Temperaturläsare till vanlig 2-pins sensor

Permalänk
Medlem

Temperaturläsare till vanlig 2-pins sensor

Tjenare, jag har ett litet problem.

Jag köpte mig en sensor för att kunna läsa av vattentempen i min loop. Tänkte att det får bli en billig rackare, då jag inte är intresserad av någon fläkthub, vill ha någonting i 5.25"-platserna eller har någon sensorläsare på moderbrädan. Köpte mig då en 1/4" plug-sensor och en liten display från Coolerkit. http://www.coolerkit.se/shop/xspc-sensor-vit-2556p.html

Denna lilla skärmen har en helt fruktansvärt dålig lödning inuti, så efter ett tag hoppade strömkabeln loss. Plockade isär och lödde ihop den. Kabel på kabel hoppade loss, trots relativ försiktighet, så jag fick löda om alla 6 sladd-lödningar i den. Efter det så lös den på bra, men ville inte läsa av temperaturer till skärmen. Jag testade att starta den med en separat nätdel och kopplade i en sensorkabel, samt att jag använde mig av polariseringsfiltret som medföljer, allt helt utan lycka. En gång fick jag den att visa någonting i stil med "low temp" eller så på skärmen. Nu har mina oprofessionella lödningar hoppat igen, samt att jag råkade få en liten kortslutning när jag i mitt pillande försökte löda den.
Det jag nu gjort är att med multimeter testat så att den får kontakt överallt och att mikroprocessorn i den ger kontakt till alla pins, vilket den faktiskt gör. Är inte superkunnig på allt vad el-kunskapen har att ge, men ganska säker på att jag får kontakt överallt.

Jag undrar då om det är värt att försöka få liv i igen eller om någon känner till en bra sensorläsare jag kan använda? Behöver inte vara någon snygg. Funderar till och med på om man kan hitta någon ute-inne-läsare som kan läsa av med. Jag antar att det behöver vara en med ett chip för att läsa av temperaturer från 2-pinskontakten för att det ska fungera?
Är väldigt osugen på att köpa samma skräp från coolerkit igen, då den var dålig kvalité och halva priset då blir fraktkostnad. Har heller inte hittat något billigt alternativ när jag sökt runt på nätet.

Tl:dr - Behöver en sensorläsare till 2-pinskontakt som är billig och lättillgänglig. Inte rädd för eventuella små modifikationer.

Edit: Satt och pillade lite med min tidigare skärm och råkade ha sönder en koppling i den. Går förmodligen att fixa med massa pill, men jag lyckades inte få igång några siffror på skärmen och tvivlar på att jag lyckas om jag sätter mig igen, så jag orkar inte. Någon som vet en bra, billig skärm man kan använda, eller blir det att skaffa en ny XSPC-variant månne?

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED