Stabilt i prime95 men failar Intel Burn Test

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Stabilt i prime95 men failar Intel Burn Test

Hej, överklockade min 3570k för första gången till 4.7ghz med 1.3V. Det verkar vara stabilt då den klarade av ca 8 timmar i prime95 men när jag sedan testade Intel Burn Test stod det att mitt system är instabilt. Är det något jag borde oroa mig över eller kan jag ignorera det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Tycker du det är viktigt att ditt system är stabilt i IBT borde du bry dig, annars kan du skita i det. Stresstest kommer aldrig berätta hur stabilt ditt system är i vardagssysslor ändå.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

@LemonIllusion: Eftersom jag är nybörjare med detta är jag osäker på hur viktigt det är så därför frågar jag. Jag vill ju såklart inte BSODa slumpmässigt när jag använder datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Kevve:

@LemonIllusion: Eftersom jag är nybörjare med detta är jag osäker på hur viktigt det är så därför frågar jag. Jag vill ju såklart inte BSODa slumpmässigt när jag använder datorn.

IBT kommer stressa din processor ovanligt högt på ett ovanligt sätt. En annan typ av belastning skulle kunna få den att krascha direkt. Även om din processor klarar IBT i hur många timmar som helst kan den krascha så fort du gör något annat. Det bästa testet för om processorn fixar uppgift X utan att krascha är att ge den uppgift X. Vill du att den ska vara stabil när du surfar, testa att surfa och se om den kraschar.

Det finns inget sätt att garantera processorns stabilitet i alla lägen. Du måste själv bestämma vad som är "tillräckligt stabilt" för dig och köra med det.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

@LemonIllusion: Då kommer jag nog ha kvar det som det är. Men om jag får problem i framtiden så har jag inga problem med att gå ner till 4.6Ghz iallafall. Tack för förklaringen.