Bör jag uppgradera nu eller sen (Pascal/polaris release)? (10k~) Updaterad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Har man redan lagring, chassi och OS samt bygger själv får man en bra dator för 10k.

6700k, R9 390, 16GB ram, ett bra 750W nätagg och ett bra moderkort kostar ungefär 10k.
T ex: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3078831&view=o

Jo förvisso. Det har du klart rätt i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

@versions: Jovisst, men är prisskillnaden värt det?
Hur står sig gtx 970 mot r9 390? De har ju ungefär samma prisklass men 970n har betydligt fler bundles, bl.a. den från Webhallen, sen kan man ju sälja spelen / ssd'n. kollar jag gpuboss verkar 970 vinna, men 390 anses vara starkare?
Jag antar att det är ovärt att hålla på med Amazon för att göra ett billigare köp?
Har jag missat något? annars känns det som att jag har all information jag behöver.
Är inte 750w lite att ta i för mina ändamål? jag planerar inte att köra sli / xfire.

Tack så mycket!

300mhz maximal turbo är absolut inte värt 1000kr, nej. du får dock också hyper-threading. med det sagt så är 6600k en vettigare processor om man behöver hålla sig till en någorlunda stram budget.

6600k och 6700k överklockar väldigt likt, och det är som sagt väldigt lätt att knappa in och validera en enklare överklockning. för högre frekvenser blir det mer pill men är fortfarande inte komplicerat.

gtx 970 och r9 390 är så jävla lika prestandamässigt. folk pratar om att det ena "krossar" det andra och det stämmer helt enkelt inte. gtx 970 drar mindre ström, r9 390 har 8gb vram mot gtx 970 som har 3,5+0,5gb. r9 390 är lite snabbare överlag i stock, gtx 970 överklockar lite bättre. sedan kan prestanda variera kraftigt från titel till titel men överlag skulle du inte märka någon skillnad i ett blindtest för att de är så nära varandra.

sedan får vi se vad som händer när dx12 blir standard och det ser ut som att amd har mer att vinna på det än nvidia så det är möjligt att ett r9 390 håller sig bättre än ett gtx 970 i framtiden. att kortet har nästan löjliga mängder vram är också trevligt att se och kan eventuellt vara något som påverkar på ett märkbart sätt i framtiden.

vad man får med kortet är också värt att tänka på. skärmar med freesync och g-sync finns ju och båda låser dig till den tillverkaren av grafikkort. vilka spel som man får med kortet kan vara relevant. vilket företag som står bakom kan också vara värt att tänka på och jag tycker personligen att amd beter sig på ett trevligare sätt än nvidia. de har också en klart mindre del av marknaden och genom att köpa av dem istället så hjälper du till att få en mer balanserad marknad vilket är bra för oss konsumenter då ingen vill se effektivt monopol som intel har över processorer.

slutligen kommer då priset. hittar du ett av korten till ett riktigt bra pris så är det väl bara att köra.

glöm helt att gpuboss existerar för övrigt.

750w är väl inte så farligt onödigt men vill man ha crossfire eller sli så tycker jag att 850w är trevligare och 650w är mer än tillräckligt för ett kort. själv har jag det för att hx650i inte existerar och jag just nu inte har några planer på att köra mer än ett grafikkort. med det sagt så kan man även köra två grafikkort på 750w, i synnerhet sådana som inte drar så farligt mycket som gtx 970, men det fungerar även med törstigare kort som r9 390. har man två törstiga kort så kan man nog få hålla tillbaka lite med överklockningen dock.

Permalänk
Medlem

@versions: Tack för svaren

Tror att det blir 970 isf med de bättre dealsen (De är även billigare på webhallen för mig ).
Den mindre mängden vram bör väl inte vara ett problem för stunden, och lär väl inte bli förns jag ändå kan gå över till hbm?
förlåt min tröghet; är i7an med andra ord den mer framtidssäkra lösningen? i så fall låter det som den bättre lösningen här.

Skulle du säga att 750w är värt de extra hundralapparna? jag tvekar starkt på att jag kommer att köra sli / xfire (Såvida inte tekniken blir otroligt bra såklart) så jag tror att ett 650w vore mer vettigt? mellanskillnaden kan väl investeras i mer kvalitativt agg? eller ska jag vara säker och köra på 750w?

Nu kommer jag väl till den sista biten; skärmen.
Jag vill ju idéelt ha en så bra skärm som möjligt, men att investera i en dyr g-sync skärm känns ovärt om jag kommer vilja ha ett amd kort senare och vice versa. >1080p skärmar med IPS panel och adaptive sync verkar väldigt dyrt just nu, men de lär väl eventuellt bli bättre i det avseendet? då är frågan om man ska slå till på en 144hz skärm tills top tier skärmar blir mer vettiga. 4k står väl för dörren, så mycket kan väl ske under de närmsta åren.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

@versions: Tack för svaren

Tror att det blir 970 isf med de bättre dealsen (De är även billigare på webhallen för mig ).
Den mindre mängden vram bör väl inte vara ett problem för stunden, och lär väl inte bli förns jag ändå kan gå över till hbm?
förlåt min tröghet; är i7an med andra ord den mer framtidssäkra lösningen? i så fall låter det som den bättre lösningen här.

Skulle du säga att 750w är värt de extra hundralapparna? jag tvekar starkt på att jag kommer att köra sli / xfire (Såvida inte tekniken blir otroligt bra såklart) så jag tror att ett 650w vore mer vettigt? mellanskillnaden kan väl investeras i mer kvalitativt agg? eller ska jag vara säker och köra på 750w?

Nu kommer jag väl till den sista biten; skärmen.
Jag vill ju idéelt ha en så bra skärm som möjligt, men att investera i en dyr g-sync skärm känns ovärt om jag kommer vilja ha ett amd kort senare och vice versa. >1080p skärmar med IPS panel och adaptive sync verkar väldigt dyrt just nu, men de lär väl eventuellt bli bättre i det avseendet? då är frågan om man ska slå till på en 144hz skärm tills top tier skärmar blir mer vettiga. 4k står väl för dörren, så mycket kan väl ske under de närmsta åren.

amd vega med hbm2 lär åtminstone komma ut i slutet av 2016 eller början av 2017. ett sådant kommer jag förmodligen köpa åtminstone. det är just nu oklart hur det blir med nvidia men det finns en massa rykten (bara att kika på hemsidan på sweclockers). om du ska ha kortet ett år på sin höjd så lär mängden minne inte ha någon betydelse, nej.

ja, det kan man väl säga att den är. dx12 ska bli bättre på att utnyttja många trådar på processorer och då är 6700k en kraftfullare processor då den har hyper-threading. vi ser redan idag hur 6700k ibland springer iväg från 6600k när grafikkortet inte längre är flaskhalsen men det varierar från spel till spel. här är gta 5 som exempel.

där ser du även 5775c som är ett litet monster i spel. då får du dock köpa ett äldre moderkort med z97 och använda ddr3 samt att du måste uppdatera bios på moderkortet för att få stöd för den så den är inte utan nackdelar.

ska du inte köra med fler än ett grafikkort så klarar du dig alldeles utmärkt på 650w. det betyder inte att det är fel att köpa 750w men det är inget du vinner något på egentligen, möjligen något lägre ljudnivå från nätaggregatet men även det kan variera då t.ex. evga supernova g2 750w är tystare än evga supernova g2 850w.

visst blir det billigare med tiden. sedan kan det vara värt det att hålla utkik efter erbjudanden genom att bevaka produkterna på prisjakt och hålla koll på http://www.sweclockers.com/forum/trad/999559-dagens-fynd-bara.... jag betalade 4990kr för min mg279q för att cdon hade ett erbjudande.

vet inte om jag tycker att det är värt det att lägga hälften av pengarna en 1440p 144hz ips adaptive sync-skärm kostar för att få 1080p 144hz tn. har du aldrig haft 144hz innan så saknar du det inte och jag skulle därför sitta kvar på nuvarande tills du köper en "ordentlig" skärm.

Permalänk
Medlem

tack!

@Hymer: Verkar ju prisvärt. dock så går den lite väl mycket i plånboken, jag kommer troligen köpa 970 med FC primal + the division och sälja spelen, hade jag inte planerat att köpa nytt inom 1-2 år när hbm och 16-10nm går att få tillsammans.
@versions: I see. Bra poäng vad gäller dx12, hade aldrig haft det i åtanke annars. får se hur jag gör med skärm, antagligen vänta tålmodigt som du föreslog.
Lär bli listan som Jäger postade fast med 970 ist för 390.
Tack som fan för hjälpen alla!

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.