Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Mini ITX speldator råd

Hej! Tänkte byta min stora ATX Full tower mot en lite mindre dator men som fortfarande klarar de flesta spelen. Helst VR-redo kanske också.

Tänkte bygga denna och är lite fundersam på moderkortet om det är ett bra val..

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16880...

OBS: Ignorera cpu-kylare och hårddisk/SSD då jag redan har en H80i och SSD till datorn.
Skulle uppskatta tips och höra vad ni tycker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Klaffatron:

Hej! Tänkte byta min stora ATX Full tower mot en lite mindre dator men som fortfarande klarar de flesta spelen. Helst VR-redo kanske också.

Tänkte bygga denna och är lite fundersam på moderkortet om det är ett bra val..

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16880...

OBS: Ignorera cpu-kylare och hårddisk/SSD då jag redan har en H80i och SSD till datorn.
Skulle uppskatta tips och höra vad ni tycker?

1. Lite väl dyrt GTX 970, har du kollat på R9 390/390x?
2. Dålig kvalitet på nätagget, Corsairs kända mardrömsserie som har skapat en hel del problem.
3. Det går att spara lite pengar genom att köpa in saker från olika hemsidor. Grafikkortet tex, du kan lätt overklocka kortet själv, det är inte värt 300kr extra för frabriksöverklockning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Allt förutom cpu och ddr4 bör i stort sett bytas ut. (visst chassi är subjektivt)
Kan kanske hjälpa till under morgondagen om du inte fått hjälp tills dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Lägg till en 1000 lapp och ta ett Fury nano istället. Fasen så mycket mer kort för pengen.

|MSI X99 Gaming 9| I7 5820 @ 4,6| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| CF Asus Fury Strix | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Carbide Air 540| Sennheiser game Zero| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

@Kote: Har ej kollat på radeon kort pga har haft problem med mitt hd7850 så var sugen på nvidia kort men de kanske fungerar bättre nu för tiden?

Hörde också om Corsairs CX serie vara hemsk, har ett Fractal Design newton R2 1000w 80+ just nu så kanske ska köra integra m eller nåt?

Är enormt dålig när det kommer till överklockning så vågar ej ge mig in på sånt haha..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

@Wezter96: Hade varit jättesnällt, svarar lite sådär beroende på hur mycket jag jobbar men all hjälp uppskattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

@Klaffatron: Här har du Fury Nano för 4490. Det äter upp GTX 970.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...

|MSI X99 Gaming 9| I7 5820 @ 4,6| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| CF Asus Fury Strix | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Carbide Air 540| Sennheiser game Zero| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Klaffatron:

Hej! Tänkte byta min stora ATX Full tower mot en lite mindre dator

Varför köper du inte bara ett ATX chassi till nuvarande dator istället? Redan där kommer du märka en enorm skillnad storleksmässigt.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2010

Kör på mATX, har kört på det själv och tycker det är ett bra läge mellan ATX och ITX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Jul 2008

Lite bättre nätaggregat skulle jag nog ha skaffat, inte nödvändigtvis större effekt, men en nätaggsserie med lite högre kvalité.
Sedan låter dom där GTX 970 turbo korten något otroligt mycket, ingenting jag skulle rekommendera för någon som inte tycker om ljudet av en turbinmotor i rummet.

Jag skulle som tidigare nämnt lagt till en tusing eller så och skaffat ett R9 Fury Nano, utan tvekan värt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Vad har du för budget?
Kan slänga ihop en trevlig mini-itx burk om jag vet hur mycket du tänkt lägga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

@Wezter96: Tänkte köra på precis under 10k kanske, behöver inte direkt en värstingdator då jag ej har tid till att spela ändå men en som klarar de mesta iallafall

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Något sådant hade jag kört om budgeten låg på runt 10k:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3083428&view=o