Permalänk
Medlem

Köptips ATX Chassi

Tänkte införskaffa mig ett nytt chassi!
Vill ha bra ljudnivå samt fönster!
Alltifrån 0-3k.
Tack i förhand!

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6910015/fractal-design-define-r5-...

tveklöst bäst i test enligt allt och alla=)
lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@ARAGON_GVD:

Agree, Är som en Volvo, funkar och tyst.

Permalänk
Medlem

Ge tusan i att pressa in fläktar överallt där de går bara. Har du ingen radiator så ha stängt upptill.

Man ska även ha fläktarna moderkortsstyrd vilket innebär ett bra moderkort med flera fläkt anslutningar. Surfar man eller ser film hör man inget. Spelar man, ja då avancerar fläktarna automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tycker fractal chassit är så jäkla mainstream och tråkigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WEBRUNNER:

@ARAGON_GVD:

Agree, Är som en Volvo, funkar och tyst.

Så länge fläktplatserna i toppen inte används. Lät som en gräsklippare när jag körde med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob-Chan:

Tycker fractal chassit är så jäkla mainstream och tråkigt

Ja möjligen. Men som jag skrev så äre som en Volvo. Jag däremot tillhör dom som till och med tycker lådorna ser clean och fina ut.

Finns nog en viss generationsfaktor här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Så länge fläktplatserna i toppen inte används. Lät som en gräsklippare när jag körde med dom.

Precis som jag skrev också. Varför ska man pressa in fläktar i varje öppning när de inte behövs. Jag sätter stor vikt vid ljud också.

Permalänk
Skrivet av Rob-Chan:

Tycker fractal chassit är så jäkla mainstream och tråkigt

du bad om ett tyst och bra chassi,mainstream eller inte=)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera ett FD Define R5/S. Flashigt chassi är roligt i början, men sen inser man att man hellre vill ha ett tyst och stilrent istället. Så var det i varje fall för mig.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3197822 Spelar i en helt annan division än något tråkigt Fractal chassie. Själv väntar jag på http://jonsbo.com/en/products_33.html läckraste chassiet jag sett på väldigt länge. Har själv ett Silverstone FT02 just nu och kan varmt rekommendera det men det är stort/tungt och ganska svårt att få tag på. Fractal chassin är ok och hyfsat billiga men kan inte jämföras med något av tidigare beskrivna chassin i byggkvalitet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Ett chassi från Phanteks skulle sitta fint om man är i tankarna på att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

@tEan: Vill inte ha ett flashigt chassi, dock är fractal väldigt tråkiga i mina ögon.
Har ett Jonsbo/Cooltek w2 atm och är helt ok.
Phanteks chassit har jag varit sugen på! Men finns inte i lager någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob-Chan:

@tEan: Vill inte ha ett flashigt chassi, dock är fractal väldigt tråkiga i mina ögon.
Har ett Jonsbo/Cooltek w2 atm och är helt ok.
Phanteks chassit har jag varit sugen på! Men finns inte i lager någonstans

Ajaj, det var synd!

Permalänk
Medlem

Har själv ett FD R4. Grymt chassi med grym potential för uppgraderingar. Kör själv överdrivet många fläktar i mitt chassi samt en H110I GTX i fronten med Corsairfläktar. Ljudnivån är helt överenskomlig enligt mej och alla som har haft en Corsairkylare vet att deras 2300rpm fläktar är allt från tysta

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Phanteks Evolv ATX Antracitgrå. Bytte till detta chassit i julas och kunde inte vara nöjdare. Annorlunda färg och form utan att vara för "spejsad", väl genomtänkta lösningar för kabeldragning samt ett 100% aluminiumutförande gör detta chassit till ett av de bästa premium-lådorna i mitt tycke. Den öppna designen tillsammans med det stora fönstret gör det även perfekt för snygga byggen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: hur är ljudnivån?

Permalänk
Medlem

@Rob-Chan: Lite mer ljud än i ett Define R5 skulle jag gissa på, men inget jag stör mig på. Ljud är dock svårt att avgöra då du och jag kan ha vitt skilda åsikter om vad som är för högljutt eller ej :). Jag har ju även en rejäl 360-radiator så mina fläktar behöver inte jobba särskilt mycket. Sedan ska jag inte säga att det är helt knäpptyst när grafikkortet snurrar igång, men då har jag ju alltid mina lurar på mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Jag tycker Phanteks eclipse P400S verkar intressant.

Edit: Missade att det skulle vara ett fönster, finns en sån variant men inte lika tyst verkar det som.

Permalänk
Medlem

Har nyligen skaffat ett Phanteks Enthoo Pro M Acrylic, skitsnyggt chassi och superb byggkvalité, lätt att bygga i och det kostar runt 7-800kr eller nåt sånt

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkiga Define R5 är. Vill du inte ha ett Jonsbo så är nog Phanteks Evolv ett bra val, fin kvalitet verkar det vara.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Har nyligen skaffat ett Phanteks Enthoo Pro M Acrylic, skitsnyggt chassi och superb byggkvalité, lätt att bygga i och det kostar runt 7-800kr eller nåt sånt

Helt okey chassi, men jag ståe inte ut med 5.25 platsef. Det förstör fronten så mycket! Och kan man inte ta bort buren så är det ett no för mig direkt. Men jag tycker ju inte som alla andra den enda chassit med 5,25 plats som äe snyggt är AIR 540 <3

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk

Jag kommer byta till ett enthoo evolv så fort ekonomi tillåter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk

Tyst, originellt och med fönster? Om det bara fanns...

Tror du for välja mellan knäpptyst eller lite bling bling. Jag har beställt Nzxt h440 New Edition med PWM hub och ska börja bygga i den på onsdag då jag fortfarande väntar på sleevade kablar. Fördelarna är väl att den är stilren men ändå lite udda samt försöker vara så tyst som möjligt med sin dampening-foam. Nackdelen är väl att frontfläktarna är rejält kvävda dock har Nzxt bättrat dimensionerna sedan första versionen för att hjälpa flödet mer.

Och bort med 5.25 platserna

Permalänk
Medlem

Vad är detta motstånd till fractal design helt plöttsligt.
Är det bara pga utseendet?
Bygger flera datorer / år och byggt i allt från 200kr rysschassin och uppåt och fractal design r5 och s är en fröjd, judnivån är minimal och priset är humant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Sadjester: Jag plockade ut den buren i princip direkt Egentligen så hade jag planerat på ett Phanteks Entho Evolv ATX. men det var lite väl dyrt för min budget så det fick bli Pro M som är i princip samma chassi på insidan 5.25" platsen är rätt lugn, plasten på fronten är rätt så mörk så det märks inte av speciellt mycket att 5.25" platsen är där

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Vad är detta motstånd till fractal design helt plöttsligt.
Är det bara pga utseendet?
Bygger flera datorer / år och byggt i allt från 200kr rysschassin och uppåt och fractal design r5 och s är en fröjd, judnivån är minimal och priset är humant.

Skickades från m.sweclockers.com

De skriver ju att de är tråkiga och det måste du ju kunna hålla med om. Googlade på R5 och tycker det ser ut som de alltid gjort en box utan linjer och en plastlucka i fronten. Perfekta om man vill ha en diskret dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De skriver ju att de är tråkiga och det måste du ju kunna hålla med om. Googlade på R5 och tycker det ser ut som de alltid gjort en box utan linjer och en plastlucka i fronten. Perfekta om man vill ha en diskret dator.

Jo det har du nog rätt i.
Dom chassin är gjorda för att stå på låg höjd halvt undanstuvad och kanske inget flashigt man har uppe på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Kör själv med FD R4 och har fläktar lite över allt, inte i dörrplåten dock, och den är så gott som knäpptyst när jag surfar och kikar film. Jag har iofs satt mina fläktar att gå på 5V inkl de båda som sitter på cpu. Tyst och hyfsat svalt i lådan.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |