Permalänk

problem Hk 980

hejsan, jag har en relativt ny hk 980 stereo förstärkare som ej startar upp.

Ska försöka beskriva problemet: När jag ansluter nätadaptern för att få ström så ska en röd lampa börja lysa, som indikerar att den är i standby läge. Därefter när man startar förstärkaren så blir standby lampan blå och skärmen och volymratten blir också blåa. Men det som händer nu är att när jag kopplar in nätsladden i ett uttag så hoppar förstärkaren direkt till att standby lampan blir blå och volymratten blir blå, men inget syns på skärmen, helt svart. Testat trycka på alla knappar osv utan resultat..

jag har lyckats få igång den ca 2 gånger den senaste månaden, men det är väldigt jobbigt. Det jag har varit tvungen att göra är att koppla in och ur strömsladden ca 200ggr så startar den upp om jag har tur.

Någon som har någon ide, eller tips på vad som kan göras?

tack på förhand

Med vänlig hälsning Andreas

Permalänk
Rekordmedlem

Lämna in den på service, det är ett fel som kräver en riktig felsökning med mätnnigar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: okej, men vet du ingen bra sida där man kan komma över en bra instruktion för att felsöka själv. Det finns ju inte så många delar i en sterio stärkare. Kan vara att bara något litet del nätdelen behöver bytas? Tar ju så lång tid att skicka iväg stärkaren för reparation.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megasplash:

@mrqaffe: okej, men vet du ingen bra sida där man kan komma över en bra instruktion för att felsöka själv. Det finns ju inte så många delar i en sterio stärkare. Kan vara att bara något litet del nätdelen behöver bytas? Tar ju så lång tid att skicka iväg stärkaren för reparation.

Instruktioner finns inte men servicemanual.
http://elektrotanya.com/harman_kardon_hk980_230_sm.pdf/downlo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

så nu har jag lämnat in förstärkaren på hifikit. Fick precis ett telefonsamtal att det var något fel på moderkortet. Det skulle kosta ca 3700kr att byta ut:(

Så det är det inte värt, så nu är jag på jakt efter en ny/beggad förstärkare. Några tips på en prisvärd förstärkare för max 5000 kr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megasplash:

så nu har jag lämnat in förstärkaren på hifikit. Fick precis ett telefonsamtal att det var något fel på moderkortet. Det skulle kosta ca 3700kr att byta ut:(

Så det är det inte värt, så nu är jag på jakt efter en ny/beggad förstärkare. Några tips på en prisvärd förstärkare för max 5000 kr?

Det lät oerhört dyrt, troligen går det att laga den billigare om du hittar nån som inte bara byter kortet. Du kan börja hålla koll på www.hifimagasinet.com och slå till när det finns nått passande i närheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.