Typo
Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Har du testat 3h session i p cars. Hur är det med pannsvetten och är det fortfarande betydligt svårare hitta bromspunkterna etc vs reguljära monitorer? Input lag? Kräver väl närmast en leo bodnar input lag mätare för att mäta förmodar jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du testat 3h session i p cars. Hur är det med pannsvetten och är det fortfarande betydligt svårare hitta bromspunkterna etc vs reguljära monitorer? Input lag? Kräver väl närmast en leo bodnar input lag mätare för att mäta förmodar jag

Har inte hunnit med några längre sessions så kan inte svara på det, men man ska tänka på att den externa kontrollboxen för DK2 nu är inbyggd i HMD:n och den avger en del värme, har dock inte upplevt någon strålningsvärme mot ansiktet hittills, men höljet blir ganska varmt. Återkommer med svar efter att jag hunnit med några timmar i sträck.

Hade själv svårt att hitta bromspunkterna med DK2 och kan säga att det är en helt annan sak med CV1, spontant skulle jag vilja säga att det är lika lätt, om inte lättare jämfört med monitor, men det är bara hur jag upplever det. Varvtiderna kommer ge mer pålitliga svar på frågan.

Angående input lag är det inget jag upplever alls.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk

@Naicro: Jag fick min CV1:a igår, och har rätt mycket glare-problem.
Hur ser dina fresnell-linser ut? Mina har typ "klumpar" i vissa av fårorna. Lite svårt att förklara, bilder finns här https://imgur.com/a/yLSoy att kolla på (assvårt att ta bilder på det här, då det behövs ljus i rätt vinkel samt att man behöver fokusera manuellt). Ser det ut så hos dig med, eller är allt typ som en LP-skiva med fina normala ränder runt hela linsen?

/Björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

@Naicro: Jag fick min CV1:a igår, och har rätt mycket glare-problem.
Hur ser dina fresnell-linser ut? Mina har typ "klumpar" i vissa av fårorna. Lite svårt att förklara, bilder finns här https://imgur.com/a/yLSoy att kolla på (assvårt att ta bilder på det här, då det behövs ljus i rätt vinkel samt att man behöver fokusera manuellt). Ser det ut så hos dig med, eller är allt typ som en LP-skiva med fina normala ränder runt hela linsen?

/Björn

Mina linser har det med, sitter koncentrerat i höger nederkant i högra linsen och i vänster nederkant i vänstra linsen

Edit: Såg nu att de sträcker sig upp mot höger resp. vänster sida av linsen precis som de bilder du länkade till

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk

@Naicro:
Osäker om jag är glad eller inte för det här. Det skulle nästan vara bra om du inte hade det här och mitt ex var speciellt dåligt. Risken finns att det är som det ska vara, och Oculus inte gör något åt det.

Tänker du försöka göra något åt det, eller anser du att det är tillräckligt bra?

Permalänk
Medlem

@Plyschmannen:

Förutsatt att man inte sitter på en CV1 från en dålig batch (vilket inget tyder på då alla reviews hittills tar upp problemet) så får man väl hoppas på att utvecklarna i alla fall kan minimera glare framöver genom att undvika vissa kontraster etc. I vilket fall är jag ändå nöjd, men som sagt, det var mer än vad jag förväntat mig.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk

Vill testa starbreeze VR, ser sjukt ut.

Permalänk
Medlem

VR ser ju kul ut, men vet inte om det är något för hemmet än. Skulle kunna tänka mig att det skulle passa in i någon Entertainment verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faekkae:

VR ser ju kul ut, men vet inte om det är något för hemmet än. Skulle kunna tänka mig att det skulle passa in i någon Entertainment verksamhet.

Varför?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Efter läst detta så känns valet av Vive ännu mer bra. Har fasen inte hittat någon som klagat på den ännu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av faekkae:

VR ser ju kul ut, men vet inte om det är något för hemmet än. Skulle kunna tänka mig att det skulle passa in i någon Entertainment verksamhet.

Ja, lite så är det, iaf just nu vad gäller de flesta av spelen (som är ännu sämre med Vive tyvärr)

Här är lite intryck som jag tycker är vettiga och viktiga att tänka på innan man köper:

https://www.youtube.com/watch?v=OknS2wfHi9E&feature=youtu.be&...

...sen går jag själv emot det, mest för att jag är för nyfiken och tycker att jag har råd. Hade DK2 och har beställt CV1..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Varför inte?

Skämt åsido: Kul med en recension! Det verkar ju finnas lite problem med denna, det ska bli intressant att jämföra med en recension av Vive och se om den har samma problem (eller andra).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Varför inte?

Hur tänker du här? Han skrev "VR ser ju kul ut, men vet inte om det är något för hemmet än. "
och då frågar jag varför?

Vad är de för svar?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Efter läst detta så känns valet av Vive ännu mer bra. Har fasen inte hittat någon som klagat på den ännu.

Prova den här
https://www.rockpapershotgun.com/2016/04/06/htc-vive-vr-probl...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det var nog den mest oprofessionella artikel jag läst i år. Troligtvis är den skriven främst för att vara rolig med tanke på alla putslustiga liknelser han använder sig av.

Han verkar inte vara tekniskt kompetent heller, inte minst med tanke på att hans dator är så dåligt underhållen/konstruerad att detta händer varje gång ett spel krashar: "And as usual, my computer’s sound and video are borked and I have to reboot to have anything work again."...

Saken är den att VR och särskilt Vive, är en produkt för nördar att leka med. Vanliga människor har inte en topp-rigg som kan köra dessa HMD:er.

Det är lite därför jag tycker att Oculus strävan att göra sin HMD så användarvänlig som möjligt och så smidig som möjligt på bekostnad av funktionalitet är fel väg att gå.

För mig är VR grymt, av den anledning att jag vill bygga egna rum och världar att leka i, men för de allra flesta som bara gillar att spela lite spel på helgen eller kanske inte spelar datorspel alls, är VR inte intressant än.

Däremot kommer VR att slå igenom enormt med tiden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Efter läst detta så känns valet av Vive ännu mer bra. Har fasen inte hittat någon som klagat på den ännu.

Nu har jag inte fått Viven ännu men visst finns det rapporterade problem även med den, tex glare, mer prominent SDE, tyngre och sämre balanserad. Personligen föredrar jag mindre SDE, glaren är inte ett konstant problem.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur tänker du här? Han skrev "VR ser ju kul ut, men vet inte om det är något för hemmet än. "
och då frågar jag varför?

Vad är de för svar?

Exakt, vad är det för svar?

Då kan ju du förklara varför inte?

Du kanske förstår hur korkat det är med dessa en-ords kommentarer som kräver förklaringar av folk, ta reda på det själv om du är intresserad istället.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Naicro: Jag själv blir nöjd om det bara är bättre än DK2 som jag blev kär i de få gånger jag har testat den.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Exakt, vad är det för svar?

Då kan ju du förklara varför inte?

Du kanske förstår hur korkat det är med dessa en-ords kommentarer som kräver förklaringar av folk, ta reda på det själv om du är intresserad istället.

Vi är väl här för att diskutera eller? , ta "reda på" herregud, vet du vad ett forum är till för? Säger man sin åsikt får man väl vara beredd att utveckla den?

Kul tanke det där att jag ska gå någon annanstans för att ta reda på varför en medlem skriver sin åsikt som han gör angående VR, hur korkat låter inte de?

Jag säger varken att det är rätt eller fel men jag tycker de lät som ett märkligt resonemang där av "Varför". Jag behöver inte argumentera varför jag undrar.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Naicro: Jag själv blir nöjd om det bara är bättre än DK2 som jag blev kär i de få gånger jag har testat den.

Då kommer du inte bli besviken Rent generellt känns CV1 som en extremt finslipad produkt med enormt hög kvalitekänsla.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Vi är väl här för att diskutera eller? , ta "reda på" herregud, vet du vad ett forum är till för? Säger man sin åsikt får man väl vara beredd att utveckla den?

Kul tanke det där att jag ska gå någon annanstans för att ta reda på varför en medlem skriver sin åsikt som han gör angående VR, hur korkat låter inte de?

Håller helt med dig, helt ologiskt kommentar

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@Naicro: Vilket spel/applikation/video ger bästa upplevelsen just nu med vr som du har testat?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Hehe han verkar jobba stenhårt för att argumentera för att han hade rätt hela tiden. Fast har nog rätt i sak att de allra flesta kommer bara inte orka hålla ett rum för att kunna knata omkring i.

Förstår inte vitsen med att alla spel skulle bli VR exklusiva för att det skulle va en framgång. Räcker fullt ut att spelen de fakto bemödar att optimera och aktivera stöd för VR. Hoppas verkligen inte att nästa assassins creed blir VR exklusivt... Men just de liren är många lir i ett kan ha diverse spellägen som är VR optimerat medan man springer runt i den större världen som vanligt. Eller VR givetvis om man så önskar. Rift 2 kommer ha vipp paneler så man snabbt och enkelt kommer åt monitorn kanske. Sen bara vinklar ner dem behöver inte mecka med att ta på och av headsetet.

Att Vive framstår som mer positiv överlag är inget jag lyckats utröna av de jämförelsetester jag läst. Men färre har tillgång så den är fortfarande mer i hype fasen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

@Naicro: Vilket spel/applikation/video ger bästa upplevelsen just nu med vr som du har testat?

Skulle säga Project cars, Dreamdeck (då speciellt T-rexen som kommer springades emot en, obehagligt verklig närvarokänsla) Valkyrie och Elite dangerous. Adr1ft är helt klart en grym upplevelse, kanske en av de bättre om man har mage för det. Skulle dock starkt rekommendera att lära sig kontrollerna 100% och invertera axlar osv i vanliga skärmläget först, speciellt om man inte är van med x-box kontrollen. Det gjorde inte jag och när jag väl fått koll på alla 6 axlar var man ganska färdig. Jag får dessutom framedrops i vissa tunga scener i Adr1ft som inte gör saken bättre.

Luckys tale var oväntat trevligt, tror absolut på third person/plattform i VR.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Lir som inte stödjer headtracking går det köra dem som om riften bara är en reguljär projektor utan något särskilt stöd?

Håller bildkvaliten om det är möjligt så det finns någon som helst vits med det hela?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du testat 3h session i p cars. Hur är det med pannsvetten (..)

5 timmar kontinuerligt användande nu och ingen pannsvett här inte, är inte ens varm. Är riktigt, riktigt imponerad över hur sval den är och hur grym komforten är under längre perioder.

Skrivet av oqvist:

Lir som inte stödjer headtracking går det köra dem som om riften bara är en reguljär projektor utan något särskilt stöd?

Håller bildkvaliten om det är möjligt så det finns någon som helst vits med det hela?

Absolut, jag skriver detta i VR med Virtual Desktop där man har skrivbordet framför sig och här funkar allt som vanligt, gå lös på steam, netflix etc. Det finns ett ton inställningar som skärmstorlek, tex platt skärm eller svängd runt dig, olika bakgrunder och miljöer som tex biosalong) http://store.steampowered.com/app/382110/

Bildkvalitén duger bra till allt jag testat hittills i virtual desktop, markant skillnad mot DK2.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

hmm den här glipan som ger luftinsläpp som det klagas på är kanske värt det för att säkra komforten då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur stark är känslan av skidglasögon/kikare när man kollar i den?

Permalänk

En fråga till dem som har testat VR: Varför är alla spel så fokuserade på första-person vy? Då jag spelade WoW på tre skärmar kändes mera som att titta genom ett fönster till en annan värld. Endast en skärm i jämförelse var väldigt begränsande. VR borde väl gå att spela med de flesta 3:e persons spel eller vyer som har lite distans. Tycker att fokus har blivit lite väl mycket på "immersion" i förstapreson när en större effektiv skärmyta kunde räcka fullgott i de flesta spel. Dessutom är det bekvämare att sitta ner under långa spelsessioner, se bara på hur Wii-spelen har utvecklats.

Ett problem kan vara FoV:en, tyckte just Wow och diverse andra spel (racing, fps) blev för utdragna i kanterna. Då man vände sig var det en stor fisheye-effekt, och jag kände mig faktiskt lite illamående redan av 3 skärmar.

Ett annat problem kan ju vara hur kameran rör sig när man är nära väggar, snabba in och ut-zoomningar kan tänkas bli jobbiga.

Men på det hela taget borde väl dylika spel fungera helt bra "out-of-the-box"? Några erfarenheter?