Permalänk
Medlem

Dator för 11-12 tusen kronor

Hej!

Min kompis ska köpa en dator och har en budget på 11-12 tusen kronor. Jag har via Inet gjort en kundvagn för den dator som jag tror vara väl värd pengarna och som har delar som fungerar med varandra. Jag valde även 16gb ram då det bara är några hundra kronor dyrare och då spelen redan idag rekomenderar 8gb. Det kan vara en framtidsförsäkring att skaffa 16gb ram tänker jag.

Jag vill bara kolla med Sweclockers för att se till att alla val är bra och att jag inte gjort något knasigt.

Är öppen för förslag.

Länken till kundvagn: Datorn

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

Hej!

Min kompis ska köpa en dator och har en budget på 11-12 tusen kronor. Jag har via Inet gjort en kundvagn för den dator som jag tror vara väl värd pengarna och som har delar som fungerar med varandra. Jag valde även 16gb ram då det bara är några hundra kronor dyrare och då spelen redan idag rekomenderar 8gb. Det kan vara en framtidsförsäkring att skaffa 16gb ram tänker jag.

Jag vill bara kolla med Sweclockers för att se till att alla val är bra och att jag inte gjort något knasigt.

Är öppen för förslag.

Länken till kundvagn: Datorn

Jag hade valt ett annat nätagg än det du har i din kundvagn, samt att moderkortet är ett H, vilket innebär att du inte kan klocka processorn. Välj ett moderkort med Z istället. Annars om överklockning inte är aktuellt välj en processor utan K på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

Hej!

Min kompis ska köpa en dator och har en budget på 11-12 tusen kronor. Jag har via Inet gjort en kundvagn för den dator som jag tror vara väl värd pengarna och som har delar som fungerar med varandra. Jag valde även 16gb ram då det bara är några hundra kronor dyrare och då spelen redan idag rekomenderar 8gb. Det kan vara en framtidsförsäkring att skaffa 16gb ram tänker jag.

Jag vill bara kolla med Sweclockers för att se till att alla val är bra och att jag inte gjort något knasigt.

Är öppen för förslag.

Länken till kundvagn: Datorn

- Du måste lägga till en CPU-kylare
- Välj ett bättre nätagg
- Som nämndes ovan ta ett z170 moderkort till K processor om det ska gå att klocka
- Ta hellre 250GB SSD om du/din kompis har råd, mer GB/krona och 120GB är lite snålt idag
- Jag skulle ta R9 390 hellre än GTX 970, billigare och bättre

Något sådant lite över budget men helt klart värt det tycker jag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9340200/

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

@Jäger: Tack för svar!! Bra tips! Några frågor bara.
- Behövs verkligen CPU-kylare? Står ju nämligen att det följer med.
- Om överklockning inte är aktuellt, är det fortfarande värt att köpa 'k' varianten eftersom den har 0,2Ghz högre base-clock? Är det också så att om överklockning inte är aktuellt kan man gå på tidigare (också billigare) moderkort?

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

@Jäger: Tack för svar!! Bra tips! Några frågor bara.
- Behövs verkligen CPU-kylare? Står ju nämligen att det följer med.

Det har du nog drömt Står Fläkt/kylare Nej, Medföljer ej, så ja det måste du köpa till.

Skrivet av Lajnuz:

- Om överklockning inte är aktuellt, är det fortfarande värt att köpa 'k' varianten eftersom den har 0,2Ghz högre base-clock? Är det också så att om överklockning inte är aktuellt kan man gå på tidigare (också billigare) moderkort?

Mja, alltså jag tycker såhär:
- Du kan ju ändra dig om överklockning i framtiden, om du vill sträcka ut livslängden lite på processorn.
- Säljer du processorn såsmåningom brukar köpare vara mer intresserade av K varianten och du kan få tillbaka lite av mellanskillnaden om du säljer den medan den fortfarande är relevant.
- som du säger så är det lite högre base-clock på K varianten så lite bättre kommer den prestera även om skillnaden är liten

Köper du en i5 6600 (utan K) följer standardkylaren med. Den är inget vidare men gör jobbet hjälpligt. Du sparar då 200kr på processorn, 350kr på kylaren (och få en sämre kylare dock) och kanske ett par hundralappar på moderkortet. Så är de hundralapparna avgörande så visst kan man gå på en icke-K variant. Det moderkortet som du hade valt i första posten var inget vidare dock, inte riktigt jämförbart. Har man råd med de hundralapparna är det värt det tycker jag.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Lajnuz:

@Jäger: Tack för svar!! Bra tips! Några frågor bara.
- Behövs verkligen CPU-kylare? Står ju nämligen att det följer med.
- Om överklockning inte är aktuellt, är det fortfarande värt att köpa 'k' varianten eftersom den har 0,2Ghz högre base-clock? Är det också så att om överklockning inte är aktuellt kan man gå på tidigare (också billigare) moderkort?

Du borde börja med att bestämma dig om du ska överklocka först.

Ska du överklocka, måste du ha moderkort med Z och K i slutet av namnet på possessorn, annars får du inte ut något.
Ska du inte överklocka behöver du inte en separat kylare, standardkylaren är till för standardbruk, du får ju med en intel-kylare med om du inte tar K-varianten. Moderkortet behöver du inte ha Z för den är till för överklockning, e investering du alltså inte kommer att använda.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!! Mycket uppskattat!

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C