Win 10 avinstallerar folks program. Nästa år tvingas Win10 uppgradering för Win7+8

Permalänk
Avstängd

Win 10 avinstallerar folks program. Nästa år tvingas Win10 uppgradering för Win7+8

Tydligen har ‪#‎Microsoft‬ fått en hjärnblödning.
De tar automatiskt bort en massa program för Windows 10-användare, utan att fråga.
Nästa år så kommer de även att TVINGA Windows 7 & 8-användare att uppgradera till Windows 10

Exempel på vad som har tagits bort för användare:

  • Speccy

  • CPU–Z

  • AMD Catalyst Control Centre

  • CCleaner

  • HWMonitor

  • 8GadgetPack (including gadgets)

  • Various SATA Drivers

  • SpyBot

  • Foxit Reader

  • Sumatra Reader

  • Adobe Creative Suite 3 Web Premium

  • Adobe Flash Player 20 NPAPI

  • Amazon MP3 Downloader 1.0.17

  • ArcSoft WebCam Companion

  • CutePDF Writer

  • DiffEngineX Florencesoft 1.0.0

  • Easy Thumbnails (Remove only)

  • Visual Studio 2013

  • NCH Software

  • Free CD to MP3 Converter

  • Ipswitch WS_FTP Professional

  • Malwarebytes Anti-Malware

  • Merriam-Webster Dictionary

  • Microsoft Drivers for PHP for SQL

  • Microsoft Office 365 – en-us

  • Microsoft Silverlight

  • Microsoft Visual C++ 2013

  • Microsoft Visual Studio 2013 with Update 4

  • Microsoft Web Deploy 3.6

  • muvee autoProducer

  • NCH Toolbox

  • NOOK for PC

  • Notepad++

  • NoteTab 7

  • Quicken 2010

  • Sothink DHTML Menu

  • Sothink JWScroller

  • Sothink SWF Easy

  • Switch Sound File Converter

  • TeamViewer

  • Visual Studio 2012

  • Web Designers Toolkit with Flash Menu

  • Windows Media Player

http://www.makeuseof.com/tag/x-programs-windows-10-may-remove...
http://betanews.com/2015/11/24/windows-10-uninstalling-user-p...
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3sk32v/new_update...
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3twg2m/windows_10...
http://www.wired.co.uk/news/archive/2015-11/24/windows-10-upd...

Permalänk
Medlem

Stämmer fan. CCleaner försvann spårlöst för några dagar sen...

CPU-Z och HWMonitor är kvar dock.

Helt sjukt...

Permalänk
Hedersmedlem

@stgr: Vad vill du diskutera? Forumet är ingen blogg, så presentera vad du vill att vi ska diskutera annars riskerar tråden låsning.

Personligen har jag fattat beslutet att då över till OSX istället pga Microsofts agerande. Startade med W3.11, tog slut med W7. Tyvärr kommer jag tvingas syssla med 8.1 och W10 åt andra, men så länge hemmet är fredat så överlever jag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur menar du att man kommer att tvingas uppgradera till Windows 10?

Det här låter ju jävligt skumt. Oavsiktligt av Micrsoft eller inte så är det ju en rejäl miss... vi får se när man får en förklaring av dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ackwell:

Hur menar du att man kommer att tvingas uppgradera till Windows 10?

Det här låter ju jävligt skumt. Oavsiktligt av Micrsoft eller inte så är det ju en rejäl miss... vi får se när man får en förklaring av dem.

I slutet av wired.co.uk-länken så står det:
Microsoft recently announced that Windows 10 will be automatically rolled out to all users of Windows 7 or 8 next year -- but only for those who have selected to receive updates.

Permalänk
Hedersmedlem

@ackwell: Jag fick dölja KB3035583 för åttonde gången i förrgår på min huvudmaskin hemma. Sinnessjukt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I slutet av wired.co.uk-länken så står det:
Microsoft recently announced that Windows 10 will be automatically rolled out to all users of Windows 7 or 8 next year -- but only for those who have selected to receive updates.

Skrivet av MultiMan:

@ackwell: Jag fick dölja KB3035583 för åttonde gången i förrgår på min huvudmaskin hemma. Sinnessjukt.

Ah, okej. Jo jag blev lite orolig då när första rapporterna kom från användare att deras OS helt plötsligt hade uppgraderats till Windows 10 utan att de aktivt hade valt det, så jag har ändrat i mina inställningar för Windows Update. Jag hoppas att det kommer att räcka för att undvika en "accidental upgrade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@ackwell: Jag fick dölja KB3035583 för åttonde gången i förrgår på min huvudmaskin hemma. Sinnessjukt.

Kanske 30e gången gillt ? Rädd att boota min Win7 streaming maskin hemma pga detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vad i helvete? Detta kan väl inte vara sant? Då skiter man i Windows helt och hållet framöver.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@ackwell: Jag fick dölja KB3035583 för åttonde gången i förrgår på min huvudmaskin hemma. Sinnessjukt.

Funkar det inte om du gör detta? http://www.myce.com/news/how-to-uninstall-kb3035583-the-windo...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Personligen har jag fattat beslutet att då över till OSX istället pga Microsofts agerande.

Wierd-artikeln hade följande att säga: "The software packages were likely removed because they would no longer be fully compatible with the update".

Så att byta till OSX kanske inte hjälper då Apple gör sådär regelbundet när de uppdaterar operativsystemet. Appar som de inte tycker kommer funka längre slängs i en speciell map oavsett om du vill eller inte. Detta har Apple gjort i åratal.

Permalänk
Medlem

Jag tittade helt hastigt på listan och kunde konstatera att Media Player, Sumatra och Malwarebytes lever och frodas på min dator med Windows 10. Det gör ju att man börjar tvivla på tillförlitligheten hos listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tittade helt hastigt på listan och kunde konstatera att Media Player, Sumatra och Malwarebytes lever och frodas på min dator med Windows 10. Det gör ju att man börjar tvivla på tillförlitligheten hos listan.

Listan stämmer om du använder gamla versioner som inte fungerar med Windows 10. Så ja den är lite missvisande och första inlägget är mer som ett debattinlägg/blog och inte ett foruminlägg med några förslag eller rekommendationer på vad man ska/kan göra.
Alltså inget nytt under solen utan t.ex. Apple har gjort så länge och lagt dem i en speciell mapp om de inte fungerar med ny version.

Jag har flera av dessa program på 4 maskiner och inga har försvunnit och dessa maskiner uppdaterade jag med någon/några månaders intervall efter att Win 10 kom. Detta är på samtliga maskiner jag har.

CPU–Z - Kvar
SpyBot - Kvar
Foxit Reader - Kvar
Malwarebytes Anti-Malware - Kvar
Silverligt - Kvar
Notepad++ - Kvar
Windows Media Player - Kvar, hade dock blivit glad om den försvann

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Hedersmedlem

Trollande är inte tillåtet, se §1.5 i reglerna.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tittade helt hastigt på listan och kunde konstatera att Media Player, Sumatra och Malwarebytes lever och frodas på min dator med Windows 10. Det gör ju att man börjar tvivla på tillförlitligheten hos listan.

Jag kan inte se att det nämns att detta skulle hända för 100% av alla W10 användare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag hat flertal program kvar av de som är listade... å andra sidan är de janske inte fullt uppdaterade men det lär inte spela roll.

Permalänk
Medlem

Man får väl rulla tillbaka till Windows Vista...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

De få ggr man faktiskt har nytta av att INTE ha fullt uppdaterat Windows. Aldrig fått någon uppmaning om uppdatering till Windows 10.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag kan inte se att det nämns att detta skulle hända för 100% av alla W10 användare.

Då återstår frågan. Något som händer ibland - hur kan man då så tvärsäkert hävda att det beror på Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Då återstår frågan. Något som händer ibland - hur kan man då så tvärsäkert hävda att det beror på Windows 10?

