Permalänk
Medlem

AM3+ CPU som inte flaskhalsar??

Hej!

Har för tillfället ett Gainward GTX 670 och ett AMD FX 6300.

Om jag t ex spelar Bo3 så går den upp i 100%, och det är likadant i andra spel.

i Minecraft får jag typ 140 fps men är lite missnöjd med det då jag har hört folk med intel som har haft 300 fps

Kommer nog inte uppgradera till ett annat grafikkort om jag inte byter till en ASUS R9 380 från en annan dator vilket jag kanske inte får.

Vet någon av er en bra AM3+ CPU eller ska jag vänta tills ZEN kommer ut?

Budget: Under 2000 kr

Permalänk
Medlem

tycker inte att det finns något som är värt att köpa från amd om du har en fx6300. vänta på zen eller köp en intel core i5. i båda fallen får du byta moderkort och minne (om du inte köper en äldre haswell).

Permalänk
Medlem

Är nog inte speciellt många spel där ditt 670 flaskar din CPU, kanske vissa väldigt CPU-intensiva spel. Jag körde 970+Phenom II X6@3.8ghz och märkte bara av stora flaskhalsar i open world spel, typ GTA. Varför behöver du ha mer än 140Fps i minecraft? har du 144hz skärm?

Om du ska uppgradera så skulle jag nog uppgradera både CPU och GPU i ditt fall. Nästan ingen mening med att göra nått annat med det systemet. Spelar du bara GPU-intensiva spel, typ FPS så klarar du dig med en bättre GPU + överklockning på cpun skulle inte skada.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@versions: Hmm, ok. Tack för svar! Kanske väntar tills ZEN då. Kan ju byta ut en FX 8350 från en annan dator hemifrån. Byggde en hem dator en gång med R9 380 och FX 8350 men det spelas inte så värst mycket på den.

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Nej jag har inte 144 hz skärm men det blir framedrops ibland och jag vill ha hög fps så att jag inte får lagg men jag kanske överdriver när jag säger att jag minst vill ha 200 fps i dem flesta spel :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fremzy:

@versions: Hmm, ok. Tack för svar! Kanske väntar tills ZEN då. Kan ju byta ut en FX 8350 från en annan dator hemifrån. Byggde en hem dator en gång med R9 380 och FX 8350 men det spelas inte så värst mycket på den.

kan du plocka en 8350 gratis från en annan dator som skulle klara sig med din fx6300 så är den ju onekligen en bättre processor. ett annat alternativ kan vara att köpa en upplåst k-modell av i5 eller i7 från sandy bridge, ivy bridge eller haswell med passande moderkort begagnat på marknaden. då kan du spara dina minnen och det bör inte bli så farligt dyrt samtidigt som du får en mycket vassare processor, i synnerhet om du överklockar den.

Permalänk
Medlem

@versions: Ok. Tack för svaret! Ska kolla lite på i5/i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fremzy:

@BrottOchStraff: Nej jag har inte 144 hz skärm men det blir framedrops ibland och jag vill ha hög fps så att jag inte får lagg men jag kanske överdriver när jag säger att jag minst vill ha 200 fps i dem flesta spel :/.

om du har konstant över 100fps och upplever lagg så är det förmodligen nätlagg, eller problem med v-sync. Eller så får du kraftiga FPS dippar stundvis, prova att slå på Vsync och kolla om det känns jämnare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är nog inte speciellt många spel där ditt 670 flaskar din CPU, kanske vissa väldigt CPU-intensiva spel.

I princip allt Blizzard släppt senaste åren, finns förmodligen många andra stora titlar som skalar uruselt med många cores och bara vill ha IPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

I princip allt Blizzard släppt senaste åren, finns förmodligen många andra stora titlar som skalar uruselt med många cores och bara vill ha IPC.

precis, wow är ett klart exempel på detta och vad jag har hört så gäller det även minecraft. jag har äntligen lyckats bli gpu-bunden nästan hela tiden i wow i 2560x1440 med ett 290x men det går inte med vilken processor som helst. min 4770k i 4,2ghz som jag hade tidigare flaskade nästan hela tiden i spelet och det är ändå en kraftfull processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

I princip allt Blizzard släppt senaste åren, finns förmodligen många andra stora titlar som skalar uruselt med många cores och bara vill ha IPC.

Ja det är helt sant. RTS spel generellt kräver mycket CPU. Diablo och Starcraft borde dock lira hyffdat bra på AMD-prollar också, jag hade i alla fall inga problem med min Phenom II X6 tidigare. Men då körde ja låst till 60fps, vill man ha typ 144fps så blir det nog svårt. Borde egentligen bojkotta alla spel som bara använder 1 eller 2 kärnor enbart, det är lite löjligt år 2016 att det inte skalar bättre, eller att de inte lägger över mer av jobbet på GPU.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Nätagget är ett Cooler master G650M om du undrar. Det är ganska nytt, typ ett halv år.