Silverfärg (mac/apple) till datorchassi - råd och erfarenheter

Permalänk

Silverfärg (mac/apple) till datorchassi - råd och erfarenheter

Jag håller på med en mod till mitt chassi och är ute efter någon silverfärg som påminner om färgen på Macbooks/imac. Det finns en hel del butiker som säljer silverfärg men mest "chrome" vilket inte riktigt passar temat jag är ute efter. Någon som testat olika silverfärger och som kan ge lite tips?

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Apple blandar ner nickel i sin färg (vilket inte är så föredömligt) och får på så sätt sin finish. Kan du hitta sådan färg så...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@ulanddanne: Apple blandar ner nickel i sin färg (vilket inte är så föredömligt) och får på så sätt sin finish. Kan du hitta sådan färg så...

Källa? Hittar inget när jag googlar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@ulanddanne: Apple blandar ner nickel i sin färg (vilket inte är så föredömligt) och får på så sätt sin finish. Kan du hitta sådan färg så...

Med eller utan nickel, finns det att få tag i något snarlikt?!

Permalänk
Proffsmobbare

Apple blästrar aluminium, och anodiserar det sedan silver. Det är inget man kan göra som privatperson och det är extremt dyrt att få gjort professionellt. Det finns ingen lackfärg inblandad i processen.

Det närmaste du kan komma är en silvrig matt färg, något i stil med fälgsilver och en matt klarlack.

Streacom använder silvrig lack istället för anodisering på sina chassin, och får en yta som är relativt lik Apples.

Permalänk
Medlem

@Blomqvist: Det tog mig 0,76 sekunder att hitta flera länkar i ämnet. Min källa däremot är inte internet utan resultatet av en konversation mellan en användare och Apple samt apotekets Chemo NickelTest.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag håller på med en mod till mitt chassi och är ute efter någon silverfärg som påminner om färgen på Macbooks/imac. Det finns en hel del butiker som säljer silverfärg men mest "chrome" vilket inte riktigt passar temat jag är ute efter. Någon som testat olika silverfärger och som kan ge lite tips?

Bil lackerare kan sälja färgen till dig men då måste du köpa kompressor och spruta. Eller så ringer du en liten bil lackerare och frågar vad han tar för att lacka din burk...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Blomqvist: Det tog mig 0,76 sekunder att hitta flera länkar i ämnet. Min källa däremot är inte internet utan resultatet av en konversation mellan en användare och Apple samt apotekets Chemo NickelTest.

0,76 sekunder är vad det tog Google att vaska fram resultat på din oredovisade sökfras. Eftersom du inte presenterar någon källa tänker jag mig att du inte hittade någon trovärdig. Du får gärna motbevisa! Själv hittar jag inget som tyder på det.

Det känn som att det vore en riktigt tabbe från Apples sida, med tanke på att många är nickelallergiker.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@ulanddanne: Apple blandar ner nickel i sin färg (vilket inte är så föredömligt) och får på så sätt sin finish. Kan du hitta sådan färg så...

Apple's datorer är inte målade. De använder aluminium som de sandblästrar och sedan eloxerar (el-oxiderar, "anodize" på engelska"). Det är en process där man oxiderar ytan på aluminiumet till "aluma" - grå aluminiumoxid. Den ytan är hårdare än rå aluminium.

Det är många typer av färg som kallas "chrome" men som egentligen ser ut mer eller mindre som gråeloxerad aluminium.
Jag skulle säga att det är praktiskt taget omöjligt att få till en övertygande kromeffekt med vanlig sprejfärg.

Sen tror jag att jag har sett sprejfärg som varit gjord för att efterlikna eloxerad aluminium. Du får leta runt lite. Bättre färgaffärer har färgprov i butiken där du kan se hur resultatet skulle kunna bli.

Skrivet av Laine:

Det är inget man kan göra som privatperson och det är extremt dyrt att få gjort professionellt.

Jag ska inte säga att det är omöjligt, men det innebär starka syror och processen alstrar vätgas - som är explosivt, vilket innebär att det är farligt, väldigt opraktiskt och troligen olagligt att göra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Med eller utan nickel, finns det att få tag i något snarlikt?!

Skrivet av Lengab:

Bil lackerare kan sälja färgen till dig men då måste du köpa kompressor och spruta. Eller så ringer du en liten bil lackerare och frågar vad han tar för att lacka din burk...

Ta med en iMac till Mekonomen eller andra liknande ställen så kan dom blanda färg till på sprayburk. Avsluta sedan med matt klarlack som sades tidigare. Det blir nog det närmsta du kan komma en Apple finish till vettiga pengar.

Permalänk
Medlem

@blomqvist: När du påstår att jag inte presenterar någon källa så kan jag bara konstatera att din läs- och slutledningsförmågan antagligen inte är på topp idag. För mig är det ointressant i sammanhanget om du tror mig eller inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Apple's datorer är inte målade. De använder aluminium som de sandblästrar och sedan eloxerar (el-oxiderar, "anodize" på engelska"). Det är en process där man oxiderar ytan på aluminiumet till "aluma" - grå aluminiumoxid. Den ytan är hårdare än rå aluminium.

Måla må vara ett felaktigt ordval. Däremot använder och ytbehandlar Apple många av sina produkter med nickel.

P.S. Vi säger anodisera i sverige också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Findecanor:

Jag ska inte säga att det är omöjligt, men det innebär starka syror och processen alstrar vätgas - som är explosivt, vilket innebär att det är farligt, väldigt opraktiskt och troligen olagligt att göra.

Av säkerhetsskäl bör vi förmodligen inte utveckla metodiken här, men jag har en "bekant här på forumet" som gjort det i hemmiljö med relativt bra resultat, och det involverar högspänning ner i lösningen. Absolut inget man bör försöka sig på.

Mer till tråden, att få det gjort professionellt brukar innebära en startavgift på minst 1000 SEK, därtill kommer nogrann rengöring då kontaminering av badet betyder en total tömning av bassängen.

Svart eller silver kostar, i stora drag, från 2000 SEK. Ovanligare färger t.ex. lila börjar på 7000 SEK. Detta exklusive moms.