Speldatorn i gästrummet, skärmen i vardagsrummet

Permalänk

Speldatorn i gästrummet, skärmen i vardagsrummet

Hej!

Är jag i rätt forum? Jag vill ha hjälp med en skärmlösning, då jag vill ha datorn i ett rum, men kunna spela datorspel / se på film i vardagsrummet. Funderar på nån slags projektorlösning i vardagsrummet, hade velat kunna sitta bekvämt i soffan och spela mot en stor skärmyta istället för att sitta framför skrivbordet.

Har tänkt på lösningen "lång hdmi-sladd + trådlös mus/tangentbord" men det känns lite klumpigt. Läser att Steam har någon slags remote-viewing mjukvara i fall man har flera datorer igång och nån slags hemmaLAN. Vad finns det för fler alternativ?

Jag kommer nog inte köra onlinespel som CSGO men väl spel som kräver timing (ex witcher 3, fallout 4). Behöver alltså att gubben gör som jag vill utan så mycket fördröjning..

Vad finns det för olika lösningar?

Permalänk
Medlem

Det går att remotespela genom steam, bra dator gör beräkningar och skickar enbart bild till din htpc (eller vilken annan dator som helst). Detta kväver dock att du har en dator i vardagsrummet, fast den behöver inte ha någon speciell prestanda.

Detta eller långa kablar är vad som gäller. Det finns andra alternativ än steam-remote som gör samma sak, men det blir bara små för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta projektorer har rätt högt input lag så kolla upp det i förväg.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Hur långt är det? (för en kabel)? Oavsett så skulle jag dra HDMI-kabel, men t ex över 15m HDMI kräver en repeater på mitten.
1080P i 60HZ kräver runt 4-5 Gbit/s via kabel, så alla lösningar via LAN eller trådlöst kommer orsaka strul pga kraftig komprimering (inte minst latens pga att det krävs buffring). Tro inget annat

Permalänk
Medlem

Jag kör en steamlink hemma, får en fördröjning på ca 15-20 ms i 1080p 60Hz.
550:- väl spenderade!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Hur långt är det? (för en kabel)? Oavsett så skulle jag dra HDMI-kabel, men t ex över 15m HDMI kräver en repeater på mitten.
1080P i 60HZ kräver runt 4-5 Gbit/s via kabel, så alla lösningar via LAN eller trådlöst kommer orsaka strul pga kraftig komprimering (inte minst latens pga att det krävs buffring). Tro inget annat

Går ju alltid skaffa 10gbit hemma?