Speldator, 10-14K, bygga själv-tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Speldator, 10-14K, bygga själv-tips?

Det var länge sen jag var insatt i datorbyggarvärlden och är därför ganska öppen för input och förslag. Jag har sedan studietiden kört bärbar Mac men vill nu införskaffa en stationär gamingburk. Jag har försökt sätta mig in i olika trådar för att skapa mig en förståelse för vad man bör välja och inte, men jag blir inte klokare av det.

Jag spelar i huvudsak Dota, Cities Skylines, Civilization m.m. och jag vill gärna ha en burk som är "framtidssäkrad" där jag kan spela typ Dark Souls/Far Cry på High/Ultra High utan strul, och där jag inte kommer behöva byta komponenter på kanske 2-3 år. Jag kommer använda datorn enkom för gaming, dvs ingen streaming, bild/videoredigering.

Jag tänker mig följande:
Budget: 10 000 - 14 000
Spel: Dota, Cities Skylines, Civ 5, Dark Souls, Far Cry m.m.
Setup: Dator + tangentbord. Har Skärm, mus, windows
Övriga önskemål: Gärna så tyst som möjligt, Vill helst bara köra en SSD-disk

Några funderingar jag har:

• Hur svårt är det att bygga och installera från scratch? Vad kan man räkna med tidsmässigt? Har någon en youtube-länk/guide eller liknande?

• Vad får man i datorväg för 10 000 kontra 14 000?

• Hur ligger det tidsmässigt att köpa en dator nu, något nytt som kommer på marknaden som man bör vänta på?

Som sagt, jag är öppen för input och förslag. Jag uppskattar all input och är extra tacksam för motiveringar för olika upplägg/val.

Tack på förhand!

//Gustav

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Jag skulle väntat på Pascal (Nvidia grafikkort) som estimeras komma runt Juni. Gällande datorbyggandet så har inet gjort en video om hur du bygger ihop en dator.

Om du behöver datorn nu.

Är detta en dator som kostar runt 13,5k på prisjakt och runt 14k på inet, där du kan klocka CPUn och du har också ett riktigt bra GPU. MOBO är på discount med runt 300kr och en bra PSU för framtida uppgraderingar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9339878/

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@Emthen: som seglarn säger så boede du vänta tills pascal kommer ut (eller möjligtvis polaris) som kommer ut i i juni

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

@Emthen Vet att det är en gammal tråd, men som svar på din fråga om det är svårt att bygga.. Jag skulle säga nej. Jag har aldrig byggt en dator förut men byggde ihop min förra helgen helt utan problem. Lyckades koppla alla kablar rätt och hade inte sönder något Datorn startade direkt och Windows-installationen gick som smort. Ta det lugnt och metodiskt bara. Kolla Youtube filmer om du känner dig osäker. Jag tog några kaffe/Uncharted 4-pauser emellan, men effektiv tid så tog det kanske 1,5 - 2 timmar. Skitkul var det! Rekommenderar att bygga själv

Dator: Fractal Design Define R5 Vit | Corsair RM750x | ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700k @4,4Ghz | Be Quiet Pure Rock | Corsair Vengeance LPX 2x8gb @3200Mhz | 2 x Samsung 850 Evo 500gb | MSI GTX 1080Ti Gaming X
Dator 2: CM HAF 912 | EVGA G2 Supernova 650W | Asus p8p67 Pro Rev 3.1 | Intel Core i7 2600K | CM Hyper 212 Plus | 2x8GB DDR3 | WD Green 240GB SSD | Asus GTX 980Ti STRIX
Wii U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Cities skylines är ju sjukt lurigt vad man ska satsa på. Diskutionen om hur cpu-gpu-ram-
Krävande det är går ju åt alla håll. Men vänta till nvidias nya kort kommer. 8gb grafikminne har aldrig skadat i spel med massa mods.

Skickades från m.sweclockers.com

7700k - Asus Rog Z270i - 2x16gb Hyper X 2400mhz - Noctua d15s
Msi 1070 gaming X - Corsair cx600m - Node 304