Asus R9 Fury Strix Svart skärm / No signal

Permalänk
Medlem

Asus R9 Fury Strix Svart skärm / No signal

Hejsan!

Bytte från ett evga 980 till ett Asus R9 Fury och har stora problem här också...så fort jag kör igång något krävande så krashar drivrutinerna verkar det som, får inget felmeddelande utan det blir en svart skärm sen no signal och måste starta om datorn, har dragit Driver cleaner i safe mode och installerat om drivarna har inte hjälpt, ingen OC på kortet.

Vad kan felet vara? :S

Pc specs:

i7 930 @ 4.2ghz
Asus rampage ii extreme
corsair 16gb ddr3
corsair HX 1kw nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Hejsan!

Bytte från ett evga 980 till ett Asus R9 Fury och har stora problem här också...så fort jag kör igång något krävande så krashar drivrutinerna verkar det som, får inget felmeddelande utan det blir en svart skärm sen no signal och måste starta om datorn, har dragit Driver cleaner i safe mode och installerat om drivarna har inte hjälpt, ingen OC på kortet.

Vad kan felet vara? :S

Pc specs:

i7 930 @ 4.2ghz
Asus rampage ii extreme
corsair 16gb ddr3
corsair HX 1kw nätagg.

Jag vet inte om det kan bero på någon flaskhals på din CPU. Vissa spel i dag kräver en modernare CPU för att fungera ordentligt, drivrutinerna kanske kraschar pga det?

edit: basically så flaskhalsar hela din dator på CPUn, du borde fundera på en uppgradering om du lirar mycket spel... Dina bussar i processorn orkar inte med att ta hur mycket information som helst från dina minnen, så om jag förstår det rätt så blir det köbildning och därmed kanske det kraschar. spekulerar lite också nu, någon kanske kan styrka/rätta, men något svar är bättre än inget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

uppdaterat bios?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag vet inte om det kan bero på någon flaskhals på din CPU. Vissa spel i dag kräver en modernare CPU för att fungera ordentligt, drivrutinerna kanske kraschar pga det?

edit: basically så flaskhalsar hela din dator på CPUn, du borde fundera på en uppgradering om du lirar mycket spel... Dina bussar i processorn orkar inte med att ta hur mycket information som helst från dina minnen, så om jag förstår det rätt så blir det köbildning och därmed kanske det kraschar. spekulerar lite också nu, någon kanske kan styrka/rätta, men något svar är bättre än inget.

Jag tvivlar starkt på att det är min CPU då alla benchmarks osv och nyare spel som GTA 5, DS3, Ashes of Singularty osv funkar utan problem och inga krasher. Men kör jag tex, wow så krashar jag direkt när log in skärmen kommer upp även med några dx9 spel.

Skrivet av Hymer:

uppdaterat bios?

Moderkortert eller på furyt? båda har senaste.

Permalänk
Medlem

Tippar på inkompatibelt moderkort. Man kan ju alltid höra med moderkorts tillverkaren och se om de är villiga att lösa det, de har löst ett utav mina problem på bums, men nu rör det sig om ett äldre kort...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tippar på inkompatibelt moderkort. Man kan ju alltid höra med moderkorts tillverkaren och se om de är villiga att lösa det, de har löst ett utav mina problem på bums, men nu rör det sig om ett äldre kort...

Hur menar du med inkompatibelt moderkort? Varför skulle inte ett nyare gfxkort funka bra med ett äldre moderkort? aldrig hört att någon haft problem pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Hur menar du med inkompatibelt moderkort? Varför skulle inte ett nyare gfxkort funka bra med ett äldre moderkort? aldrig hört att någon haft problem pga det.

Det är inget ovanligt. Kollar du igenom uppdateringarna på lite olika moderkort lär du se "Added/Improved VGA compatability".