Om ett program försvinner vid en uppdatering vad annars skall man skylla på?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Skulle precis göra en tråd där jag ber om råd, om jag ska välja windows 8.1 eller windows 10. Så det här känns ju inge vidare om w10 tar bort program.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om ett program försvinner vid en uppdatering vad annars skall man skylla på?

Mitt inlägg var en replik på ett fyrkantigt inlägg.

Det intryck jag fått är att man uppgraderat utan att kolla kompabiliteten. I vissa fall tvingas man avinstallera programmet före uppgraderingen för att återinstallera efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Mitt inlägg var en replik på ett fyrkantigt inlägg.

Det intryck jag fått är att man uppgraderat utan att kolla kompabiliteten. I vissa fall tvingas man avinstallera programmet före uppgraderingen för att återinstallera efteråt.

Om det är så att det avinstalleras pga kompabilitet finns det bara en sida att skylla på här, Microsoft som inte kommer med information vid uppgraderingen och efteråt att xyz är inte kompatibel med xyz uppdatering.

För i detta läget kan man inte förvänta sig att användaren skall göra en research på vilka programvaror är kompatibla med x uppdatering speciellt om man blir också tvingad till att uppdatera.

Överlag ser jag inget fel med att en uppdatering tar bort programvara för att lösa en kommande blåskärm eller liknande men; har man tvingande uppdateringar som uppdateras och då utan information till användaren tar bort xyz från systemet är allt annat än good business practice. Lägga på att de defaultar program inställningar skriker bara Shady.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Att inkompatibla program tas bort tycker jag är bra. Det är det enda sättet för Microsoft att tvinga programtillverkare att fixa sina felskrivna program.

Hellre att något utdaterat program försvinner som man kan installera en nyare kompatibel version av senare än att datorn blåskärmar stup i kvarten.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Menar ni att applikationer tas bort timmar och dagar efter att Windows 10 har installerats, eller som en del av själva uppgraderingen? En in-place upgrade till Windows 10 är ju faktiskt mer eller mindre en nyinstallation av operativsystemet med en efterkopiering av vissa delar av registret och filstrukturen från det gamla operativsystemet, och Windows 10 använder Microsofts kompatibilitetslistor för att avgöra om det som finns i appwiz är kompatibelt med Windows 10 eller ej. Är det inte det så tas det inte med i migreringen från det gamla OSet, och om jag inte minns helt fel så får man även information om detta när man väljer "what to keep" i uppgraderingen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att inkompatibla program tas bort tycker jag är bra. Det är det enda sättet för Microsoft att tvinga programtillverkare att fixa sina felskrivna program.

Hellre att något utdaterat program försvinner som man kan installera en nyare kompatibel version av senare än att datorn blåskärmar stup i kvarten.

Fast även du måste inse att om det nu är så att Microsoft tar bort program pga kompabilitet så måste de visa information om detta samt då låta användaren stoppa uppdateringen tillsvidare....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Sötast
Skrivet av MultiMan:

@stgr: Vad vill du diskutera? Forumet är ingen blogg, så presentera vad du vill att vi ska diskutera annars riskerar tråden låsning.

Personligen har jag fattat beslutet att då över till OSX istället pga Microsofts agerande. Startade med W3.11, tog slut med W7. Tyvärr kommer jag tvingas syssla med 8.1 och W10 åt andra, men så länge hemmet är fredat så överlever jag.

Just waiting for money until i do the same <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Fast även du måste inse att om det nu är så att Microsoft tar bort program pga kompabilitet så måste de visa information om detta samt då låta användaren stoppa uppdateringen tillsvidare....

Vilket jag tror görs. Har för mig att jag läst om att det ska finnas information om vad som försvunnit i Action Center.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Blev av med Speccy och CCleaner vid något tillfälle efter uppdatering. Man blev ju minst sagt förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilket jag tror görs. Har för mig att jag läst om att det ska finnas information om vad som försvunnit i Action Center.

Att ett meddelande hamnar undangömt i Action Center tror jag inte skulle ses som acceptabelt för exempelvis ett företag när de noterar att Visma har försvunnit.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.