Permalänk

Expandera minnet på överklockad 920

Hej,

Jag har en i7 920@2.67GHz med

  • Moderkort Asus Socket 1366 X58 (P6X58D-E)

  • Patriot Extreme Performance Viper 6144MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (8-8-8-24) (3x2GB) (PVT36G1600LLK). Memory Voltage1.65 V

En halvår sen överklockade jag den för att skjuta upp en uppgradering av datorn. Jag är ingen van överklockare men med hjälp av div guider på nätet fick jag upp den stabilt till 3.57GHz vilket jag är fullt nöjd med. Mina BIOS settings är:

  • CPU Ratio Setting: 21

  • BCLK Freq 170

  • PCIE Freq 100

  • CPU Volt 1.25

  • CPU PLL Volt 1.80

  • QPI/DRAM Core Volt 1.25

  • IOH Volt 1.10

  • ICH Volt 1.10

  • DRAM Bus Volt 1.64

Jag har testkört den med prime95 mm och den har kört stabilt i 6 mån.

Nu vill uppgradera minnet och har skaffat G.Skill Ripjaws F3-12800CL8T-12GBRM - DDR3 - 12 med specs:

  • Tested Latency 8-8-8-24-2N

  • Tested Voltage 1.60v

  • Registered/Unbuffered Unbuffered

  • Error Checking Non-ECC

  • SPD Speed 1333MHz

  • SPD Voltage 1.50v

Kan jag använda både mina Patriot och G.Skill minnen och få 18 GB totalt eller ska jag nöja mig med bara G.Skill?

Behöver jag ändra något i mina BIOS settings pga att G.Skill bara är testade på 1.60V?

Jag har testat att köra bägge minnena med befintliga settings men det är inte helt stabilt. Prime95 rapporterar sporadiska fel och jag har även fått en BSOD när prime stått på ett längre tag.

Tacksam för tips om vad jag bör ändra.

Permalänk
Medlem

12gb borde ju räcka och då är det bättre att bara köra de nya stickorna. Att fylla samtliga minnesplatser är mer påfrestande för moderkort och processorer vilket kan vara anledningen till att det blir instabilt.

Å andra sidan kan jag tycka att 1333MHz är lite lågt. Varför köpte du nya minnen som är specade till en lägre hastighet än dina tidigare? Jag hade nog hellre satsat på snabbare minnen, typ min st 1866MHz (vet ej om 920 klarar 2133MHz...) Eller hade du tänkt överklocka dem?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

Inte samma hastighet och de kör inte på samma spänning, jag tror inte det kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

Fast minnen är testade i 1600 om man tittar på deras hemsidan i 1,6v. Vissa moderkort kan man välja olika spänning till de olika minnesbankerna så då borde det kunna fungera. Sedan är ju frågan om 0,05v är någon större skillnad alls. Värsta som kan hända är att det inte fungerar och du får plocka ut en uppsättning.

Permalänk

Ska jag sänka DRAM Bus Volt?

Om man tittar på http://www.gskill.com/en/product/f3-12800cl8t-12gbrm#tabs-spe... så ser det ut som man skulle kunna köra G.Skill minnena i 1600, det var de minnen jag hittade som var mest lika mina tidigare. Inte helt lätt att hitta triplechannel nu.

Dock skiljer ju spänningen.

Men ok, jag kan klara mig på 12 Gb.

Bör jag skruva ner "DRAM Bus Volt" till 1.6 från 1.64 när jag kör med G.Skill minnena?

Permalänk

Tog bort patriot minnen och körde enbart på 12 GB G.Skill utan att ändra BIOS settings alls. Nu verkar allt stabilt, har kört prime 4 timmar.

Tack för hjälpen.