Oculus rift CV1 - första intryck
Har haft CV1 ett par dagar nu och hunnit testa en del demon och spel som Dreamdeck, Adr1ft, Project cars, Luckys tale, Eve Valkyre, Henry etc och tänkte kortfattat försöka beskriva hur jag upplever FOV, SDE, Glare/Flare och Sweet spot/chromatic aberration.
FOV - Field of view
Har DK1/DK2 framför mig och skulle säga att CV1 placerar sig någonstans mellan dessa. Med DK1 kunde man säkert få 110+ om man pressade linserna mot globerna och ändå inte se displaykanterna likt DK2, samma sak gäller CV1, trycker du hmd:n mot dig blir displaykanterna synliga vilket enligt mig är en större immersionbreaker än lite lägre FOV. Som vanligt får vissa spel foven att kännas betydligt större än andra, scener med mörkare omgivningar kan få foven att kännas gigantisk medans ljusare scener kan få det att känns som att titta genom en kikare, så det är nog lite som Oculus säger, "it is not an exact science" även om det rent hårdvarumässigt faktiskt är det.
Sammanfattat skulle jag säga att foven duger bra för att ge en bra VR-upplevelse men förvänta dig inget extraordinärt på den fronten.
SDE - Screen door effect
Tidiga recensioner av DK2 lät lite så här "The screen door is gone! You have to really look for it to see it" och samma sak har sagts om CV1 vilket gjorde mig orolig då jag personligen tycker SDE:n på DK2 har varit det i särklass största problemet, och med tanke på att upplösningen inte har ökats med några enorma mått har jag inte haft så höga förväntningar.
Den här gången stämmer det bättre, i de flesta fall. I mörkare scener är det svårt att överhuvudtaget urskilja medans det är lite mer prominent i ljusare omgivningar. Ett bra exempel är racingsims som Project cars, det var bra optimerat för även för DK2 men slutade spela då SDE:n gjorde det väldigt svårt att tex se kommande kurvor och generellt allt i horisonten där man fäster blicken bestod av ett enda raster. Vågar påstå att detta inte längre är ett problem med CV1.
Glare/Flare
Trots att jag kände till det kom det lite som en överraskning då det var lite värre än vad jag förväntat mig. Det är dock bara stundtals som det sker, men när det väl gör det är det påtagligt och upplevs lite som att man har fått något i ögonen som bryter ljuset fel. Även om jag upplever detta som ett problem idag tror jag inte att det kommer vara ett problem framöver då det finns många spel där det inte uppstår överhuvudtaget och borde således kunna undvikas.
Sweet spot/chromatic aberration
Sweet spoten är definitivt större, behöver väldigt sällan rätta till hmd:n och någon chromatic aberration har jag inte upptäckt överhuvudtaget.
Spel
Har inte hunnit spela något specifikt spel tillräckligt för att ge nån vettig feedback mer än att Adr1ft var en no no för mig, 6DOF i VR är helt klart "Intense"
Är det något mer specifikt ni undrar över så svarar jag gärna.
Sleeve it and they will come