Asus RT-AC66U - dålig throughput eller nåt annat?

Permalänk
Lego Master

Asus RT-AC66U - dålig throughput eller nåt annat?

Vi fick nyligen fiber i villan, och glad i hågen beställde jag 250/100 av Bahnhof, vilket jag verifierade på någon mbit när direkt från mediakonvertern till laptop via kabel. Helt okej.

Sen kopplade jag på min hyggligt nyinköpta Asus RT-AC66U via en ~10m CAT5-kabel. Från den gick sedan nära 30m egentillverkad CAT5 till loftet där speldatorn står. Den fick då ut ungefär 150mbit ner och 100 upp. Blä, tänker jag, det är nog kabelknas. Så jag skaffade en färdig 30m CAT6-kabel från Kjelle. 195mbit ner, 100 upp. Wtf. 30m CAT6 ska väl klara rätt höga hastigheter?

Kabeln upp till loftet går inte förbi några extrema elektromagnetiska källor, det är ~6m till frysen på närmsta stället, och den passerar en kabel på tvären som går till pannrummet. Så jag undrar om det kan vara så att jag får dålig throughput genom routern, helt enkelt. När jag gör en speedtest eller bredbandskollen så går CPU-användningen i routern upp till 100%. Jag hittar inga egentliga verktyg för att testa routerns egen förmåga att accessa nätet, ur bandbreddsynpunkt. Den har inbyggd ping och tracert osv, men ingen motsvarande speedtest.

Vad har vi för förslag? Jag antar att nästa punkt är att montera laptopen bakom routern för att se vad den får för hastighet med kort kabel, men det får vänta till ikväll. Men givet att det visar samma som den långa kabeln, vad har jag för alternativ? Jag kan ju inte direkt trimma routern...eller?

Jag kan tillägga att jag redan har provat med tredjepartsfirmware i routern, närmare bestämt Merlin. Men det blev bara sämre throughput totalt sett. Tomato har jag inte gett mig på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Vila i frid

Routern klarar av att routa över 800 Mbit/s. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3184... så det mer troligt att det är något annat knas. Prova en kort stund att ansluta din dator direkt till fiberkonvertern för att utesluta routerns inverkan. Se upp för MAC-låsning.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hasenfrasen:

Routern klarar av att routa över 800 Mbit/s. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3184... så det mer troligt att det är något annat knas. Prova en kort stund att ansluta din dator direkt till fiberkonvertern för att utesluta routerns inverkan.

Okej. Så antingen är det kablaget som strular (trots allt), speldatorn som inte reder ut hastigheterna (moderkortsproblem?) eller så är routern defekt.

Ska prova att flytta ner speldatorn till mediakonvertern och testa med en helt annan kabel, samt samma kabel jag kör till routern just nu. Det borde ju iallafall undanröja några få frågetecken.

Jag har faktiskt ett extra gigabit-NIC liggande som egentligen skulle studsa in i min pfSense-brandvägg, som just nu står avstängd eftersom jag köpte Asus-routern. Det bör ju snabbt och lätt avslöja om det är NICet i datorn som spökar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

För helv...! Hrrm..

På en ingivelse stängde jag av funktionen Dual Wan, som låter routern göra en fallback till ett 4G USB-modem när fiberförbindelsen går sönder. Gissa vad? 250/100 rätt upp i stjärten på speldatorn.

Hur fasen kan det göra så stor skillnad med en fesen funktion som gör en ping var 5e sekund mot google?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Vila i frid

Det är nog enklare att få 4G att fungera som backup mha pfSense då du kan fintrimma gränserna för latens och loss på respektive gateway. Själv har jag väl kommit till insikt under åren att 100/100 räcker för det mesta. I extrema fall sätter jag upp min pfSense att lastbalansera 5 x 100 Mbit iom att jag kör via stadsnätet. http://iloapp.andersbrink.se/blog/blog?ShowFile&image=1375225...

Permalänk
Lego Master

Det får nog bli att koppla in pfSense-burken igen, för nu är jag nere på runt 150-160mbit ner igen. Merde, som dom säger i fransklandet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Innan du skrotar routern, testa med en custom firmware. Jag har i många år kört med Asus lite finare routrar ämnade för privatpersoner, min N66U börjar nu ha hängt med ett tag men den presterar fortfarande fullgott och enligt mina behov. Jag får ut 1Gbit internt ur routern utan några som helst konstigheter tex. Jag har dock 100/100Mbit, men skulle bli överraskad om den inte klarar mer på WAN-porten.

Testa lägga in "FORK" firmware på din router, gränssnittet är i princip identiskt som originalet men med några utökade funktioner. Dessutom kör FORK med de "gamla" wlan-drivrutinerna vilket ger oöverträffad signalstyrka trådlöst.
http://www.snbforums.com/threads/fork-update-for-374-43-avail...

Själv kör jag Tomato Shibby och har gjort några år, mycket trevligt!
http://tomato.groov.pl/

Testa vilken av dem du föredrar och förhoppnigsvis får du bukt med dina hastighetsproblem.

edit: Jag såg nu att du redan testat custom firmware...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Lego Master
Skrivet av marmeladov:

Innan du skrotar routern, testa med en custom firmware. Jag har i många år kört med Asus lite finare routrar ämnade för privatpersoner, min N66U börjar nu ha hängt med ett tag men den presterar fortfarande fullgott och enligt mina behov. Jag får ut 1Gbit internt ur routern utan några som helst konstigheter tex. Jag har dock 100/100Mbit, men skulle bli överraskad om den inte klarar mer på WAN-porten.

Testa lägga in "FORK" firmware på din router, gränssnittet är i princip identiskt som originalet men med några utökade funktioner. Dessutom kör FORK med de "gamla" wlan-drivrutinerna vilket ger oöverträffad signalstyrka trådlöst.
http://www.snbforums.com/threads/fork-update-for-374-43-avail...

Själv kör jag Tomato Shibby och har gjort några år, mycket trevligt!
http://tomato.groov.pl/

Testa vilken av dem du föredrar och förhoppnigsvis får du bukt med dina hastighetsproblem.

edit: Jag såg nu att du redan testat custom firmware...

Hehe, skrota den ska jag nog inte göra, behöver fortfarande en trådlös AP, så i värsta fall blir den av med brandvägg- och DHCP-tjänsterna bara.

Kanske ska prova med Tomato, men jag måste se till att det verkligen är routern först. Har inte hunnit testa med datorn direkt i mediakonvertern idag. Får nog bli framåt helgen istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hehe, skrota den ska jag nog inte göra, behöver fortfarande en trådlös AP, så i värsta fall blir den av med brandvägg- och DHCP-tjänsterna bara.

Kanske ska prova med Tomato, men jag måste se till att det verkligen är routern först. Har inte hunnit testa med datorn direkt i mediakonvertern idag. Får nog bli framåt helgen istället.

Låter som en sund inställning att inte skrota den i rent vredesmod

Uppdatera gärna hur testerna går då du kört direkt mot mediakonvertern, tycker detta lät inte märkligt och således även spännande.

Jag testade DD-WRT, merlin och sedan Tomato shibby. Fastnade för den sistnämnda och har kört den sedan dess. Hos brorsan och mina föräldrar som också kör likadana routrar (N66U), har jag petat in FORK just för att de ska känna igen sig. Hos alla dem kör vi 1Gbit internt, men utåt har ingen av dem över 100/100 som jag, tyvärr.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skäggig legend

Hej! Såg denna tråd och hoppas få svar istället för att göra en ny tråd om samma ämne.

Jag har dock en RT N66U. Jag använder Shibby 1.28 (senaste versionen) och får bara ut 183,13 Mbit/s i den firmwaren. När jag flashade om routern till ASUS egna fick jag 248,55 Mbit/s via bredbandskollen. Samma hastighet som med kabeln rakt in i väggen.

Problemet är att jag inte kan öppna portar som jag vill trotts att allt står rätt till i ASUS firmwaren, blir tokig på detta. Jag går nästan utan 70Mbit/s...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av XHI:

Problemet är att jag inte kan öppna portar som jag vill

Hur vet du att portarna inte är öppna? Använd en extern sajt att proba ditt publika IP t.ex. http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/

Kör du t.ex. VPN via integrity.st är den NAT'ad och släpper inte igenom trafik hur som helst. Kör man däremot via anonine.com släpper den igenom obeordrad trafik.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av hasenfrasen:

Hur vet du att portarna inte är öppna? Använd en extern sajt att proba ditt publika IP t.ex. http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/

Kör du t.ex. VPN via integrity.st är den NAT'ad och släpper inte igenom trafik hur som helst. Kör man däremot via anonine.com släpper den igenom obeordrad trafik.

Jag har teamspeak server uppe och alla portar gick utom just "9987" Timeout. Hur jag än betedde mig gick det inte. Fick gå tillbaka till Shibby. Men vill liksom få ut mina 250Mbit

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är nog enklare att få 4G att fungera som backup mha pfSense då du kan fintrimma gränserna för latens och loss på respektive gateway. Själv har jag väl kommit till insikt under åren att 100/100 räcker för det mesta. I extrema fall sätter jag upp min pfSense att lastbalansera 5 x 100 Mbit iom att jag kör via stadsnätet. http://iloapp.andersbrink.se/blog/blog?ShowFile&image=1375225...

Hur lyckas du plocka ut 5 x 100 Mbit från ett abonnemang? Jag kunde inte göra så på min isp. Har oxå stadsnät. Vet ej om jag gjort fel inställningar i min brandvägg, men tror inte det. Fick olika IP på varje wan så klart men ingen högre total bandbredd. Nu har jag beställt public IP, så jag vet ej hur jag löser den biten. Går kanske inte lösa då jag har Gbit. Får förvisso inte ut all bandbredd utan ligger på ca 850 - 880 Mbit.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av JonkenPonken:

Hur lyckas du plocka ut 5 x 100 Mbit från ett abonnemang?

Lastbalancering. En enda TCP-anslutning kan omöjligt ge mer än 100 Mbit. Däremot fem TCP-anslutningar kan ge totalt 500 Mbit.

Så här såg det ut @

Permalänk

@hasenfrasen:
Vad har du för ISP som stödjer detta?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av JonkenPonken:

@hasenfrasen:
Vad har du för ISP som stödjer detta?

Det framgick av bredbandskollen? 5 publika IP-adresser via stadsnätet/zitius/bahnhof.

Permalänk
Medlem

Jag har samma router och 250/250 och får ut det utan problem. Så router i sig skall klara det. Sedan kan du självklart ha något defekt i din.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det framgick av bredbandskollen? 5 publika IP-adresser via stadsnätet/zitius/bahnhof.

Det var en retorisk fråga.
Jag har samma ISP, men kan ej nyttja detta. Antingen skiljer det mellan olika stadsnät, eller så buggar min brandvägg. Tyvärr så kan det nog vara båda alternativen i mitt fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Lastbalancering. En enda TCP-anslutning kan omöjligt ge mer än 100 Mbit. Däremot fem TCP-anslutningar kan ge totalt 500 Mbit.

Så här såg det ut @ http://iloapp.andersbrink.se/blog/blog?ShowFile&image=1375225207.jpg

Du kan omöjligen få ut mer än 500mbit på en 100mbit lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon114264:

Du kan omöjligen få ut mer än 500mbit på en 100mbit lina.

I skrivande stund är trottlingen för en 100/100 från Bahnhof 125 Mbit/s enligt bredbandskollen http://privat.bahnhof.se/wb191982/BBK_Resultat_2016.05.01_20.... och 106/111 via speedtest http://www.speedtest.net/my-result/5292963280

<edit>
Det fysiska snöret från Stadsnätet är 1 Gb/s men jag köper bara 100 Mbit.
Jag provade 250/100 ett tag men upload trottlades annorlunda jämfört med 100/100.
http://privat.bahnhof.se/wb191982/762x95bbk_resultat.jpg
</edit>