Fråga om kompatibilitet: Min första (gaming)dator

Permalänk

Fråga om kompatibilitet: Min första (gaming)dator

Hej alla medlemmar!

En ganska oerfaren kille här som lyckats lära mig grunderna och valt ut komponenter till mitt första bygge inför sommaren. Jag undrar helt enkelt över komponenternas kompatibilitet. Om det finns något annat att tillägga kring bygget vill jag mer än gärna veta, tex dålig- CPU-fläkt, PSU eller liknande. Kommer använda datorn till gaming (ARK, CSGO m.m). Hoppas det finns några vetande medlemmar som vill dela mig sig av sin kunskap.

Tack i förväg!
/Mmmotörhead

Mina komponenter:
Chassi: Fractal Design Define R5 Titanium
Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
CPU-fläkt: be quiet! Pure Rock
GPU: MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming
RAM-minne: HyperX 16GB (2x8GB) DDR3 CL11 2400Mhz Savage XMP
SSD: HyperX Savage 240GB
PSU: EVGA 600B 600W

Lista över komponenterna på inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9342951/

Och till admin/mod: vet inte om tråden är korrekt positionerad, bara att flytta på den annars : )

Permalänk

@Mmmotörhead:
Tjena!
Det gick inte öppna kundvagnen men utifrån vad du skrev så verkar det som att du har valt fel ram, för det mb behöver du ddr4.

Permalänk

För övrigt ser det ut som en skaplig dator, men jag har några förslag på förändringar. För det första angående lagring så tycker jag du ska ta en samsung 850 eller ocz trion 150 som ssd (lite bättre pris) och sedan lägga till en hdd på ca 2TB, du kommer garanterat sakna den extra lagringen i efterhand.

Angående grafikkortet så har jag hört att evga har riktigt skarpa modeller.

Slutligen vill jag bara tipsa om att du köper en tub kylarpasta, typ mx-2, det kommer väl till hands vid första datorbygget, lita på mig, jag lärde mig det den hårda vägen

Lycka till

Permalänk

@macke0010 Tack för svar! Har byt ut RAM-minnet emot Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16 , vad sägs?. Angående kylpastan så har jag den, men glömde skriva ner bara (AS-5).

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du ska köpa ett annat nätagg, typ det här istället: https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Det du har valt 1) finns inte i lager, 2) beskrivs som "hyfsat" av professionella recensioner och 3) en så dyr dator förtjänar bättre i mitt tycke.

Permalänk

Bytte ut min PSU emot ditt tips samt mitt SSD. Är samsung bra då, kollat och det verkar legit?

Min nya build:http://pcpartpicker.com/p/pq8723

@Andreaz1

Permalänk

@Mmmotörhead:
Jag skulle verkligen rekommendera att du tar med en hdd.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur bråttom du tycker att du har, men jag personligen sitter och väntar på att nvidia och AMD ska släppa sina nya grafikkort

Det ryktas att vi kommer få höra om release date och specs på computex. Men så vitt jag vet finns det inga officiella källor på det här... Men jag kommer som sagt iallafall vänta på nästa serie grafikkort.

Kom även ihåg att se till att du har alla sladdar. Finns inget värre än att få hem grejorna och börja bygga ihop, bara för att upptäcka att man saknar en sladd

[edit]

Här hittade jag en artikel om AMD's nästa omgång kort
http://www.sweclockers.com/nyhet/22009-amd-radeon-r7-470-pola...

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mmmotörhead:

Bytte ut min PSU emot ditt tips samt mitt SSD. Är samsung bra då, kollat och det verkar legit?

Min nya build:http://pcpartpicker.com/p/pq8723

@Andreaz1

Jag kan inte så mycket om minne men om jag kommer ihåg rätt så stödjer Skylake officiellt endast 2133MHz så 3000 kommer innebära en rejäl överklockning. Se till att moderkortet har stöd för det, det kanske kan bli ledsamt att få igång det annars.

Skrivet av FlygarStenen:

Jag vet inte hur bråttom du tycker att du har, men jag personligen sitter och väntar på att nvidia och AMD ska släppa sina nya grafikkort

Det ryktas att vi kommer få höra om release date och specs på computex. Men så vitt jag vet finns det inga officiella källor på det här... Men jag kommer som sagt iallafall vänta på nästa serie grafikkort.

Definitivt en bra idé, Nvidias nya kommer i början på juni och AMDs i slutet på juni har jag för mig. Helt klart värt att vänta om du kan.

Skrivet av FlygarStenen:

Kom även ihåg att se till att du har alla sladdar. Finns inget värre än att få hem grejorna och börja bygga ihop, bara för att upptäcka att man saknar en sladd

Sladdar borde man ju dock få med alla komponenterna.

Permalänk

@FlygarStenen @Andreaz1 Tänker ni så att grafikkorten jag har blir billigare, eller att jag bör köpa nått utav de nya? Ska kolla med minnet.

@macke0010 Grejen är att jag redan har ett gammalt HDD (232GB) och hoppas kunna använda det till filmer/foton i bygget. Går det att kombinera en gammal HDD med ett nytt SSD tro?

Permalänk
Skrivet av Mmmotörhead:

@macke0010 Grejen är att jag redan har ett gammalt HDD (232GB) och hoppas kunna använda det till filmer/foton i bygget. Går det att kombinera en gammal HDD med ett nytt SSD tro?

Så länge det är en sata och ingen gammal pata disk så ska det funka fin fint.

Permalänk
Testpilot

Att bygga en dator från färdiga komponenter räknas inte som en egen konstruktion eller modifikation, jag flyttar därför tråden till köpråd då det ju är det du är ute efter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]