Färga om studiomonitorer/högatalare?

Permalänk

Färga om studiomonitorer/högatalare?

Tjena!
Jag har ett litet dilemma. Jag köpte ett par krk rokit 5 g3 för ett tag sedan. Fick en bra deal på ett par guldfärgade, så jag högg. Där har vi problemet. De är guldfärgade! De passar inte in i mitt rum för fem öre. Lite sent att ångra mitt köp, men jag tänkte att jag kanske skulle kunna måla om dem, eller "wrapa" dem som det kallas. Tänkte mig en blanksvart färg. Kan förstå om detta kanske inte är den vanligaste modifikationen, men hur svårt kan vara? Själva "konerna" låter jag självklart vara. Största problemet är ju den känsliga tweetern jag inte får skada.

Går det att göra alls? Vad skulle vara lättaste sättet att gå till väga? Har någon gjort något liknande förr?

Permalänk
Avstängd

Målade om min centerhögtalare för att matcha tv bänken. Jag plockade helt enkelt ut elementen och tweetern, maskerade kabelkontakterna på baksidan och blåste på med sprayburk. Biltema-svart, resultatet blev löjligt bra, bättre än vad jag trodde det skulle bli.
Dock är väl ytan ganska känslig för repor då spraylack är ganska tunnt, men snyggt blev det

edit: bildbevis http://klubba.eu/center.jpg

Permalänk

1. plocka bort högtalarana och baksidan + ev annan elektronik i högtalaren.

2. sprutlackera resten i passande färg gärna ett lager klarlack på toppen för att ovanpå färgen för lite mer slitage resistance.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Målade om min centerhögtalare för att matcha tv bänken. Jag plockade helt enkelt ut elementen och tweetern, maskerade kabelkontakterna på baksidan och blåste på med sprayburk. Biltema-svart, resultatet blev löjligt bra, bättre än vad jag trodde det skulle bli.
Dock är väl ytan ganska känslig för repor då spraylack är ganska tunnt, men snyggt blev det

edit: bildbevis http://klubba.eu/center.jpg

Intressant, ska titta vidare på detta. Tack för hjälpen båda två! (:

Permalänk
Medlem

Finns möbel-tapeter i tapethandlare och hobbybutiket.
Antingen plast eller tapet som fäster som en sticker på materialet, inget lim behövs. Kanske är något.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare