Kolla garanti på psu långt senare..

Permalänk
Medlem

Kolla garanti på psu långt senare..

Hej!

Ha en rätt bra Corsair HX PSU som jag misstänker börjar strula (något med någon av de större kablarna).
Jag funderar på hur man skall kolla garantin om den ens gäller en sådan produkt om jag köpt den här på marknaden. Vad gäller i Sverige när det kommer till sådant? Varje PSU har väl ett serienummer i det segmentet?

Vet att när det kommer till skärmar har tex EIZO inga problem med vem som är ägaren, utan garantin följer skärmen.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av Regert:

Hej!

Ha en rätt bra Corsair HX PSU som jag misstänker börjar strula (något med någon av de större kablarna).
Jag funderar på hur man skall kolla garantin om den ens gäller en sådan produkt om jag köpt den här på marknaden. Vad gäller i Sverige när det kommer till sådant? Varje PSU har väl ett serienummer i det segmentet?

Vet att när det kommer till skärmar har tex EIZO inga problem med vem som är ägaren, utan garantin följer skärmen.

Tjena!
Jag kontaktade själv komplett.se för inte så länge sedan angående garanti på ett corsair agg och enligt dem ska tillverkarens (corsairs) garanti gälla oavsett om man köpt den i andra hand.

Jag vågar dock inte lova att det stämmer till 100% så för säkerhets skull skulle du ju kunna kolla med @Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Dom (Corsair) kan ju kräva kvitto för att du ska styrka garanti, när det ligger nära utgången.
Skedde mig med en SSD som jag förlorat kvitto på, fick inget på garanti trots att det borde varit 6 månader kvar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Regelmässigt har varken Corsair eller butiken någon garanti mot tredjeparts ägare.

kan ta två exempel: Intel är stenhårda med att det skall vara ursprungsägaren. Dustin likaså.

Kvitto kommer du dock med 99% säkerhet behöva. annars är det bara att slänga iväg ett PM till corsair_johan här på forumet och fråga snällt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Regelmässigt har varken Corsair eller butiken någon garanti mot tredjeparts ägare.

kan ta två exempel: Intel är stenhårda med att det skall vara ursprungsägaren. Dustin likaså.

Kvitto kommer du dock med 99% säkerhet behöva. annars är det bara att slänga iväg ett PM till corsair_johan här på forumet och fråga snällt.

"Corsair provides a non-transferable warranty to the purchaser of Corsair hardware product purchased from an authorized Corsair reseller."
Citerat från http://www.corsair.com/en/support/warranty

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

"Corsair provides a non-transferable warranty to the purchaser of Corsair hardware product purchased from an authorized Corsair reseller."
Citerat från http://www.corsair.com/en/support/warranty

Helt korrekt, men det står längre ner:
"Except where prohibited by applicable local law, this warranty is limited to the original purchaser and is non-transferable. This warranty provides you with specific legal rights, and you may have additional rights that vary under local laws."

samt
"This version of the warranty applies to products purchased on or after April 27, 2015. For prior versions of the Corsair limited warranty, please contact customer service."

Det är det jag undrar över.
Får nog höra mig för hos dem eller här på SweC! Tack för tipset. Jag misstänker att det är någon kabel som failar på 24 pins kontakten, men annars att själva PSUn funkar stabilt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem

@Regert: Den skrivningen avser lokal lagstiftning. Köplagen som är aktuell mellan privatpersoner ger inget extra skydd gällande garantier eller reklamationsrätt gentemot tillverkaren och inte ens Konsumentköplagen hade gjort det eftersom den bara gäller personen som handlat produkten av butiken i första läget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Regert:

Hej!

Ha en rätt bra Corsair HX PSU som jag misstänker börjar strula (något med någon av de större kablarna).
Jag funderar på hur man skall kolla garantin om den ens gäller en sådan produkt om jag köpt den här på marknaden. Vad gäller i Sverige när det kommer till sådant? Varje PSU har väl ett serienummer i det segmentet?

Vet att när det kommer till skärmar har tex EIZO inga problem med vem som är ägaren, utan garantin följer skärmen.

Hejsan,

Våran garanti följer inte med om man säljer en produkt i andra-hand nej.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Tack för svaret!
Lite synd.

I övrigt, finns det någon verkstad eller dylikt som kontrollerar/reparerar PSU?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Corsair Johan: Tack för svaret!
Lite synd.

I övrigt, finns det någon verkstad eller dylikt som kontrollerar/reparerar PSU?

Troligen inte värt pengarna då nya psu inte är speciellt dyra. Och så fort någon tar ett ärende brukar det gå ett flertal hundralappar

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Sant nog för det mesta, men en ny likadan (då nästa edition) kostar ju ca 1.7k. Varit rätt nice så långt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Corsair Johan: Tack för svaret!
Lite synd.

I övrigt, finns det någon verkstad eller dylikt som kontrollerar/reparerar PSU?

Du kan prova att ringa Tomi.se och höra efter, dom reparerar saker på komponentnivå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero