Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Det finns faktiskt en kille som moddade chassit så det blev ett mATX bygge istället. Han körde en dual GPU loop i Parallell med en CPU loop. Helt otroligt, här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=vhtSqV2SWK8

Får hoppas han vidarebefodrade videon till NZXT själva, dom har en del att hämta uppenbarligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra och informativ videorecesension Jonas.
Dock ställer jag mig frågande till detta med hur bra fläkthubben egentligen är.
Problemen jag ser är nämligen beroende på hur pwm reglering fungerar. Samtliga fläktarna kan komma att varva upp och ner när CPU i korta stunder arbetar väldigt mycket. Detta trots att det är onödigt och skapar en massa extra oregelbundna oljud helt i onödan.
Det andra och enligt mig större problemet är att man bara reglera hela systemet efter CPU temp. Detta kan lätt ge problem i framförallt mindre system med mycket effekt i.
Tar man systemet du har i videorecensionen som jag också antar de flesta anser är en bra återspegling på en normal speldatorer idag (ja de flesta kanske har ett 9xx) så utvecklar inte CPUn mest värme, det gör GPU. Det är också oftast GPUn som vid spelade ligger på eller nära 100% belastning medans det inte är ovanligt att CPUn ligger på hälften. Då kommer alltså inte chassifläktarna att varva upp så mycket som de kanske hade behövts eller önskats eftersom cputemp inte kommer vara så hög. Det gör att man går miste om mycket kylprestanda och onödigt hög GPU temp som resultat.

Nu är detta systemet stort för att vara ett ITX system vilket gör att volymen i lådan kanske hjälper till lite med temperaturerna mot traditionella ITX storleken på chassin.
Värt att nämnas är dock att de flesta moderkort idag levereras med någon form av fläktstyrning och flera separata utgångar som man via bios eller mjukvara i Windows kan reglera cpu och chassifläktar emot en eller flera oberoende givare och fläktkurvor vilket blidar en mer flexibel lösning.
Vill man verkligen komma ner i ventilationsdjungeln som jag älskar, rekommenderar jag alla Speedfan. Ja det är många som gnäller på det, men ofta handlar det om att man inte orkat sätta sig in i programmet och faktiskt läst de korta men ack så informativa guiderna om hur man konfigurerar programmet med givare, fläktar och kurvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Det finns faktiskt en kille som moddade chassit så det blev ett mATX bygge istället. Han körde en dual GPU loop i Parallell med en CPU loop. Helt otroligt, här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=vhtSqV2SWK8

Ett ord: SNYGGT!

Permalänk
Avstängd

Nahh håller mig nog till mitt define s och en full X99 plattform med sli och nästan knäpptyst:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Triton242:

Bra och informativ videorecesension Jonas.
Dock ställer jag mig frågande till detta med hur bra fläkthubben egentligen är.
Problemen jag ser är nämligen beroende på hur pwm reglering fungerar. Samtliga fläktarna kan komma att varva upp och ner när CPU i korta stunder arbetar väldigt mycket. Detta trots att det är onödigt och skapar en massa extra oregelbundna oljud helt i onödan.
Det andra och enligt mig större problemet är att man bara reglera hela systemet efter CPU temp. Detta kan lätt ge problem i framförallt mindre system med mycket effekt i.
Tar man systemet du har i videorecensionen som jag också antar de flesta anser är en bra återspegling på en normal speldatorer idag (ja de flesta kanske har ett 9xx) så utvecklar inte CPUn mest värme, det gör GPU. Det är också oftast GPUn som vid spelade ligger på eller nära 100% belastning medans det inte är ovanligt att CPUn ligger på hälften. Då kommer alltså inte chassifläktarna att varva upp så mycket som de kanske hade behövts eller önskats eftersom cputemp inte kommer vara så hög. Det gör att man går miste om mycket kylprestanda och onödigt hög GPU temp som resultat.

Nu är detta systemet stort för att vara ett ITX system vilket gör att volymen i lådan kanske hjälper till lite med temperaturerna mot traditionella ITX storleken på chassin.
Värt att nämnas är dock att de flesta moderkort idag levereras med någon form av fläktstyrning och flera separata utgångar som man via bios eller mjukvara i Windows kan reglera cpu och chassifläktar emot en eller flera oberoende givare och fläktkurvor vilket blidar en mer flexibel lösning.
Vill man verkligen komma ner i ventilationsdjungeln som jag älskar, rekommenderar jag alla Speedfan. Ja det är många som gnäller på det, men ofta handlar det om att man inte orkat sätta sig in i programmet och faktiskt läst de korta men ack så informativa guiderna om hur man konfigurerar programmet med givare, fläktar och kurvor.

Fast det finns ju inget som säger att du måste koppla fläkthubben till cpu-fläktuttaget. Du kan ha cpu fläkten kopplad dit - sen kopplar du hubben med alla övriga fläktar till valfri annan pwm-kontakt. Sen är du fri att styra fläktarna efter vilka parametrar du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att grafikkortet blir jäkligt varmt. Kan inte vara mycket luft som kommer in i den lilla springan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast det finns ju inget som säger att du måste koppla fläkthubben till cpu-fläktuttaget. Du kan ha cpu fläkten kopplad dit - sen kopplar du hubben med alla övriga fläktar till valfri annan pwm-kontakt. Sen är du fri att styra fläktarna efter vilka parametrar du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Det jag ställde mig tveksam till huvida själva hubben egentligen är en så bra ide att använda som man föreslagit flera gånger i videorecensionen när man ser nackdelarna den skapar.

Permalänk
Medlem

"Skyhög kvalitetskänsla och ett expansivt inre gör NZXT Manta till en bra chassi."

Borde nog vara ETT bra chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som fler redan sagt skulle haft mATK stöd, så många kylningslösningar men inte stöd för sli med den prislappen gör att nog att rätt många tappar intresset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Kan inte göra annat än att rågarva åt storleken i kombination med utseendet.

Och det kostar 1400 spänn också. Varför skulle man vilja köpa detta chassi?

För den som kanske inte flyttar det så mycket? Det är ett snygg chassi och insidan är välbyggd. Detta kan vara ett chassi för den som inte vill ha ATX chassin men samtidigt inte söker att få in det under TV bänken. Att det dessutom verkar kyla bra och kommer med PWM hub gör ju att det öknar i "Vill ha" värde. Iallafall hos mig.

Skrivet av micke7406:

Kan tänka mig att grafikkortet blir jäkligt varmt. Kan inte vara mycket luft som kommer in i den lilla springan.

Du skulle bli förvånad hur liten springa kortet egentligen behöver för att få nog med luft.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

"Skyhög kvalitetskänsla och ett expansivt inre gör NZXT Manta till en bra chassi."

Borde nog vara ETT bra chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde använda Skicka en rättelse funktionen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Gillar Sweclockers kylskåpschassi bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ni inte bara använda er av Youtube när ni laddar upp videor? Den tjänsten ni använder nu suger verkligen. Den stödjer inte piltangenterna, play/pause via mellanslag eller att minnas vilken volym det är man vill använda.

Dessutom var jag tvungen att ladda om sidan för att kunna fortsätta uppspelningen när jag pausade videon i några sekunder.

Nåja, om chassit:

Meh. Gillar raka och simpla linjer. Dessutom förstår jag inte varför man alltid måste ha en hårdiskindikator! Hur hjälper det dig 99.99999999999% av tiden att du vet när hårddisken jobbar? Men jag förstår att vissa vill ha lampor som lyser och att detta inte är ett chassi för mig!

Tack för recensionen

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Kan ni inte bara använda er av Youtube när ni laddar upp videor? Den tjänsten ni använder nu suger verkligen. Den stödjer inte piltangenterna, play/pause via mellanslag eller att minnas vilken volym det är man vill använda.

Dessutom var jag tvungen att ladda om sidan för att kunna fortsätta uppspelningen när jag pausade videon i några sekunder.

Nåja, om chassit:

Meh. Gillar raka och simpla linjer. Dessutom förstår jag inte varför man alltid måste ha en hårdiskindikator! Hur hjälper det dig 99.99999999999% av tiden att du vet när hårddisken jobbar? Men jag förstår att vissa vill ha lampor som lyser och att detta inte är ett chassi för mig!

Tack för recensionen

"Dessutom förstår jag inte varför man alltid måste ha en hårddiskindikator"

Du måste inte ha den......

Vill du inte att den ska blinka/lysa....Skit i att koppla den
I dom flesta chassin är den märkt "HDD LED"
Så det är inte så svårt att slippa den om man tänker efter.
Visst, kopplar man inte in den, så sitter den ju där ändå.
Men det borde ju inte vara det stora problemet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Du borde använda Skicka en rättelse funktionen.

Tack! Jag kunde inte hitta någon sådan länk vid artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

"Dessutom förstår jag inte varför man alltid måste ha en hårddiskindikator"

Du måste inte ha den......

Vill du inte att den ska blinka/lysa....Skit i att koppla den
I dom flesta chassin är den märkt "HDD LED"
Så det är inte så svårt att slippa den om man tänker efter.
Visst, kopplar man inte in den, så sitter den ju där ändå.
Men det borde ju inte vara det stora problemet

Givetvis förstår jag att man inte behöver koppla in den, men ändå! Jag kan bara hitta ett ställe där en sådan led skulle vara nödvändig och det har med felsökning att göra... Nåja.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Kommer inte fram någon video att klicka på för mig, google chrome och win 10. Dock andra filmer funkar prima på sidan. Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Bra recension men inget chassie jag någonsin skulle lägga pengar på.

Pausar man i fullskärm så kan man inte fortsätta utan att gå ur den igen bara för stänga ett fönster som kommit upp som inte syns i fullskärm.
Helt värdelös "mediaspelare" enligt mig.

Håller med! Tycker verkligen YouTube spelaren är 100 gånger bättre faktiskt. Pausade vid två tillfällen och ena tillfället så försvann tom. spelaren och jag blev tvungen att ladda om sidan.

För övrigt en grym recension Jonas!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Här har vi manta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Tror du inte det är här dom hämtat inspirationen från

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Lådan ser rätt bra ut. Synd att det inte är en ATX, för med det svart-röda temat och med några AMD kort så skulle det kunna bli en riktigt bra matchning. Kan inte kolla på klippet här på jobbet, men hur ser det ut med lagringsmöjligheter? Är det någon SSD slot på baksidan eller hur vad för lagringslösningar har den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Lådan ser rätt bra ut. Synd att det inte är en ATX, för med det svart-röda temat och med några AMD kort så skulle det kunna bli en riktigt bra matchning. Kan inte kolla på klippet här på jobbet, men hur ser det ut med lagringsmöjligheter? Är det någon SSD slot på baksidan eller hur vad för lagringslösningar har den

Två 2,5" platser inne i själva chassit just bredvid fläktarna och två HDD platser på framför nätagget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Får man plats med en fitting (13/10mm fitting) mellan psun och psu cover ?

Skickades från m.sweclockers.com