Fungerar HP 671798-001 med Mellanox SFP+ kablar?

Permalänk
Medlem

Fungerar HP 671798-001 med Mellanox SFP+ kablar?

Hej

Ska koppla ihop en NAS med datorn i sign, kommer skriva och läsa en del över Gbit hastigheter pg av SSD och vanliga HDDs i RAID; mycket medveten om att jag inte kommer kunna utnyttja fullt 10Gbe och att man med SMB 3.0 (tror det heter så) kan bryta 1Gbe gränsen men kommer köra en Dualcore (LGA 1151 för att kunna uppgradera senare) på NASen och läste någonstans att SMB 3.0 kräver en del av CPUn så antar att 10Gbe vore bättre. Har tillgång till Windows Server 2012 R2 Datacenter och hade tänkt att köra på det eller FreeNas.

Med tanke på att mina lagringskrav bara kommer öka i framtiden känns det som en bra idé att ta bort flaskhalsen som en 1Gbe anslutning skulle skapa, speciellt om jag börjar leka med VMs senare och då min X99 bräda har NVME stöd.

Har kikat på Intel 540 men är väldigt dyra så skulle helst köra på SFP+.

Undrar om följande kommer fungera tillsammans:

2x http://www.ebay.com/itm/STANDARD-PROFILE-HP-Mellanox-ConnectX...

samt

http://www.mullet.se/product.html?product_id=333009

Hade tänkt och köra på en 7m kabel.

//
TheStar19

Förtydling
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Hej

Ska koppla ihop en NAS med datorn i sign, kommer skriva och läsa en del över Gbit hastigheter pg av SSD och vanliga HDDs i RAID; mycket medveten om att jag inte kommer kunna utnyttja fullt 10Gbe och att man med SMB 3.0 (tror det heter så) kan bryta 1Gbe gränsen men kommer köra en Dualcore (LGA 1151 för att kunna uppgradera senare) på NASen och läste någonstans att SMB 3.0 kräver en del av CPUn så antar att 10Gbe vore bättre. Har tillgång till Windows Server 2012 R2 Datacenter och hade tänkt att köra på det eller FreeNas.

Med tanke på att mina lagringskrav bara kommer öka i framtiden känns det som en bra idé att ta bort flaskhalsen som en 1Gbe anslutning skulle skapa, speciellt om jag börjar leka med VMs senare och då min X99 bräda har NVME stöd.

Har kikat på Intel 540 men är väldigt dyra så skulle helst köra på SFP+.

Undrar om följande kommer fungera tillsammans:

2x http://www.ebay.com/itm/STANDARD-PROFILE-HP-Mellanox-ConnectX...

samt

http://www.mullet.se/product.html?product_id=333009

Hade tänkt och köra på en 7m kabel.

//
TheStar19

Det borde fungera. Alternativet är att du frågar mullet. Dock så skulle jag rekommendera Intel nätverkskort.
När du kliver upp på dessa nivåer då är det viktigt att du konfigurerar allt ordentligt. Annats kommer prestandan vara lidande.

Sedan undrar jag varför du bygger en NAS för att sedan koppla den direkt med datorn med en kabel?
Om du behöver prestandan, varför sitter inte allt i en och samma maskin?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det borde fungera. Alternativet är att du frågar mullet. Dock så skulle jag rekommendera Intel nätverkskort.
När du kliver upp på dessa nivåer då är det viktigt att du konfigurerar allt ordentligt. Annats kommer prestandan vara lidande.

Sedan undrar jag varför du bygger en NAS för att sedan koppla den direkt med datorn med en kabel?
Om du behöver prestandan, varför sitter inte allt i en och samma maskin?

Tackar för svar.

Funderade också på att kontakta mullet men vet inte hur de känner ang Ebay köp. Är nog svårt för dem att garantera något.

