Vilka SSD ska man -inte- välja?

Permalänk
Medlem

Vilka SSD ska man -inte- välja?

Hej,

I familjen finns en dator som redan 2011 var budget. Den används huvudsakligen till surf och word, och har aldrig varit ett prestandamonster, men på senare tid är den outhärdeligt långsam.

För att ge den en liten boost, funderar jag på att kasta in en SSD.

Sitter själv med en Samsung 850 EVO, och är nöjd som aldrig förr. Men, den ligger ju också ett par hundralappar över alternativen. Samtidigt har man hört att Samsungs 840-serie hade problem, och Kingston v300 hade bytt kretsar så att prestandan försämrades, utan att byta modellnamn.

Och eftersom jag är rätt oinsatt i SSD:er och dess rykten, så undrar jag vad ni här säger: Vilken SSD ska man inte välja?

Till en snart 6 år gammal dator, kan man helt enkelt ta den billigaste Intenso eller Adata och vara nöjd med disken, eller är dessa väldigt icke-pålitliga?

Tack i förhand!

Kingston, inte OCZ
Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Samtidigt har man hört att Samsungs 840-serie hade problem, och någon (var det OCZ?) hade bytt kretsar så att prestandan försämrades, utan att byta modellnamn.

Tror du tänker på Kingston v300. De gjorde precis så..

Edit: rätt modell fel märke..

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Tror du tänker på SanDisk v300. De gjorde precis så

Inte SanDisk, det var Kingston.

Utöver den har jag inte hört talas någon som är totalt katastrof, utan vissa är bara bättre eller sämre än andra. Crucial BX200 var så vitt jag vet ett steg bakåt från BX100 så den hade jag inte heller köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Inte SanDisk, det var Kingston.

Utöver den har jag inte hört talas någon som är totalt katastrof, utan vissa är bara bättre eller sämre än andra. Crucial BX200 var så vitt jag vet ett steg bakåt från BX100 så den hade jag inte heller köpt.

Men varför ska han ens ha det i åtanke, när datorn var budget redan 2011 ?

Kommer inte spela TS någon som helst roll ifall han väljer en BX200 istället för en 100, eftersom allt i datorn är så uråldrigt att SSD´n ändå inte kommer nyttjas fullt ut på något sätt

Sen kan man argumentera om att vid en framtida uppgradering kan det spela roll, men för en familjedator så kommer det ändå inte märkas vad som ändå mest kan märkas av vid syntetiska tester, real life, kommer datorn upplevas som snabbare oavsett alternativen

I övrigt hade jag klart undvikt V300 serien precis som redan nämnts, men tror en crucial vore ett bra alternativ eller en A-data t e x

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kolla på OCZ Trion 150 120/240GB. Verkar vara ganska mycket SSD för pengarna

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Frångår ditt önskemål på SSD man INTE bör välja och berättar att jag har köpt 3 olika SSD från Intel (510, 520 och 535) och de fungerar kanon, utan minsta problem. Köpte en 535 nu i veckan och slängde in i föräldrarnas budgetlaptop och resultatet är nöjda päron

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av godspeed:

Men varför ska han ens ha det i åtanke, när datorn var budget redan 2011 ?

Kommer inte spela TS någon som helst roll ifall han väljer en BX200 istället för en 100, eftersom allt i datorn är så uråldrigt att SSD´n ändå inte kommer nyttjas fullt ut på något sätt

För att de som är sämre kanske kostar lika mycket eller mer som de bättre? Om man vänder på det, varför ska han välja något som är sämre bara för att modellen är nyare?

Nu har inte jag läst på exakta siffror för någon modell vi diskuterar men det är ju möjligt att användarupplevelsen faktiskt skiljer sig mellan två modeller om prestandan är så pass olik. Skillnaden blir väl i så fall ännu större om datorn är budget redan från början. Sen håller jag med dig om att så förmodligen inte är fallet men jag själv hade ändå försökt undvika de största kalkonerna.

TS: det här erbjudandet tycker jag är det bästa just nu: http://cdon.se/hemelektronik/kingston-hyperx-fury-240gb-ssd-p...
240GB Kingston HyperX Fury för 699:-.

Med reservtioner för att jag har själv inte läst på något om just den modellen heller.

Permalänk
Medlem

@Litenskit @Andreaz1
Ok, tack, Kingston var det. Den ligger i billigaste segmentet, men det ni säger syns i prisjakts omdömefält. Så den och Crucial BX200 (eventuellt) är sådana det inte blir.

Skrivet av godspeed:

Men varför ska han ens ha det i åtanke, när datorn var budget redan 2011 ?

Kommer inte spela TS någon som helst roll ifall han väljer en BX200 istället för en 100, eftersom allt i datorn är så uråldrigt att SSD´n ändå inte kommer nyttjas fullt ut på något sätt

Sen kan man argumentera om att vid en framtida uppgradering kan det spela roll, men för en familjedator så kommer det ändå inte märkas vad som ändå mest kan märkas av vid syntetiska tester, real life, kommer datorn upplevas som snabbare oavsett alternativen

I övrigt hade jag klart undvikt V300 serien precis som redan nämnts, men tror en crucial vore ett bra alternativ eller en A-data t e x

Slängde in en länk till datorn vi pratar om.
CPU: AMD Athlon II X2 220
RAM: 4GB DDR3

@matte56 @Anguzz
Tack för tipsen!

Skrivet av Andreaz1:

För att de som är sämre kanske kostar lika mycket eller mer som de bättre? Om man vänder på det, varför ska han välja något som är sämre bara för att modellen är nyare?

Nu har inte jag läst på exakta siffror för någon modell vi diskuterar men det är ju möjligt att användarupplevelsen faktiskt skiljer sig mellan två modeller om prestandan är så pass olik. Skillnaden blir väl i så fall ännu större om datorn är budget redan från början. Sen håller jag med dig om att så förmodligen inte är fallet men jag själv hade ändå försökt undvika de största kalkonerna.

TS: det här erbjudandet tycker jag är det bästa just nu: http://cdon.se/hemelektronik/kingston-hyperx-fury-240gb-ssd-p...
240GB Kingston HyperX Fury för 699:-.

Med reservtioner för att jag har själv inte läst på något om just den modellen heller.

Och tack för tipset, såg den tidigare idag. Det är lite p.g.a. det erbjudandet jag gjorde denna tråd. Visst, 700kr är billigt för den disken, men det finns ju billigare.

Detta är lite en fundering jag har haft en stund. För ska i vilket fall göra en ren installation av datorn vid något tillfälle. Därför finns tanken på att köpa en bättre disk för att tjäna lite prestanda.

I vilket fall: Tack för alla bra svar

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För att de som är sämre kanske kostar lika mycket eller mer som de bättre? Om man vänder på det, varför ska han välja något som är sämre bara för att modellen är nyare?

Nu har inte jag läst på exakta siffror för någon modell vi diskuterar men det är ju möjligt att användarupplevelsen faktiskt skiljer sig mellan två modeller om prestandan är så pass olik. Skillnaden blir väl i så fall ännu större om datorn är budget redan från början. Sen håller jag med dig om att så förmodligen inte är fallet men jag själv hade ändå försökt undvika de största kalkonerna.

TS: det här erbjudandet tycker jag är det bästa just nu: http://cdon.se/hemelektronik/kingston-hyperx-fury-240gb-ssd-p...
240GB Kingston HyperX Fury för 699:-.

Med reservtioner för att jag har själv inte läst på något om just den modellen heller.

Det är helt sant, men har varit en hel del erbjudanden på den disken som varit såpass bra att den varit värd att kika på, men allt hänger ju på prisläget

Kingstondisken har det väl varit en del delade meningar om här och var från användare, men jag ser iallafall inget skäl att man bör undvika den

Skrivet av Mattedatten:

@Litenskit @Andreaz1
Ok, tack, Kingston var det. Den ligger i billigaste segmentet, men det ni säger syns i prisjakts omdömefält. Så den och Crucial BX200 (eventuellt) är sådana det inte blir.

Slängde in en länk till datorn vi pratar om.
CPU: AMD Athlon II X2 220
RAM: 4GB DDR3

@matte56 @Anguzz
Tack för tipsen!

Och tack för tipset, såg den tidigare idag. Det är lite p.g.a. det erbjudandet jag gjorde denna tråd. Visst, 700kr är billigt för den disken, men det finns ju billigare.

Detta är lite en fundering jag har haft en stund. För ska i vilket fall göra en ren installation av datorn vid något tillfälle. Därför finns tanken på att köpa en bättre disk för att tjäna lite prestanda.

I vilket fall: Tack för alla bra svar

Största problemet är nog här att chipset på den är byggd på från 2006/2007 som fanns redan tidigare på nforce sidan för socket 939, (Nvidia 6150SE som var grymt poppis på budget sidan för AMD för AM2) så den krypplar hastigheten på den, men oavsett så kommer man nog märka en ganska rejäl skillnad, även om den var bättre på AM2 för t e x 16x pci-e och lite annat smått pyssel

Men med lite tur kanske den håller ett eller ett par år till för det ni använder den för, i framtiden om den funkar maskinellt så kan man ju lägga på Linux på den för att göra den mindre trött men det är en helt annan femma

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@Mattedatten:

Kingstone's billigare varianter är katastrof, min HTPC med extremt litet skriv och läs (99% idle) har lyckats köra två ifrån nya till att totalt stanna på två år.. Alltså i snitt 1år livstid per SSD

Jag hade köpt Samsung 850, otroligt prisvärda och har inte problemen 840 hade/har.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Mattedatten:

Kingstone's billigare varianter är katastrof, min HTPC med extremt litet skriv och läs (99% idle) har lyckats köra två ifrån nya till att totalt stanna på två år.. Alltså i snitt 1år livstid per SSD

Jag hade köpt Samsung 850, otroligt prisvärda och har inte problemen 840 hade/har.

840 Pro hade inte problem utan 840 Evo!

Synd att de klantade till det, 830 fungerade ju super!

Jag säger Intel/Samsung om man vill veta att det fungerar, många som köpt 850 med stor framgång!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

840 Pro hade inte problem utan 840 Evo!

Synd att de klantade till det, 830 fungerade ju super!

Jag säger Intel/Samsung om man vill veta att det fungerar, många som köpt 850 med stor framgång!

Sitter själv på 840 256GB än idag och den presterar "okej", i snitt 75% av utlovad hastighet efter nyaste firmware.
Blir att flytta över 840 till Servern och köpa en 850 (större så jag slipper avinstallera spel mm, gång på gång) när det är rea nästa gång.

EDIT:
På tal om små billiga kingstone:

Billiga: ja
Hållbar: nej
Värd pengarna och jobbet: absolut inte för 7½ månad innan crash.
Skruvade ut denna ur servern idag:

Billigaste och bästa jag kan hitta åt dig är:
https://www.inet.se/produkt/4305074/ocz-trion-100-120gb?utm_s...

429kr + 49kr frakt, Okej prestanda och 3års plusgaranti (OCZ står för alla kostnader om något händer).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sitter själv på 840 256GB än idag och den presterar "okej", i snitt 75% av utlovad hastighet efter nyaste firmware.
Blir att flytta över 840 till Servern och köpa en 850 (större så jag slipper avinstallera spel mm, gång på gång) när det är rea nästa gång.

EDIT:
På tal om små billiga kingstone:

Billiga: ja
Hållbar: nej
Värd pengarna och jobbet: absolut inte för 7½ månad innan crash.
Skruvade ut denna ur servern idag:
http://i.imgur.com/ohgtdfY.jpg

Billigaste och bästa jag kan hitta åt dig är:
https://www.inet.se/produkt/4305074/ocz-trion-100-120gb?utm_s...

429kr + 49kr frakt, Okej prestanda och 3års plusgaranti (OCZ står för alla kostnader om något händer).

Betalar folk frakt från Inet?
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hade jag helt glömt, win win för OT om han väljer den och inte hittar något billigare o bättre ^^

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Hej,

I familjen finns en dator som redan 2011 var budget. Den används huvudsakligen till surf och word, och har aldrig varit ett prestandamonster, men på senare tid är den outhärdeligt långsam.

För att ge den en liten boost, funderar jag på att kasta in en SSD.

Sitter själv med en Samsung 850 EVO, och är nöjd som aldrig förr. Men, den ligger ju också ett par hundralappar över alternativen. Samtidigt har man hört att Samsungs 840-serie hade problem, och Kingston v300 hade bytt kretsar så att prestandan försämrades, utan att byta modellnamn.

Och eftersom jag är rätt oinsatt i SSD:er och dess rykten, så undrar jag vad ni här säger: Vilken SSD ska man inte välja?

Till en snart 6 år gammal dator, kan man helt enkelt ta den billigaste Intenso eller Adata och vara nöjd med disken, eller är dessa väldigt icke-pålitliga?

Tack i förhand!

Bra frågat faktiskt.

840 EVO har med nyare FW fått problemet ordnat så pass att så länge du använder dem normalt i datorn, så märker du inte av det.
Kingstons disk har fått ett minnesbyte till, men denna gång till ett bättre, så de skriver bra igen. Men jag skulle inte välja den ändå pga kontrollern (ska förklara varför).

Om vi tittar på 200GB+ SSD idag så finns där en massa billiga Adata och Crucial diskar, som man då undrar... varför är de så billiga. Svaret är att de använder riktigt dåligt 2D 15/16nm TLC NAND. Så hur är dessa?

En medlem, @Glaring_Mistake på detta forum spenderar både en hel del tid och en hel del jobb (och pengar) på att testa just det. Han har allt från 850 till BX200/SP550/Trion 100&150 och en hel del andra, med enda syfte att testa dem. Han gör detta på eget initiativ och för eget intresse, så jag föreslår att ni håller öga på hans uppdateringar för han kan en hel del om dessa diskar, och deras ev problem.

Vad han har hittat är tecken på att dessa billigare TLC diskar kan ha rätt stora problem med voltdrift, samma som 840 EVO dock med sitt 19nm TLC, där dessa nyare har betydligt mindre celler, vilket ökar problemet markant.
Här och här är två intressanta poster jag tycker du ska titta igenom när du tittar på priset. BX200 tex är en riktigt dålig disk på många sätt och är imho en skamfläck för Crucial som annars gjort bra diskar. Lägg till att disken är enormt långsam så fort SLC cachen tar slut så är det väl värt att lägga lite extra pengar på bättre disk.

Ang kontroller så finns där än en del Sandforce versioner, och dessa bör man numera undvika, bla V300, SP600/900, Intel 530/535. Varför? Inte pga prestandan, den är vad den är och räcker väl till enkelt bruk, utan pga den gamla kontrollerns ECC och skydd, kombinerat med nyare sämre NAND (billigare), gör att diskarna rasar som flugor. Finns en hel del av dessa som brickas utan förvarning och det är inte kul att behöva återställa backup eller installera om en fredagskväll tex...

Många nya diskar, inkl tex Intel 540 och Adata SP550 använder en ny budgetkontroller som faktiskt inte verkar vara så tokig. Problemet är att NANDet har rätt grova problem som denna stackars kontroller måste kompensera för. I vissa lägen går det rätt bra, som typ SP550, som ändå tar någon månad för att få voltdrift i större nivåer, vs BX200 som du kan ta en kort semester på i 1-2 veckor och sen är den seg som F när du kommer tillbaka. Corsair LE är typ liknande satsning och skiljer inte mycket vad jag vet.

Trion diskarna är lite speciella, för de använder Toshibas egen kontroller och den verkar ha både sina bra och dåliga sidor. På Trion 100 iaf verkar voltdrift inte vara ett problem, men vi vet inte Trion 150 än. Kontrollern på 150 lider av "stutter" på min egen disk, bara genom att be den att installera ett spel på min 100Mbit lina så började den få kö-djup på 10+ och throttla nerladdningen till 3-4MB/s ett tag, för att sen komma igen. Tittar man på aktivitetshanteraren så verkar den ibland haka efter och sen plötsligt är den i kapp igen. Disken är rent ut seg som F så fort SLC cachen är slut, och inte direkt något jag kan rekommendera. Det är något med den kontrollern som verkligen ge dessa Trion diskar enormt låg prestanda...

Varför köpte jag en Trion 150 480GB disk då? Jo för att testa dens TBW på 150TB. Ett värde som 850 diskarna har, och är totalt orimligt på en sådan disk. Dock tänker inte jag skriva den till döds som många benchmarking program gör, utan den är min inspelningsdisk, och spelar in mitt videospelande, varje dag. Disken testades lite snabbt i förra veckan (benchmarks) och sen i fredags så sattes den i min maskin. 2 steam spel ligger på den, just för att testa hur den hanterar när dessa ska uppdatera. Spelen är Payday2 och Path of Exile, 2 spel som uppdateras relativt ofta och när de gör, verkligen lastar disken då de förallkolera och sen tar ner kanske 20-100MB patch, för att skriva många GB data.
Igår kväll hade disken skrivit ca 500GB på 4 dagar, så vi är bra på väg mot många TB skrivet. Tänker försöka hålla mig strax under de 110GB/dag som tillverkaren har specificerat.

Min TL:DR, undvik små 15/16nm TLC pga voltdrift, undvik sandforce kontrollern pga dens ålder mot fel och det finns en anlending till varför det är värt att satsa på diskar som BX100/Arc100 och speciellt 850 EVO. De har prestanda, skrivtålighet för normalt bruk och helt enkelt fungerar som en SSD ska.

Vanliga råden med BX100, Arc 100 och 850 EVO står jag vid, men det behöver inte betyda att allt annat är skit. De är bara inte värda pengarna i skillnad mellan. Och det är väl här vi hamnar. För om du vill ha billigaste saken... köper du en HDD. Vill du ha prestanda köper du en snabb SSD. Varför då snåla och köpa en långsam SSD där du får betala för högt GB/kr pris, och ändå inte blir nöjd, speciellt när det skiljer så lite till en som faktiskt är snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bra frågat faktiskt.

840 EVO har med nyare FW fått problemet ordnat så pass att så länge du använder dem normalt i datorn, så märker du inte av det.
Kingstons disk har fått ett minnesbyte till, men denna gång till ett bättre, så de skriver bra igen. Men jag skulle inte välja den ändå pga kontrollern (ska förklara varför).

Om vi tittar på 200GB+ SSD idag så finns där en massa billiga Adata och Crucial diskar, som man då undrar... varför är de så billiga. Svaret är att de använder riktigt dåligt 2D 15/16nm TLC NAND. Så hur är dessa?

En medlem, @Glaring_Mistake på detta forum spenderar både en hel del tid och en hel del jobb (och pengar) på att testa just det. Han har allt från 850 till BX200/SP550/Trion 100&150 och en hel del andra, med enda syfte att testa dem. Han gör detta på eget initiativ och för eget intresse, så jag föreslår att ni håller öga på hans uppdateringar för han kan en hel del om dessa diskar, och deras ev problem.

Vad han har hittat är tecken på att dessa billigare TLC diskar kan ha rätt stora problem med voltdrift, samma som 840 EVO dock med sitt 19nm TLC, där dessa nyare har betydligt mindre celler, vilket ökar problemet markant.
Här och här är två intressanta poster jag tycker du ska titta igenom när du tittar på priset. BX200 tex är en riktigt dålig disk på många sätt och är imho en skamfläck för Crucial som annars gjort bra diskar. Lägg till att disken är enormt långsam så fort SLC cachen tar slut så är det väl värt att lägga lite extra pengar på bättre disk.

Ang kontroller så finns där än en del Sandforce versioner, och dessa bör man numera undvika, bla V300, SP600/900, Intel 530/535. Varför? Inte pga prestandan, den är vad den är och räcker väl till enkelt bruk, utan pga den gamla kontrollerns ECC och skydd, kombinerat med nyare sämre NAND (billigare), gör att diskarna rasar som flugor. Finns en hel del av dessa som brickas utan förvarning och det är inte kul att behöva återställa backup eller installera om en fredagskväll tex...

Många nya diskar, inkl tex Intel 540 och Adata SP550 använder en ny budgetkontroller som faktiskt inte verkar vara så tokig. Problemet är att NANDet har rätt grova problem som denna stackars kontroller måste kompensera för. I vissa lägen går det rätt bra, som typ SP550, som ändå tar någon månad för att få voltdrift i större nivåer, vs BX200 som du kan ta en kort semester på i 1-2 veckor och sen är den seg som F när du kommer tillbaka. Corsair LE är typ liknande satsning och skiljer inte mycket vad jag vet.

Trion diskarna är lite speciella, för de använder Toshibas egen kontroller och den verkar ha både sina bra och dåliga sidor. På Trion 100 iaf verkar voltdrift inte vara ett problem, men vi vet inte Trion 150 än. Kontrollern på 150 lider av "stutter" på min egen disk, bara genom att be den att installera ett spel på min 100Mbit lina så började den få kö-djup på 10+ och throttla nerladdningen till 3-4MB/s ett tag, för att sen komma igen. Tittar man på aktivitetshanteraren så verkar den ibland haka efter och sen plötsligt är den i kapp igen. Disken är rent ut seg som F så fort SLC cachen är slut, och inte direkt något jag kan rekommendera. Det är något med den kontrollern som verkligen ge dessa Trion diskar enormt låg prestanda...

Varför köpte jag en Trion 150 480GB disk då? Jo för att testa dens TBW på 150TB. Ett värde som 850 diskarna har, och är totalt orimligt på en sådan disk. Dock tänker inte jag skriva den till döds som många benchmarking program gör, utan den är min inspelningsdisk, och spelar in mitt videospelande, varje dag. Disken testades lite snabbt i förra veckan (benchmarks) och sen i fredags så sattes den i min maskin. 2 steam spel ligger på den, just för att testa hur den hanterar när dessa ska uppdatera. Spelen är Payday2 och Path of Exile, 2 spel som uppdateras relativt ofta och när de gör, verkligen lastar disken då de förallkolera och sen tar ner kanske 20-100MB patch, för att skriva många GB data.
Igår kväll hade disken skrivit ca 500GB på 4 dagar, så vi är bra på väg mot många TB skrivet. Tänker försöka hålla mig strax under de 110GB/dag som tillverkaren har specificerat.

Min TL:DR, undvik små 15/16nm TLC pga voltdrift, undvik sandforce kontrollern pga dens ålder mot fel och det finns en anlending till varför det är värt att satsa på diskar som BX100/Arc100 och speciellt 850 EVO. De har prestanda, skrivtålighet för normalt bruk och helt enkelt fungerar som en SSD ska.

Vanliga råden med BX100, Arc 100 och 850 EVO står jag vid, men det behöver inte betyda att allt annat är skit. De är bara inte värda pengarna i skillnad mellan. Och det är väl här vi hamnar. För om du vill ha billigaste saken... köper du en HDD. Vill du ha prestanda köper du en snabb SSD. Varför då snåla och köpa en långsam SSD där du får betala för högt GB/kr pris, och ändå inte blir nöjd, speciellt när det skiljer så lite till en som faktiskt är snabb.

Har ett par problem med de tester som han gör och de slutsatser som dras. Visst, prestandan verkar sjunka om disken är strömlös en period (>1 vecka), men det är inga enorma prestandaförluster vi talar om. Utöver det så testas inte prestandan på något påtagligt sätt, han testar endast sekventiell läsprestanda vilket normalt sett inte är jätterelevant för hur snabb en disk upplevs och samtidigt finns det ingen info om/hur disken återhämtar sig när den sedan används normalt. Man kan inte utgå från dessa tester och de resultat som visas och säga att diskarna är dåliga. Om man använder disken för surfning och officearbete eller liknande kommer man knappast att märka någon skillnad alls så länge disken hänger med på slumpmässiga mindre läsningar/skrivningar...vilket då inte testats alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har ett par problem med de tester som han gör och de slutsatser som dras. Visst, prestandan verkar sjunka om disken är strömlös en period (>1 vecka), men det är inga enorma prestandaförluster vi talar om. Utöver det så testas inte prestandan på något påtagligt sätt, han testar endast sekventiell läsprestanda vilket normalt sett inte är jätterelevant för hur snabb en disk upplevs och samtidigt finns det ingen info om/hur disken återhämtar sig när den sedan används normalt. Man kan inte utgå från dessa tester och de resultat som visas och säga att diskarna är dåliga. Om man använder disken för surfning och officearbete eller liknande kommer man knappast att märka någon skillnad alls så länge disken hänger med på slumpmässiga mindre läsningar/skrivningar...vilket då inte testats alls.

Förstår din tanke, men två saker borde lugna dig och troligen intressera dig att hålla ett öppet sinne för det.

För det första så görs tester på befintlig data, dvs han testar inte diskens benchmark, utan mer realistiska värsta falls förhållande (tänk dig en laptop som du använder en gång i veckan tex). Man vill inte ta slumpmässiga tester för det involverar en faktor som kan påverka testen, utan han vill ge bästa möjliga chans för kontrollern att klara sitt jobb. Därför har han också gjort större 20MB filer, för att hålla faktorer så konstanta som möjlig, både mellan vecka till vecka, och mellan disk till disk.

Problemet är ju att inte alla diskar direkt kompenserar det så bra i detta "Offline"/Online lite då och då" läge, vilket gör att väldigt snart kommer all data ligga i denna halvdana 200MB/s nivå vilket inte är vidare optimalt för en SSD som hävdar det dubbla. Disken måste ju identifiera detta och justera eller skriva om därefter, vilket hans SP550 gjorde vid en nivå när han fick SMART värdena, men detta var långt ner i prestanda nivån. Detta gör ju tex 840 EVO numera, vilket gör att disken fungerar som den ska.

Och tänk efter... en vecka är verkligen inte lång tid att vara avstängd. Den får läsning av hela disken varje vecka så den bör kunna "hitta" felen, "varje vecka" också, vilket inte alla verkar göra så bra dock. Och så vitt jag vet så står det ingenstans på tex Crucials BX200 eller hemsida: "Måste ha konstant ström för att fungera som normalt". Snarare säger JEDEC standarden att den ska klara många månader efter strömavbrott, att läsa data utan problem.

För det andra så ska han testa online test också, dvs disken ska få ström genom veckorna och så, han vill bara testa värsta fall först, för om den inte fått problem här, så lär de inte få problem "online" heller. Så ditt "bästa fall" kommer. Att han försöker göra det metodiskt och rätt från början gör ju att det tar lite tid, men fördelen är att resultatet blir lättare att tolka och mer säkert från felkällor. Så ha lite tålamod.

Det viktiga här är ju att disken ska kunna hantera detta själv, utan användaren ska göra tester eller uppleva seghet. Anledningen till varför detta började är, om jag förstod det rätt, när hans SP550 disk hade suttit i hans laptop och inte använts så mycket, så den upplevdes segare efter några månader, typ samma som användare av 840 diskarna märkte. Därför började han testa.

Jag lovar också att utföra lite tester på när min Trion 150 når högre TBW nivåer, just för att se hur slitage påverkar dessa diskar. För de tester han kör är trots allt bästa fall, dvs helt nya eller nästan helt nya diskar. Jag vill se hur tex 50TB skrivning (1/3 av garantin) och 100TB (2/3 av garantin) påverkar disken. Genom att jag gör det inom garantinivåerna på skrivning och inte benchmarking tester gör att det är så realistiskt resultat som möjligt också, och enligt vad tillverkaren anser att den bör tåla.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Har ett par problem med de tester som han gör och de slutsatser som dras. Visst, prestandan verkar sjunka om disken är strömlös en period (>1 vecka), men det är inga enorma prestandaförluster vi talar om.

Samsung blev tvungen att släppa en fix för 840 EVO på grund av dess problem med sjunkande läshastigheter.
Och läshastigheten för BX200 verkar sjunka ännu snabbare än de gör för 840 EVO.
Faktiskt snabbare än för någon annan SSD jag vet om.

Skrivet av Frispel:

Utöver det så testas inte prestandan på något påtagligt sätt, han testar endast sekventiell läsprestanda vilket normalt sett inte är jätterelevant för hur snabb en disk upplevs och samtidigt finns det ingen info om/hur disken återhämtar sig när den sedan används normalt.
Man kan inte utgå från dessa tester och de resultat som visas och säga att diskarna är dåliga. Om man använder disken för surfning och officearbete eller liknande kommer man knappast att märka någon skillnad alls så länge disken hänger med på slumpmässiga mindre läsningar/skrivningar...vilket då inte testats alls.

Jag testar sekventiella läshastigheter bland annat eftersom om man testar slumpmässiga läshastigheter kommer prestanda gå upp och ned för att det är helt enkelt så det är när man testar slumpmässig läsning/skrivning.
Alltså är det ett bra sätt att få massor av falska positiva resultat.

Även om jag tänkt utföra längre och mer metodiska test den här gången testade jag tidigare hur bra SP550 återhämtade sig genom att den fick sitta i datorn och få ström under åtminstone ett dygn där jag utförde flera läsningar av hela SSDen.
Då fick den se var den hade problem och tid på sig att fixa till det.
Läshastigheterna förbättrades men återställdes inte.

Och test av slumpmässiga läs/skrivhastigheter eller allmän prestanda kan du se i ett antal recensioner, du kan till och med ladda ned ett program för att testa det själv.
Men hur många test liknande de jag utfört har du sett av BX200 eller SP550?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Problemet är ju att inte alla diskar direkt kompenserar det så bra i detta "Offline"/Online lite då och då" läge, vilket gör att väldigt snart kommer all data ligga i denna halvdana 200MB/s nivå vilket inte är vidare optimalt för en SSD som hävdar det dubbla. Disken måste ju identifiera detta och justera eller skriva om därefter, vilket hans SP550 gjorde vid en nivå när han fick SMART värdena, men detta var långt ner i prestanda nivån. Detta gör ju tex 840 EVO numera, vilket gör att disken fungerar som den ska.

Kan tro man får de där SMART-värdena varje gång ECC bestämmer sig för att behandla filer, även när läshastigheterna är högre och att det var bara att jag inte såg det förrän då.
Hur många väntar sig liksom att ett SMART-värde kommer öka och sedan försvinna efter någon minut under läsning och därför håller koll på det?

Skrivet av Paddanx:

För det andra så ska han testa online test också, dvs disken ska få ström genom veckorna och så, han vill bara testa värsta fall först, för om den inte fått problem här, så lär de inte få problem "online" heller. Så ditt "bästa fall" kommer. Att han försöker göra det metodiskt och rätt från början gör ju att det tar lite tid, men fördelen är att resultatet blir lättare att tolka och mer säkert från felkällor. Så ha lite tålamod.

Jag har tänkt testa en del när de får ström hela tiden, den här delen är för att utföra lite mer utmanande tester och se hur pass påverkade de olika SSDerna kommer bli.
Sen har jag inte riktigt plats för alla de här SSDerna om jag skulle testa alla när de får ström.

Skrivet av Paddanx:

Det viktiga här är ju att disken ska kunna hantera detta själv, utan användaren ska göra tester eller uppleva seghet. Anledningen till varför detta började är, om jag förstod det rätt, när hans SP550 disk hade suttit i hans laptop och inte använts så mycket, så den upplevdes segare efter några månader, typ samma som användare av 840 diskarna märkte. Därför började han testa.

Min bärbara dator är inte så snabb i allmänhet och har bara SATA I så sjunkande läshastigheter märks inte av lika snabbt där som i en starkare dator med SATA III.
Och jag testade inte den för att datorn upplevdes som segare (hade inte utan jag hade alltid tänkt testa om SP550 led av samma problem som 840/840 EVO.

Permalänk

Corsair Force LE är väldigt billig och bra. Prestandan är i princip likvärdig med Samsung evo 850 pro.

Permalänk

@ninjajesus:

850 EVO presterar bra utanför dess SLC-cache och 850 Pro behöver ingen för att prestera bra.
Det testet du utförde är på 1GB vilket betyder att du mäter bara hastigheten på dess SLC-cache.
Prova med 10GB får vi se hur bra den vidhåller den prestandan vid lite högre belastning.

Permalänk

@Glaring_Mistake:

Låter kul! återkommer lite senare när jag gjort testen :). Nu kan jag inte hitta någon test på 850evo på 10 gb, så det blir svårt att jämför för mig iaf, men ändå intressant .

Permalänk

Precis som du sa så blev det lägre hastighet vid tung last under write, men den tickade på i full hastighet de första 5 gb iaf . sen vet jag som sagt inte hur en 850 evo presterar i detta testet på 10 gb , så går inte att jämföra utifrån mina erfaranheter och noob google skills. Men om någon vill se hur Corsair Force LE 240gb presterar, så varsågod!

Permalänk

@ninjajesus:

Den har en SLC-cache på 6GB och de SSDer som har en SLC-cache brukar tappa i prestanda strax innan SLC-cachen tar slut så 5GB låter logiskt.

Nej, det är inte så lätt att hitta något resultat med AS-SSD på 10GB för en 850 EVO eftersom nästan alla som testar gör det bara med standardinställningar.
Jag har ingen 850 EVO i den här storleken så man kan jämföra heller.

Men 850 EVO skulle prestera bättre på flera punkter, bland annat skulle dess sekventiella skrivhastighet vara betydligt snabbare.
En 850 EVO på 250GB skriver nämligen runt 300MB/s direkt till dess TLC NAND vid sekventiella överföringar.
För en Corsair Force LE på 240GB under samma förhållanden är det nog närmare 100MB/s eftersom den inte får högre än 230MB/s till och med när dess SLC-cache tar hand om 5 av de 10GB som används vid testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjajesus:

http://i64.tinypic.com/2dbt2ty.png

Precis som du sa så blev det lägre hastighet vid tung last under write, men den tickade på i full hastighet de första 5 gb iaf . sen vet jag som sagt inte hur en 850 evo presterar i detta testet på 10 gb , så går inte att jämföra utifrån mina erfaranheter och noob google skills. Men om någon vill se hur Corsair Force LE 240gb presterar, så varsågod!

Största problemet jag ser är latency/accesstiden som verkligen går i taket på skrivning. Dvs om du kopierar något stort till denna disk, och du samtidigt försöker göra något annat, så lär det märkas seghet.

Men trots det måste jag säga att hastigheterna inte sjunker så farligt som förväntat. Den är bättre än jag trodde, även om den inte lär slå hastighetsrekord. För normalt bruk är det dock mer än nog. Det viktiga är som sagt att den inte "hostar" eller försämras. (som Trion 150 och BX200 lider av, respektive). Kan de hålla prestandan hyfsat jämt så är det mer än nog för budget disk och normalt bruk. Viktiga är ju att 4k prestandan hålls, och det gör den relativt bra.

Jag kan ordna ett 850 EVO 250GB test i kväll för dig att jämföra med. Vid 500GB så är TLC minnet på 850 EVO snabb nog att skriva 500MB/s dock, så ev "nergång" lär endast synas tydligt på 250 eller mindre, då hastigheten lär gå ner till typ 300MB/s, sekv.

Permalänk

@Paddanx:
hittills har min corsair force LE funkat fin fint i allt jag gjort, men den är ju ny så får se om den behåller prestandan med åldern.
är rätt säker på att den inte kan mäta sig med 850 EVO under tung last, men under normala förhållanden (gaming, OS, steam downloads, etc) Så har den för mig funkat perfekt, och tror inte man i sådana användningsområden hade sett en jätte stor skillnad..

Vore väldigt kul att se hur de mäter sig mot varandra . För 599 kr(pris när jag köpte 2 stycken, 2-3 v sedan~) så tycker iaf jag att man kan rekommendera Corsair Force LE

feta fingrar
Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjajesus:

@Paddanx:
hittills har min corsair force LE funkat fin fint i allt jag gjort, men den är ju ny så får se om den behåller prestandan med åldern.
är rätt säker på att den inte kan mäta sig med 850 EVO under tung last, men under normala förhållanden (gaming, OS, steam downloads, etc) Så har den för mig funkat perfekt, och tror inte man i sådana användningsområden hade sett en jätte stor skillnad..

Vore väldigt kul att se hur de mäter sig mot varandra . För 599 kr(pris när jag köpte 2 stycken, 2-3 v sedan~) så tycker iaf jag att man kan rekommendera Corsair Force LE

Som utlovat, här är 850 EVOn, och jag måste säga... jag är lite besviken på dens 4k skriv, jämfört med din, men 4k läs och övrigt är den fortfarande snabbare.

Jag märkte för notis en udda sak på 4k-64 skriv... tror tyvärr Windows bestämde sig för att jobba mot den där under testet (såg hastigheten dyka och resursövervakaren börja lista en massa MS skit), men den lär inte ha nått långt över 200MB/s där ändå tror jag, då det är delvis mot TLC NANDet direkt.

Det som märks mest är som sagt 4k prestandan i läs, den man faktiskt märker mest, och ev voltdrift (men det låter jag vara osagt till det är bekräftat). Men för det priset... kan jag acceptera den skillnaden, utan tvekan. Tyckte dock att min extra BX100 250GB för 699kr var ett bättre köp (när netonnet sålde ut dem). Gäller även att Corsair disken hanterar voltdriften, annars lär du få rätt mycket sämre prestanda om nån månad eller 2 (något jag definitivt inte ser på 850 EVO, på min iaf).

Edit: Gjorde om 4k-64 testet.... Länk, så ca 240MB/s är vad den borde ha visat om inte Windows fubarat allt.

Permalänk

@Paddanx:
Det kommer deffinitivt bli intressant att se hur Corsair ssd'n håller sig. Den är ju en LE (Low energy) version. gör det någon skillnad i volt driften tror du?

Har iaf en i en midrange gamer laptop och en i min desktop. ska försöka posta här igen i framtiden om jag kommer ihåg, så man kan se hur de håller sig över en längre tid.

Riktigt hyggligt att du orkade göra testen! Det är alltid schysst när man har färskt material att jämföra med .

Permalänk

@ninjajesus:

Skulle nog snarare tro att LE står för Limited Edition.

Om du testade den efter ett tag för att se vad för inverkan skulle jag då uppskatta det.
Men om du då tänkt att testa för att se om läshastigheter sjunkit för gamla filer istället för allmän prestanda kommer du behöva använda dig av något annat program än AS-SSD.

Permalänk

@Glaring_Mistake:

Alright, du kan inte rekommendera någon specifik mjukvara?

Nej, LE = Low energy i detta fallet

"Low power consumption with DEVSLP support
Force Series LE solid-state drives use dramatically less power than traditional hard drives, for better power efficiency for desktops and longer battery life for laptops." källa : http://www.corsair.com/en-us/force-series-le-240gb-sata-3-6gb...