Hjälp med val av SSD och framtidssäkert grafikkort, räcker 2GB Vram?

Permalänk
Avstängd

@3D Studio Maya: En AMD baserad dator blir bra, prisskillnaderna mellan deras Quad och Octa är minimala så satsa hellre på en modell med flera kärnor t.ex FX-8320E. Intel baserat är att föredra främst till speldatorer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Du bör avvakta tills Pascal kommer om några månader. Under tiden kan du spara ihop tillräckligt med pengar för att köpa kortet som ersätter GTX 970, eller helt enkelt köpa ett 970 när återförsäljarna börjar rensa ut dem från sina lager.

Angående SSD är det många som säger att man ska undvika BX200 då den är väldigt långsam och förlorar prestanda snabbt över tid. Lägg till en hundring och köp en Samsung 850 EVO istället så får du toppkvalité.

Ge gärna källa på din kritik om du menar http://m.sweclockers.com/forum/trad/1420236-preliminara-resul...

Så är det inte mycket till test och nästintil orelevant till ett mer genomgående test utförts. Min uppfattning är att inte köpa ssder med tlc sen om det är samsung intel eller sandforce etc avgör priset främst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agitax:

Ge gärna källa på din kritik om du menar http://m.sweclockers.com/forum/trad/1420236-preliminara-resul...

Så är det inte mycket till test och nästintil orelevant till ett mer genomgående test utförts. Min uppfattning är att inte köpa ssder med tlc sen om det är samsung intel eller sandforce etc avgör priset främst

"We didn't tackle this conclusion until all of our tests with Momentum Cache finished. It turns out that the DRAM cache doesn’t improve real-world performance enough for the BX200 to catch its low-cost SSD competition. Even with the cache enabled, performance only goes up to match some of the slowest drives available. Because of that, this goes down as one of the most disappointing SSDs introduced since 2008, when early JMicron DRAM-less controllers suffered the stutter fiasco. I really just can’t understand how Crucial tested this drive in-house and decided to release the BX200 in its current form."

http://www.tomshardware.com/reviews/crucial-bx200-ssd,4351-6....

Mycket korkat att inte lägga till en hundring och få en 850 EVO istället. Hade BX200 kostat signifikant mycket mindre hade det varit en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D Studio Maya:

Jag vill ha Nvidia bland annat pga deras CUDA teknik, bra att ha när man renderar fotorealistisk i 3D program men tack för tipset!

Jag behöver absolut ingen super snabb processor, en budget variant räcker för mig. Det är väldigt sällan som jag behöver mycket processorkraft, det är bara i sällsynta fall om jag ska rendera en avancerad 3D bild på cpu. Men det är inte värt typ ~2000 kr mer för att någon enstaka gång göra det tycker jag

Jag har inget direkt tak på budgeten MEN av princip vill jag inte betala för mycket för en dator. Dessutom har jag haft dåliga erfarenheter av värsting-komponenter. Köpte ett grafikkort för närmare 6000 kr förut, som brann upp av överhettning efter bara 2 år. Bättre livslängd på medium-komponeneter från min erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

varför köper du inte ett gtx 770 istället då ?
får du ett jäääääkligt bra kort med bra prestanda (de finns fortfarande o köpa här o där).
ett Zotac AMP gtx 770 har typ samma prestanda mot ett Mycket dyrare R9 380.
........ lycka till

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Framtidssäkring är i princip omöjlig när det kommer till elektronik i den här klassen, utvekclingen går för snabbt och nya tekniker är ofta mycket bättre och effektivare än förra generationens, som troligtvis redan har påpekats.

MEN för att få dina surt förvärvade slantar att räcka så länge som möjligt så bör du gå med ett kort som har mer VRAM. Vram används som arbetsminne åt processorerna i ditt grafikkort och trenden går mot att spelutvecklarna använder mer och mer VRAM för att få spelen att flyta på så bra som möjligt och ge en bättre grafisk upplevelse, snarare än tvärt om.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

vilka delar ska du köpa? jag tycker inte att en 960 känns nå vidare. för samma pris kan du köpa begagnat 970 här på sweclockers, sååååååå värt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en i5 6400, tycker den är jätte prisvärd. Tror den ligger kring 1800:-

Vet intr vad Amd x4 ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

vilka delar ska du köpa? jag tycker inte att en 960 känns nå vidare. för samma pris kan du köpa begagnat 970 här på sweclockers, sååååååå värt.

Begagnat är och kommer alltid vara billigare såklart, det är billigare av en anledning också. Men är det värt att trassla med begagnat om man ändå inte kommer använda mer prestanda än 960? Och vet inte om en Athlon x4 ens hänger med ett 970.

Skrivet av jsnneffs:

Jag slog till på en i5 6400, tycker den är jätte prisvärd. Tror den ligger kring 1800:-

Vet intr vad Amd x4 ligger på.

Lite annan prisklass, typ 600-900kr beroende på modell ser det ut som.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=AMD%20Athlon%20X4

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4