Du får tänka på att du kör på ett system som gjordes runt 2008 och såg sin senaste uppdatering 2011 med ett grafikkort som gjordes 2015.... 7 år är en evighet i teknik världen och UEFI är inte skrivet i sten.

Vill du vara säker så testa i en polares maskin som kör något nyare moderkort med ditt grafikkort.

EDIT: Ser detta problemet väldigt regelbundet, så jag har definitivt hört om det. Har till och med skådat det själv. Dem senaste generationerna grafikkort verkar kräva fräschare UEFI utav moderkorten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

EDIT: Ser detta problemet väldigt regelbundet, så jag har definitivt hört om det. Har till och med skådat det själv. Dem senaste generationerna grafikkort verkar kräva fräschare UEFI utav moderkorten.

Japp. Jag hade exakt samma moderkort som TS i min förra rigg och jag fick aldrig mitt "nya 280x" att fungera.
Kortet fungerade direkt i två kompisars datorer (båda med z97) och det lustiga var att jag hade 7970 innan.

Var i kontakt med msi och xfx (gputillverkaren). Xfx var jättehjälpsamma och gav mig flera olika vbios att testa men msi var som att tala med en vägg. De hänvisade bara till biosarna på hemsidan.

MEN.. När grafikortet inte stödjes av moderkortet så borde ts inte ens få en bild alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är inget ovanligt. Kollar du igenom uppdateringarna på lite olika moderkort lär du se "Added/Improved VGA compatability".

Du får tänka på att du kör på ett system som gjordes runt 2008 och såg sin senaste uppdatering 2011 med ett grafikkort som gjordes 2015.... 7 år är en evighet i teknik världen och UEFI är inte skrivet i sten.

Vill du vara säker så testa i en polares maskin som kör något nyare moderkort med ditt grafikkort.

EDIT: Ser detta problemet väldigt regelbundet, så jag har definitivt hört om det. Har till och med skådat det själv. Dem senaste generationerna grafikkort verkar kräva fräschare UEFI utav moderkorten.

Tycker ändå att det vore otroligt konstigt då det bara strular i dx9 spel och inte annars...

EDIT: Testade att ladda ner Clock Blocker och nu verkar det funka utan problem...alltså var problemet att grafikkortet klockade ner sig och drivarna krashar pga det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Japp. Jag hade exakt samma moderkort som TS i min förra rigg och jag fick aldrig mitt "nya 280x" att fungera.
Kortet fungerade direkt i två kompisars datorer (båda med z97) och det lustiga var att jag hade 7970 innan.

Var i kontakt med msi och xfx (gputillverkaren). Xfx var jättehjälpsamma och gav mig flera olika vbios att testa men msi var som att tala med en vägg. De hänvisade bara till biosarna på hemsidan.

MEN.. När grafikortet inte stödjes av moderkortet så borde ts inte ens få en bild alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit med om allt möjligt när det kommer till UEFI inkompatibilitet... Min polares grafikkorts temperatur sensor fungerar inte oavsett OS. Fungerar perfekt i andra datorer eller med hans förra grafikkort. Som du kan gissa så har han ett gammalt moderkort, tidigt AM3. (Ej AM3+)

Intressant erfarenhet, kudos till XFX för att försöka och tummen ner till MSI. Troligen handlade det om att MSI inte längre arbetade med det moderkortet, men de kan iaf försöka hjälpa och/eller förklara situationen istället för att låtsas vara dum.

Min egna direkta kontakt med tillverkare var Gigabyte. Hade ett USB tillbehör som var inkompatibelt, en dualshock 4 kontroller. Det var inget stort problem, datorn startade bara inte med det inkopplat. Skickade ett email och två arbetes dagar senare hade dem utvecklat en ny UEFI för mig att testa. Innan jag han testa den däremot, då jag är seg på email, så han dem göra en till revision ytterligare två arbetsdagar senare. Kör den custom UEFI än idag jag fick då och fungerar utmärkt! Tror de däremot bör ha lagt in den fixen i deras master release vid detta laget. Jag använde däremot inte Gigabytes ticket system, så kan inte kommentera om det. (Stort tack åter igen @Gigabyte_Rasmus Du kanske även kan, trots att det inte är GA relaterat, skina lite ljus på VGA UEFI kompatibilitet? Får du inte för GA har jag full förståelse, det går väl under betald arbetstid gissar jag.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Skrev i mitt förra inlägg att problemen var borta men det har kommit tillbaka nu när jag satt och tittade på youtube. Skärmen blev svart sen No signal...

