Speldator för 20k - ser detta bra ut?

Permalänk
Medlem

Speldator för 20k - ser detta bra ut?

Hej!

Min gamla burk sjunger på sista versen och en ny speldator behövs snarast (hinner dessvärre inte vänta på Pascal).

Efter att ha läst mängder av trådar här på forumet har jag satt ihop ett paket som jag tror motsvarar mina behov idag med råge och som samtidigt känns hyfsat framtidssäkert.

Nu vill jag gärna kolla med experterna om det är något jag har missat. Är allt kompatibelt och av bra kvalitet eller har jag gjort några tokiga val?

Tacksam för synpunkter!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332750/lmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amarillo:

Hej!

Min gamla burk sjunger på sista versen och en ny speldator behövs snarast (hinner dessvärre inte vänta på Pascal).

Efter att ha läst mängder av trådar här på forumet har jag satt ihop ett paket som jag tror motsvarar mina behov idag med råge och som samtidigt känns hyfsat framtidssäkert.

Nu vill jag gärna kolla med experterna om det är något jag har missat. Är allt kompatibelt och av bra kvalitet eller har jag gjort några tokiga val?

Tacksam för synpunkter!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332750/lmt

Vänta 2 månader på pascal skulle jag säga.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@Amarillo: Om du nu absolut inte kan vänta till Pascal så se till att registrera grafikkortet på EVGAs hemsida, för att kunna utnyttja "Trade-up" när pascal kommer. När kortet är registrerat har du 3 månader på dig att byta upp, och med största sannolikhet kommer EVGA erbjuda 10X0 serien som tradeup-able från 980ti!

Om inte annat är det värt att kolla upp, resten ser stabilt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amarillo:

Hej!

Min gamla burk sjunger på sista versen och en ny speldator behövs snarast (hinner dessvärre inte vänta på Pascal).

Efter att ha läst mängder av trådar här på forumet har jag satt ihop ett paket som jag tror motsvarar mina behov idag med råge och som samtidigt känns hyfsat framtidssäkert.

Nu vill jag gärna kolla med experterna om det är något jag har missat. Är allt kompatibelt och av bra kvalitet eller har jag gjort några tokiga val?

Tacksam för synpunkter!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332750/lmt

skulle kanske skaffa en större ssd och mindre hdd

Permalänk
Medlem

@Amarillo: Imponerad, här har vi någon som läst tidigare trådar och dessutom lyckats att göra en helt suverän kundvagn, enligt mig är det bara att klicka på köp

Edit: Möjligtvis att man kan lägga lite mer krut på CPU-kylare om man tänkt att överklocka hårt i framtiden.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, antar att den gamla "fri montering av dator pga Swec" inte finns kvar längre? Eller det kanske bara var fri frakt?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Skrivet av Layon:

Vänta 2 månader på pascal skulle jag säga.

Hade gärna väntat men har såpass mycket problem med min antika dator att det brådskar med inköp.

Skrivet av mrmatte3:

@Amarillo: Om du nu absolut inte kan vänta till Pascal så se till att registrera grafikkortet på EVGAs hemsida, för att kunna utnyttja "Trade-up" när pascal kommer. När kortet är registrerat har du 3 månader på dig att byta upp, och med största sannolikhet kommer EVGA erbjuda 10X0 serien som tradeup-able från 980ti!

Om inte annat är det värt att kolla upp, resten ser stabilt ut!

Hade ingen aning om EVGAs trade-up program - tack för tipset!

Skrivet av Seglaarn:

skulle kanske skaffa en större ssd och mindre hdd

Jo, jag är sugen på att ta en motsvarande på 500GB istället. Får se hur det blir till slut.

Skrivet av Thumbii:

@Amarillo: Imponerad, här har vi någon som läst tidigare trådar och dessutom lyckats att göra en helt suverän kundvagn, enligt mig är det bara att klicka på köp

Edit: Möjligtvis att man kan lägga lite mer krut på CPU-kylare om man tänkt att överklocka hårt i framtiden.

Tack! Det var snällt sagt

Tyvärr monterar inte Inet kylare över 750g pga risk för fraktskador och jag föredrar att låta dom bygga med tanke på hur mycket det här kalaset kostar.

Jag kommer inte att klocka hårt till att börja med och när det blir dags för det får jag väl prova att montera någon kraftigare kylare själv om det börjar gå för varmt.

Skrivet av Maxizor:

Ser bra ut, antar att den gamla "fri montering av dator pga Swec" inte finns kvar längre? Eller det kanske bara var fri frakt?

Har inte hittat något om fri montering just nu (har funnits kampanjer tidigare). Fri frakt gäller tråkigt nog bara lösa delar och inte i samband med montering men tack i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Amarillo: Håller med @Thumbii kul att se någon som läst tidigare trådar och lyckats att göra en helt suverän kundvagn!

Om du inte vet att du behöver >16GB RAM så kan du ju spara in lite där för att få råd med en 500GB SSD istället. Annars hade jag bara tagit en WD istället för Seagate då de har bättre kvalité.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

@Amarillo: Håller med @Thumbii kul att se någon som läst tidigare trådar och lyckats att göra en helt suverän kundvagn!

Om du inte vet att du behöver >16GB RAM så kan du ju spara in lite där för att få råd med en 500GB SSD istället. Annars hade jag bara tagit en WD istället för Seagate då de har bättre kvalité.

Inser att 32GB RAM är lite överdrivet idag men i mina tidigare burkar har det (förutom GPU) alltid varit mängden RAM som känts otillräckligt först. Därför tar jag i lite extra den här gången så slipper jag leta efter kompatibla minnen senare.

Jag byter HDD till en WD Blue 1 TB och ökar på till en 500GB SSD (Samsung 850 EVO) så slipper jag ångra snålhet senare.

Då börjar det dra ihop sig till köp eftersom ni verkar tycka att det mesta ser bra ut.

Tack för hjälpen och för ett utmärkt forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amarillo:

Hej!

Min gamla burk sjunger på sista versen och en ny speldator behövs snarast (hinner dessvärre inte vänta på Pascal).

Efter att ha läst mängder av trådar här på forumet har jag satt ihop ett paket som jag tror motsvarar mina behov idag med råge och som samtidigt känns hyfsat framtidssäkert.

Nu vill jag gärna kolla med experterna om det är något jag har missat. Är allt kompatibelt och av bra kvalitet eller har jag gjort några tokiga val?

Tacksam för synpunkter!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332750/lmt

Om du inte måste ha svenskt windows finns det världigt billigt windows på typ kinguin och g2a och då hade du kunnat skaffa en bättre kylare för cpun.

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut, hade dock tagit bort hdd och bara kört ssd. Ska väl tilläggas att jag inte hamstrar mängder av media utan har bara spel och program på mina ssd'er.
Different strokes for different folks though.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Skulle kanske bytt cpu kylaren till en Deepcool Frostwin V2 som är lite bättre och fortfarande faller inom ramen för max vikt.