Permalänk
Medlem

Ny dator (~10000)

Hej,

Dags att skaffa sig en ny dator efter ~6 år sen sist. Har bra dator-kunskap, men håller mig inte uppdaterad om den nyaste hårdvaran, så behöver därmed lite tips.

Värt att nämna är att jag utvecklar spel. Detta gör inte så stor skillnad jämfört med en ren speldator, med undantag för att det lägger störra krav på CPU:n (konstant kompilering och ljusbyggning t.ex., vilket enbart går på CPU:n).

Hårddisk: planerar att fortsätta använda den jag har nu (Samsung HD103SJ), så behöver ingen för lagring. Men, jag funderar på om en SSD skulle kunna snabba upp mitt arbete nämnvärt. Har ingen erfarenhet av SSD:s än. Jag ska läsa runt lite, men ge gärna åsikter tillsvidare. Mitt eget arbete kräver inte mycket plats, och när jag väl spelar så är det bara några få spel åt gången, så en liten SSD skulle förmodligen räcka i så fall (128 GB).

Budget: Som sagt, ~10000 som bas. Men, jag är villig att gå upp lite om det finns något prisvärt hopp, eller en viss kombination av delar som går bra ihop. Speciellt om det innebär märkvärt högre framtidssäkerhet.

För övrigt:
-Bygger själv (förmodar att det inte är mycket mer komplicerat nu än 2010)
-Inget Windows; har W8
-RAM: Just nu har jag 12 GB, och jag behöver ha många program öppna samtidigt; jag ligger ofta nära 70-80%. >16 GB är alltså ett måste (kanske t.o.m. mer om det är värt det prestandamässigt)
-Fysisk plats är det ingen brist på

Permalänk
Medlem

Något sådant kanske kan tänkas vara intressant?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3082806&view=c

Du har inte något chassi eller någon kylare till cpu som du tänkt återanvända?

Permalänk
Medlem

Någon speciell CPU-kylare har jag inte, men chassit hade jag inte tänkt på.

Detta är min nuvarande dator:

MB: MSI P55A-G55
RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 (+ 8 GB likvärdigt lagt till 2014)
CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz
GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC (x2 SLI)
Chassi: Antec Nine Hundred II
Nätaggregat: Corsair HX 650W 80+

Såvida allt är kompatibelt skulle jag gärna återanvända chassit. Sen vet jag inte hur det är när det gäller nätagg, är det rekommenderat eller inte att återanvända det? Effekten skulle nog räcka till, men jag vet att det inte är endast den som spelar roll (det kanske är i slutet av sin livstid också).