Permalänk
Medlem

Är detta ett bra köp?

Kollade runt lite, som man brukar, och kom över denna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229622-a...

Är det ett bra köp eller vad? Missar jag något. Lägger jag ihop deöar på inet med samma processor och gtx samt lite billiga delar och med OS så hamnar jag på minst 6,5k.

(Ni kan flytta denna till fynd om ni vill)

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

Kollade runt lite, som man brukar, och kom över denna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229622-a...

Är det ett bra köp eller vad? Missar jag något. Lägger jag ihop deöar på inet med samma processor och gtx samt lite billiga delar och med OS så hamnar jag på minst 6,5k.

(Ni kan flytta denna till fynd om ni vill)

Det är väl ett helt OK pris. Främst då en Windows licens ingår.
Men om man kan bygga själv så går det att få lite bättre grejer för samma pris.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

helt ok för 7000 kronor, dock så beror det lite på användningsområde såklart, denna är medelmåttig på allt, om man ska spela tex så bör man nog sikta på en billigare CPU och bättre GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

Kollade runt lite, som man brukar, och kom över denna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229622-a...

Är det ett bra köp eller vad? Missar jag något. Lägger jag ihop deöar på inet med samma processor och gtx samt lite billiga delar och med OS så hamnar jag på minst 6,5k.

(Ni kan flytta denna till fynd om ni vill)

När jag räknar på fingrarna kommer jag fram till att komponenterna styckvis skulle bli mellan 5-6 tusen inkl Windows 10. Sedan får man betänka att man får allt i en vackert chassi med leds och garanti. Så jag skulle nog säga att det är ett ok pris, om man inte är en kräsen gamer och inte vill överklocka processorn. GrafikkortetGTX 950 är t.ex. något bättre än GTX 750 Ti, och det finns säkert en del gamers som skulle skratta åt det kortet.

Permalänk
Medlem

Vad är huvudsyftet med köpet? Att spela? Ett 950 är inget kort jag hade köpt i en ny speldator.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

Kollade runt lite, som man brukar, och kom över denna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229622-a...

Är det ett bra köp eller vad? Missar jag något. Lägger jag ihop deöar på inet med samma processor och gtx samt lite billiga delar och med OS så hamnar jag på minst 6,5k.

(Ni kan flytta denna till fynd om ni vill)

Läste precis recensionen på sidan du hänvisa till. Ser inte så bra ut när man tänker efter:

"En liten dator med trevligt ljusspel. Den är dock otroligt långsam på grund av sin hårddisk. Processor, minne och grafik räcker till men disken går oftast på 100%. En Windows 10 uppdatering har nu pågått i över fyra timmar och har avklarat 34% !!! Datorn behöver en SSD för vilken extra SATA kabel medföljer... men öppnas höljet så ryker garantin "

Permalänk
Inaktiv

Konsument-märkesdatorer är överlagd byggd med billig hårdvara och man kan därför göra fynd när det är stora reor och det är svårt att matcha detta pris när man monterar ihop en dator själv.

Däremot får man en helt annan dator när man monterar ihop den, bättre kvalité på nätdel, fläktar, mer generellt chassi etc om man nu vill betala för detta.

Så om den aktuella datorn är ett bra val beror på dens användningsområde, många här på swelockers köper ett dyrt chassi + nätdel som de har typ hur länge som helst, sedan byter de komponenterna när de behövs. Om man då ser på ett långt sikt så kan detta bli lönsammare.
Sedan finns det en stor del som har en dator som kostar det dubbla och då blir märkesdatorerna mindre prisvärdiga.
Och snart så kommer det snart nya grafikkort och jag rekommenderar de flesta som inte behöver jäkta vänta på dessa och jag tänker speciellt på gamers.

Sist tycker jag många konsument-märkesdatorer kör med vilseledande marknadsföring, burken som du länkade till är en riktig budget dator. Citat:
Prestanda i toppklass
Upplev den mest häpnadsväckande spelgrafiken med de senaste NVIDIA GeForce GTX 900-seriens grafikkort.

Visst 900 serien är bra, men 950 modellen skulle jag mer kalla för allroundgrafikkort för vanliga konsumenter. Nå om du väntar ett tag kanske du får ett grafikkort motsvarande 980 för 950 pris.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat istället för Asus ROG-skräp...