Är det verkligen mitt moderkort samt processor som är felet? det funkade utan problem med mitt 780 jag hade förut även med ett gammalt 7600GS som jag använde undertiden jag väntade på mitt R9 Fury.

Har även lagt upp en tråd om pris idé på mitt moderkort, processor samt minnen för möjligen säljning och sen uppgradera, titta gärna in där och säg vad ni tycker!

#16114474

Permalänk
Medlem

Får du bara iordning på det så kommer du älska ditt nya kort. Har aldrig varit så nöjd med nått kort som mina fury strix.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Trodde jag hade löst det...det var google chrome som bråkade men det funkade i två dagar och nu har jag problemen igen...startar dark souls 3 kommer in-game så dör drivarna och måste starta om datorn...blir galen på det här

Permalänk
Medlem

Nu dör drivrutinera så fort kortet blir belastat, vad fan ska jag göra? har lagt ut 5700kr på det här kortet och kan inte göra någonting....

Permalänk
Medlem

Jadu det är inget kul när saker strular, Prova kortet i någon polares dator och se om det lirar där?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Var köpte du kortet? Vissa affärer tar ju tillbaka om det är inkompabilitet?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Var köpte du kortet? Vissa affärer tar ju tillbaka om det är inkompabilitet?

Köpte det hos Inet

Permalänk
Skrivet av Laiq:

Köpte det hos Inet

Har du möjlighet att köra kortet i någon annan dator så gör det fungerar det där, så tycker jag du ska kontakta moderkortstillverkaren har du tur fixar de nytt bios så det fungerar. Att nya kort krånglar i äldre datorer är tyvärr något som verkar blivit vanligare. Men kortet i sig är riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du möjlighet att köra kortet i någon annan dator så gör det fungerar det där, så tycker jag du ska kontakta moderkortstillverkaren har du tur fixar de nytt bios så det fungerar.

Tyvärr så har jag inte det :/ Har kontaktat Inet samt Asus om dom har någon idé om vad det kan vara för fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Hejsan!

Bytte från ett evga 980 till ett Asus R9 Fury och har stora problem här också...så fort jag kör igång något krävande så krashar drivrutinerna verkar det som, får inget felmeddelande utan det blir en svart skärm sen no signal och måste starta om datorn, har dragit Driver cleaner i safe mode och installerat om drivarna har inte hjälpt, ingen OC på kortet.

Vad kan felet vara? :S

Pc specs:

i7 930 @ 4.2ghz
Asus rampage ii extreme
corsair 16gb ddr3
corsair HX 1kw nätagg.

Du har testat 2st olika grafikkort & dom beter sig på liknande sätt, hur betedde dom sig på en annan plattform?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du har testat 2st olika grafikkort & dom beter sig på liknande sätt, hur betedde dom sig på en annan plattform?

På en annan plattform? Ingen aning? Har inte testat eftersom jag inte har tillgång till det. Men det funkade felfritt med mitt gamla 780.

Permalänk
Medlem

@Laiq: Det är inte ett ovanligt problem, har haft mycket problem med mitt Fury Strix också. Dom lösningar som jag har på problemet är att endera använda Clockblocker, var noga med att kolla reglerna när du använder det.
Det andra är att använda Asus drivrutiner, dvs endera de från medföljande CD eller de från Asus hemsida.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

På en annan plattform? Ingen aning? Har inte testat eftersom jag inte har tillgång till det. Men det funkade felfritt med mitt gamla 780.

Man måste göra en korskontroll på en annan plattform för att utesluta kompabilitetsproblem, du har haft 2st grafikkort av senaste generation från olika tillverkare med med gpu från olika tillverkare som mer eller mindre betede sig på liknande sätt.. vad är sannolikheten för att dessa 2 kort ska vara defekta på liknande sätt? Man måste göra en korskontroll helst på en nyare plattform för att utesluta kompablitetsproblem.

Om det då visar sig att korten fungerar felfritt så återstår det om det exempelvis är ditt moderkort eller nätagg som är boven i dramat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Moderkortet är för gammalt. Har en polare som hade liknande problem med sitt R9 390. Funkade mkt bättre på ett nytt moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Man måste göra en korskontroll på en annan plattform för att utesluta kompabilitetsproblem, du har haft 2st grafikkort av senaste generation från olika tillverkare med med gpu från olika tillverkare som mer eller mindre betede sig på liknande sätt.. vad är sannolikheten för att dessa 2 kort ska vara defekta på liknande sätt? Man måste göra en korskontroll helst på en nyare plattform för att utesluta kompablitetsproblem.

Om det då visar sig att korten fungerar felfritt så återstår det om det exempelvis är ditt moderkort eller nätagg som är boven i dramat?

Men hur ska jag kunna testa på en annan plattform om jag inte har tillgång till det? antar att du inte ställer upp?

Fast det roliga nu är att jag har kört 3dmark firestorm i 5 timmar utan crash, furmark i 2 timmar med opengl errors: 0 och det funkar bra nu, har inte ändrat på något. Men tvivlar på att det håller sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Men hur ska jag kunna testa på en annan plattform om jag inte har tillgång till det? antar att du inte ställer upp?

Fast det roliga nu är att jag har kört 3dmark firestorm i 5 timmar utan crash, furmark i 2 timmar med opengl errors: 0 och det funkar bra nu, har inte ändrat på något. Men tvivlar på att det håller sig..

Visst ställer jag upp, jag bor i Lund!

Men du har ingen polare som kan hjälpa dig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Visst ställer jag upp, jag bor i Lund!

Men du har ingen polare som kan hjälpa dig?

Lite långt då jag bor i Värmland.

Tyvärr, dom kör alla Mac eller bor långt bort :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Lite långt då jag bor i Värmland.

Tyvärr, dom kör alla Mac eller bor långt bort :/

Det finns nog en del personer här som ställer upp. Jag själv skulle ställa upp, men jag tror inte göteborgs trakterna är så attraktiva för dig.
Kolla tråden för hjälp med montering och se om det finns någon i området, dem ställer nog gladligen upp i utbyte mot en kopp kaffe eller några öl.

Alternativt så chansar du och passar på och byter platform. Det har faktiskt hänt en del sedan 2008 om än inte lika mycket som 2001-2008.

Risken att det är moderkortet som orsakar problem känner iaf jag inte är helt orimlig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det finns nog en del personer här som ställer upp. Jag själv skulle ställa upp, men jag tror inte göteborgs trakterna är så attraktiva för dig.
Kolla tråden för hjälp med montering och se om det finns någon i området, dem ställer nog gladligen upp i utbyte mot en kopp kaffe eller några öl.

Alternativt så chansar du och passar på och byter platform. Det har faktiskt hänt en del sedan 2008 om än inte lika mycket som 2001-2008.

Risken att det är moderkortet som orsakar problem känner iaf jag inte är helt orimlig.

Blir helt galen nu, köpt nytt moderkort, processor och minnen. Fortfarande samma problem..Blev ett Asus Z170-A, 6600K...Spelade lite DCS World och BAM, Svart skärm och drivarna krashade...

Permalänk
Medlem

@Laiq: Ok.. verkar märkligt detta, du gjorde en clean installation av operativsystem vid bytet av plattform?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless