Nej! Inte ännu en sovrumsproducent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

Nej! Inte ännu en sovrumsproducent.

Jo men visst.
Har under ett par månader suttit i studion (gästrummet) och pillat i Logic pro X. Ta gärna en sväng in och lyssna och kom med synpunkter!

https://soundcloud.com/osecan

Länk uppdaterad. // MOD
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

nice!

Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s, Mac Pro 5.1, iMac 27", MacBook Air 13"
Arbetshäst: MacBook Pro Retina 15"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2011

@LikedPenguin:
Jäklar, "pianot" eller vad det är i början fuckade mina öron. Trallig bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011

Känns som du följt ett tutorial på YouTube och möjligtvis bytt vissa ljud men med samma melodi. Ta en promenad och nynna lite olika melodier tills du hittar någon egen och någorlunda unik melodi som inte bara är en rytm. Försök sedan återskapa den melodi du nynnat på i datorn och se om det blir något vettigt av det. Go crazy och skala hellre av det än att börja försiktigt och försöka göra det svängigare. Det tror åtminstone jag är vägen att gå om du vill bli något mer än just "...ännu en sovrumsproducent".

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

Jag gillar det jag hör Låten har en lugn och trevlig melodi tycker jag, särskilt det där ljudet som en annan beskrev som ett piano. En bra låt att studera till eller när man bara vill ta det lugnt helt enkelt. Den får en like av mig på Soundcloud.

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008

Alltså jag tror inte det är ett problem med högtalare men med headset tycker jag att introt är obehagligt, likaså tycker en annan kamrat. Han tycker att hela låten gör en "snurrig", jag tycker resten av låten går bra men just introt gillar jag inte när vad jag tror är att du byter kanal mellan höger vänster fort. Men i övrigt gillar jag den!

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@LikedPenguin: Pianot i början där du växlar häftigt mellan höger och vänster gav en obehaglig känsla. Inget jag skulle vilja lyssna på en gång till.
Överlag tyckte jag annars det var mysigt att lyssna på.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av superpwnguin:

@LikedPenguin:
Jäklar, "pianot" eller vad det är i början fuckade mina öron. Trallig bit.

Skrivet av Litenskit:

Alltså jag tror inte det är ett problem med högtalare men med headset tycker jag att introt är obehagligt, likaså tycker en annan kamrat. Han tycker att hela låten gör en "snurrig", jag tycker resten av låten går bra men just introt gillar jag inte när vad jag tror är att du byter kanal mellan höger vänster fort. Men i övrigt gillar jag den!

Skrivet av biorrith:

@LikedPenguin: Pianot i början där du växlar häftigt mellan höger och vänster gav en obehaglig känsla. Inget jag skulle vilja lyssna på en gång till.
Överlag tyckte jag annars det var mysigt att lyssna på.

Ja, precis det jag menade också! Det försvann sen när resten av musiken kom in, men i början trodde jag att jag hade blivit galen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Jag tyckte den var för enformig.

Det låter ju oinsatt och lätt för mig att sitta här och tycka. Men missförstå mig rätt. Det lät bra. Det är 99% framme. Men 1% för enformig. Och jag kan komma på några detaljer i melodin jag hade gjort annorlunda, men det är ju inte så givande för någon att höra mig rabbla det.

Sen var det lite jobbigt att pianot var så övervägande i höger kanal.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

fy fan för introt, men känns som en tidigare person sa. allt är baserat på en youtube tutorial. känns som något som gjorts 1000 gånger tidigare och inget mer vid det

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Ah, en cover på Aphex Twin´s låt Avril 14th från albumet Druqs. En helt okej version!

Här är originalet för den som undrar:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

@Zache_: Jag förstår precis vad du säger. Just eftersom jag är ny i det hela så lyssnar jag på sånt som jag vill efterlikna ljudmässigt och gör mitt bästa för att få fram ljudet där efter. Jag ser det som en lärdom för mig själv att ha något att gå efter och sedan ratta på ljudet. Därav kan det ju bli lite som du säger att det redan är gjort.
Tack för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

@Christley: Precis som jag svarade Zache. Jag förstår vad du menar. Men ser det som en lärdom mer än att bara följa någon tutorial.
Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

@Monomint: Där ja! Underbar melodi som var kul att arbeta med.
Ha de!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

@Xeraton: Kul att du gillar det!
Lyssna på Avril 14th av Aphex Twin. Där har du melodin som jag "samplat".
Ha de gött!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

@Litenskit: Jag håller med efter mer lyssning att introt va något jobbigt när jag lyssnade i lurar. Tyckte det inte när jag lyssnade i monitorer. Får bli en liten fix på det!
Ha de!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av LikedPenguin:

@Litenskit: Jag håller med efter mer lyssning att introt va något jobbigt när jag lyssnade i lurar. Tyckte det inte när jag lyssnade i monitorer. Får bli en liten fix på det!
Ha de!

Panoreringar märks mycket tydligare i hörlurar än i högtalare. Försök hitta en avvägning som fungerar i båda. Och för framtida forumbruk, använd gärna redigera-knappen och citera flera istället för att skriva nya inlägg på varandra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004

Förutom introt som gjorde mig snurrig gillar jag vad jag hör!

CPU: AMD Ryzen 1700x @ 3.8GHz || Mem: 16GB Corsair LPX 3000mhz || Mobo: Asus x370 Prime || GPU: EVGA Geforce GTX1070 SC || SSD: WD black 500GB m2 || OS: Linux Mint/Win 10 || Monitor: Dell 43" 4K P4317Q

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av LikedPenguin:

Ha de!

Ett tips till kommande trådar:

Det finns en "Citera flera"-knapp! Om du klickar på "Citera flera" på alla du vill citera och sedan på den sista klickar du på "Citera" så får du upp alla i samma fönster och kan svara på dessa i ett inlägg!

Vidare till kritik får du ingen av mig för jag är riktigt dålig när det kommer till musik!

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Som tidigare nämnt introt fick mig att vilja kasta av headset'et, inget jag var beredd på, haha
Man annars en skön avsampling, kan dock tycka att pianot var för högt i vissa delar. men kan vara EQn på mitt headset också:)

Keep it up, gillar när folk gör egen musik så hoppas du lägger upp mera

EDIT: Ändrade ljudet i headset, lät bättre nu med pianot

I5 6600k @4.6Ghz Custom loop|Gigabyte 1080 Ti aorus Custom loop 360mm Radiator| 16 Gb vengeance @3100Mhz| Gigabyte Z170|triple monitor|AOC24" BenQ 24" Dell Ultrasharp 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Jag fick ont i öronen av introt.

Edit:
Postar någonting riktigt schyst - https://soundcloud.com/tsar1/afgrunden

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2666Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.3Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ SS Rival 300
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Jag gillar dina panoreringar med melodierna men känner att man kanske kan jobba mer med panoreringar i trummorna så slipper allt trängas i mitten. Saknar också en del djup i kicken. Fast det är väl en mer personlig preferens. Låten kanske inte är tänkt vara en floor-banger. Annars så upplevde jag mixningen behaglig på min Focal Twin6 Be.

Lekmaskinen || Surfplattan || Fabbeluren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Najs låt, schysst sound! Men melodin behöver varieras en del. Pianot blev drygt efter en stund under den första minuten innan det kom andra tonföljder.

Jag älskar panoreringar Jag gillade faktiskt introt, tyckte inte alls det var jobbigt. Det var ju bara 10 sekunder långt, förstår inte hur folk kan gå bananer för det Tvärtom tycker jag du kunde behållt panoreringen låten igenom, eller i alla fall en större bit, typ första minuten. Kör den då i så fall gärna asynkron mot takten så blir det mer spännande.

Här är en som vet hur man använder skillnader i kanaler/vänster-höger på ett effektfullt sätt : http://frankklepacki.com/portfolio/game-TS.html
Lyssna på låtarna 4.Scouting och 5.Infrared. I fyran är det syntljudet i början och som återkommer 2:26 jag tänker på, i femman är det trumljuden som går igenom hela låten.

Tyvärr är låtarna på hans hemsida en aning "mp3:ade", panoreringarna låter mycket mycket tydligare på soundtrack-CD:n.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av FabriciusRex:

Jag gillar dina panoreringar med melodierna men känner att man kanske kan jobba mer med panoreringar i trummorna så slipper allt trängas i mitten. Saknar också en del djup i kicken. Fast det är väl en mer personlig preferens. Låten kanske inte är tänkt vara en floor-banger. Annars så upplevde jag mixningen behaglig på min Focal Twin6 Be.

Skrivet av GilbertG:

Najs låt, schysst sound! Men melodin behöver varieras en del. Pianot blev drygt efter en stund under den första minuten innan det kom andra tonföljder.

Jag älskar panoreringar Jag gillade faktiskt introt, tyckte inte alls det var jobbigt. Det var ju bara 10 sekunder långt, förstår inte hur folk kan gå bananer för det Tvärtom tycker jag du kunde behållt panoreringen låten igenom, eller i alla fall en större bit, typ första minuten. Kör den då i så fall gärna asynkron mot takten så blir det mer spännande.

Här är en som vet hur man använder skillnader i kanaler/vänster-höger på ett effektfullt sätt : http://frankklepacki.com/portfolio/game-TS.html
Lyssna på låtarna 4.Scouting och 5.Infrared. I fyran är det syntljudet i början och som återkommer 2:26 jag tänker på, i femman är det trumljuden som går igenom hela låten.

Tyvärr är låtarna på hans hemsida en aning "mp3:ade", panoreringarna låter mycket mycket tydligare på soundtrack-CD:n.

Kul att ni gillar det! Försöker ta till mig av feedback och jobbar vidare med mitt sound.
Kul länk GilbertG, lyssnade igenom en del
Slängde upp en ny dänga idag som ni gärna kan ta och lyssna på om ni vill!
https://soundcloud.com/samuellarsson/vemodone

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008

@LikedPenguin:

Jag tyckte den var rätt trevlig låten, har dock inte lyssnat på den i headset än, men gissar att du tänkte på det denna gång

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Litenskit:

@LikedPenguin:

Jag tyckte den var rätt trevlig låten, har dock inte lyssnat på den i headset än, men gissar att du tänkte på det denna gång

Tack!
Jo jag tonade ner en aning på tremolo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Användaren på soundcloud "finns inte längre" ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Lafa:

Användaren på soundcloud "finns inte längre" ?

Fick för mig att skaffa ett "artistnamn"
Ny länk: https://soundcloud.com/osecan
Kan jag i efterhand redigera min tråd? Tänkte lägga till nya länken i orginalinlägget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av LikedPenguin:

Fick för mig att skaffa ett "artistnamn"
Ny länk: https://soundcloud.com/osecan
Kan jag i efterhand redigera min tråd? Tänkte lägga till nya länken i orginalinlägget.

Du är bra, låten "vemod" äger Diggar trummorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2013

Sköna låtar, gillar din egen playlist med, den var riktigt nice!

Datorkomponenter: Intel i7 4790K @ 4 GHz | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4GB CL9 2132MHz DDR3 | EVGA GTX 1070 Gaming FTW @2012 MHz, 8GB GDDR5 | Intel SSD 2x 800 GB | Samsung SyncMaster 226BW | M-Audio AV42 | Steelseries Siberia V2 | Logitech Performance Mouse MX