Medveten om att det kan krävas en del konfigurering, även på lagringssidan. NASen ska kopplas till flera maskiner (laptops, mobiler, andra datrorer etc) men vill ha en snabbare länk mellan speldatorn och NASen. Där speldatorn är ganska högljudd är målet att NASen ska vara knäpptyst så att den kan arbeta med saker nattetid tex backup eller mer avancerade beräkningar.

stavfel
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Tackar för svar.

Funderade också på att kontakta mullet men vet inte hur de känner ang Ebay köp. Är nog svårt för dem att garantera något.

Medveten om att det kan krävas en del konfigurering, även på lagringssidan. NASen ska kopplas till flera maskiner (laptops, mobiler, andra datrorer etc) men vill ha en snabbare länk mellan speldatorn och NASen.

Detta är alltså hemma? Inte företag?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Detta är alltså hemma? Inte företag?

Korrekt. (Hemma)

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Kolla med drivrutinsstödet i FreeNAS. Har tyvärr inte koll på det.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kolla med drivrutinsstödet i FreeNAS. Har tyvärr inte koll på det.

Har googlat lite och borde inte vara ett problem. Är dessutom 99% på att jag vill köra på Win server 2012 R2.

Mailade mullet.se och får se vad de svarar. Tror att jag redan vet men värt ett försök iaf.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Har fått ett svar från mullet.se, de svarade inte på support@mullet.se men tydligen på info@mullet.se

Enligt dem bör utrustningen som ovan nämts fungera väl tillsammans; återkommer troligen med tester när allt levererats och installerats. Naturligtvis kan de inte garantera något från ebayförsäljarens håll men rent generellt bör alltså HP 671798-001 fungera väl med de kablarna.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

@BrusE

Kommer skriva något längre senare om någon annan vill prova samma sak men överföringen nedan är mellan två datorer som står i två olika ändar av huset. Köpte en 25m kabel fiberkabel (fråga inte) + två trancievers (ingen aning hur det stavas) + 2 HP 671798 och efter en timme av arbete uppnåddes hastigheterna nedan. Mycket arbete återstår då ena datorn ligger på moderkortskartongen men: det fungerar iaf

Edit:
Och innan någon kommenterar, ja E: är en RAM-disk och g: är också en på den andra maskinen

Bildändring
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Jaha, då blev man ju ännu mer sugen på att skaffa dessa. Jag tittar nog på en lösning med 3 ESXi-boxar och vSAN på SSD men då behöver jag tre st dual port 10G NIC för att bygga en ring. Dual port Mellanox och dual port Intel NIC kostar ungefär lika mycket och bägge fungerar väl med Twinax. Hm...

Tack för att du delade med dig, 10G är verkligen något som är intressant även utanför datacenter.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Tänk på att ha svaga SFP+ moduler om du köra korta sträckor. Annars kan de skada varandra
efter ett tag. DAC kablar bör användas för korta sträckor.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat korten i FreeNAS? Fick precis hem en Dell PowerConnect med SFP+ och kikar just nu på antingen Mellanox Connect-2- eller Intel X520-kort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du testat korten i FreeNAS? Fick precis hem en Dell PowerConnect med SFP+ och kikar just nu på antingen Mellanox Connect-2- eller Intel X520-kort.

I framtiden, citera för svar. Ren slump att ditt inlägg noterades

Kanske bör dock mitt inlägg uppdateras då en del problem har uppstått; alla har lösts men om någon annan (som kan lika lite om detta område som jag) försöker på sig på samma sak kanske informationen dock är värdefull...

Har inte testat i FreeNAS. Finns mängder med drivrutiner på Mellanox webbsida så skulle inte vara förvånad om det går. En enkel googling ger dock en del svar :

https://lmgtfy.com/?q=Mellanox+Connect-2+Freenas

tex

https://forums.servethehome.com/index.php?threads/do-mellanox-connectx-2-en-10gbe-cards-work-in-freenas.5608/
https://www.reddit.com/r/homelab/comments/4j8tqp/freenas_with_mellanox_connectx2/

Kan själv bara önska lycka till ang FreeNAS, 10Gigabit nätverk + SSDer är en rolig kombination

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800