Behov av assistans för att sätta upp en Mail-server på Ubuntu.

Permalänk

Behov av assistans för att sätta upp en Mail-server på Ubuntu.

Försöker sätta upp en mail-server för min domän som jag skaffade för flera år sen, men jag är en total newbie på linux och har därmed lite bekymmer med alla dessa textbaserade configurationer.

Målet är en server med IMAP och WEB-mail.

Jag försöker följa denna guiden: https://help.ubuntu.com/community/Postfix

Har kommit så pass långt som att det är dags att starta om postfix (alldeles ovanför rubriken "Authentication")
Nu har jag blivit lite osäker på om jag har fyllt i domännamn och så helt korrekt.

Skrivet av /etc/postfix/main.cf:

# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version

# Debian specific: Specifying a file name will cause the first
# line of that file to be used as the name. The Debian default
# is /etc/mailname.
#myorigin = /etc/mailname

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu)
biff = no

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no

# Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings
#delay_warning_time = 4h

readme_directory = no

# TLS parameters
smtpd_tls_cert_file = /etc/ssl/certs/smtpd.crt
smtpd_tls_key_file = /etc/ssl/private/smtpd.key
smtpd_use_tls=yes
smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache
smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache

# See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for
# information on enabling SSL in the smtp client.

smtpd_relay_restrictions = permit_mynetworks permit_sasl_authenticated defer_unauth_destination
myhostname = Ubuntu-Server.mindomän.se
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = mindomän.se, example.com, Ubuntu-Server, localhost.localdomain, localhost
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8 [::ffff:127.0.0.0]/104 [::1]/128 192.168.8.0/24
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all
inet_protocols = all
home_mailbox = Maildir/
mailbox_command =
smtpd_sasl_local_domain =
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
broken_sasl_auth_clients = yes
smtpd_recipient_restrictions = permit_sasl_authenticated,permit_mynetworks,reject_unauth_destination
smtp_tls_security_level = may
smtpd_tls_security_level = may
smtpd_tls_auth_only = no
smtp_tls_note_starttls_offer = yes
smtpd_tls_CAfile = /etc/ssl/certs/cacert.pem
smtpd_tls_loglevel = 1
smtpd_tls_received_header = yes
smtpd_tls_session_cache_timeout = 3600s
tls_random_source = dev:/dev/urandom

Jag har fetat de två raderna som jag är osäker på för tillfället.
Jag vill att min mail-adress skall se ut så här: nebudchanezzer@mindomän.se

Ser det korrekt ut eller skall det ändras på något sätt?
Kan tillägga att min mailserver heter f.n. Ubuntu-Server i mitt nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem

Ta först och främst reda på om din operatör tillåter det eller inte, de flesta blockerar kunderna från att sätta upp mailservrar på hemmabbnemang pga att det ofta missbrukas för att skicka spam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ta först och främst reda på om din operatör tillåter det eller inte, de flesta blockerar kunderna från att sätta upp mailservrar på hemmabbnemang pga att det ofta missbrukas för att skicka spam.

Jag har Bahnhof som operatör och det skall inte vara omöjligt, inte enligt denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1391133-tips-for-bahnho...

Den är ju inte allt för gammal så det borde väl fortfarande vara akutellt.

Permalänk

Hmm, OK!

Nån som kan tipsa om något annat forum eller liknande för att kunna få lite assistans med detta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Tack för den björntjänsten... Ytterligare en guide....

Det öppnar dock för en annan fråga eftersom den guiden tycker man skall använda sql för mailen, medans guiden jag hittade och länkade till i första posten anser maildir, vad blir egentligen bäst?

I mitt fall handlar det ju mest om att jag vill sätta upp en egen mailserver för att jag har mitt efternamn som domän, alltså så kan jag ju få mailen att se ut så här: "namn@efternamn.se", så det är ju bara till för familjemedlemmarna i stort sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tack för den björntjänsten... Ytterligare en guide....

Det öppnar dock för en annan fråga eftersom den guiden tycker man skall använda sql för mailen, medans guiden jag hittade och länkade till i första posten anser maildir, vad blir egentligen bäst?

I mitt fall handlar det ju mest om att jag vill sätta upp en egen mailserver för att jag har mitt efternamn som domän, alltså så kan jag ju få mailen att se ut så här: "namn@efternamn.se", så det är ju bara till för familjemedlemmarna i stort sätt.

Kikat på mailinabox?
https://mailinabox.email/

Fungerade rätt bra men valde till slut att köra på MS Exchange..

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning.
Själv sökte jag just denna https://help.ubuntu.com/community/PostfixVirtualMailBoxClamSm...
Ska flytta över en qmail installation till just postfix framöver, blir att bita i att få över all mail.

Permalänk
Medlem

Kan du accepter windows i botten så ta en titt på Hmailserver.
Den går på windows och är klart enkel att sätta upp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

bara för att flika in, du kan köra @dindomän med gmail så slipper du sätta upp en server men du kanske vill göra det ändå?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

bara för att flika in, du kan köra @dindomän med gmail så slipper du sätta upp en server men du kanske vill göra det ändå?

Hade jag faktiskt ingen aning om, kan ju vara ett alternativ kanske.
Det är ju ändå det slutgiltiga målet, men samtidigt så är det ju ett projekt för att bekanta mig med Linux också.

Permalänk
Medlem

http://www.krizna.com/ubuntu/setup-mail-server-ubuntu-14-04/

Två varninar dock

Ubuntu 16.04 LTS släpps 22/4-16

Bahnhof har förmodligen blockerat port 25, ring och hör med dem innan du börjar, de kanske kan öppna den. Detta har dock redan tagits upp.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

http://www.krizna.com/ubuntu/setup-mail-server-ubuntu-14-04/

Två varninar dock

Ubuntu 16.04 LTS släpps 22/4-16

Bahnhof har förmodligen blockerat port 25, ring och hör med dem innan du börjar, de kanske kan öppna den. Detta har dock redan tagits upp.

Kan hända att de har blockerat den, men det finns ju vägar runt det och som det ser ut nu så är väl planen att konfigurera postfix att använda "relayhost = localhost" och sen konfigurera stunnel att göra en anslutning till bahnhofs smtp på port 465 för utgående mail.

Permalänk

OK, det slutade med att jag följde denna guiden: http://www.krizna.com/ubuntu/setup-mail-server-ubuntu-14-04/

jag kör en nyare version av Ubuntu och kanske är det därför som inte guiden stämde helt när det kom till dovecot.
jag blev inte frågad nånting när jag installerade dovecot vilket man enligt guiden skulle bli och i vilken av alla konfigurationsfilerna svaren på de frågorna skulle ha bivit insatta har jag ingen aning om...

Hur som helst så fungerar det i alla fall inte....

om jag kör "netstat -nl4" så ser jag att servern lyssnar på alla de relevanta portarna, 25,110, 143, 587, 993 och 995 men om jag försöker telneta till dem får jag bara "connection rejected" på alla utom 25.

När jag med outlook försöker att testa mina inställnignar (IMAP) så lyckas jag att skicka ett testmail men jag lyckas inte logga in för att se min mail.

Nån som vet hur man skall börja felsöka detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

OK, det slutade med att jag följde denna guiden: http://www.krizna.com/ubuntu/setup-mail-server-ubuntu-14-04/

jag kör en nyare version av Ubuntu och kanske är det därför som inte guiden stämde helt när det kom till dovecot.
jag blev inte frågad nånting när jag installerade dovecot vilket man enligt guiden skulle bli och i vilken av alla konfigurationsfilerna svaren på de frågorna skulle ha bivit insatta har jag ingen aning om...

Hur som helst så fungerar det i alla fall inte....

om jag kör "netstat -nl4" så ser jag att servern lyssnar på alla de relevanta portarna, 25,110, 143, 587, 993 och 995 men om jag försöker telneta till dem får jag bara "connection rejected" på alla utom 25.

När jag med outlook försöker att testa mina inställnignar (IMAP) så lyckas jag att skicka ett testmail men jag lyckas inte logga in för att se min mail.

Nån som vet hur man skall börja felsöka detta?

Har du öppnat för de portarna i brandväggen?

Permalänk
Skrivet av Boombaaz:

Har du öppnat för de portarna i brandväggen?

Har ju ingen brandvägg på maskinen i fråga, detta är ju bara en virtuell labb-maskin f.n. och eftersom jag ansluter från det lokala nätverket med "NAT-reflection" inställt i min pfSense-maskin ser jag inte ens att paketen hittar ut på Internet ö.h.t.

Jag kan ju givetvis ha fel här, novis som man är, men det är ju min uppfattning iaf.

Och som jag tidigare nämnt: om jag kör "netstat -nl4" så ser jag ju att maskinen lyssnar på de portarna den skall, men jag får "connection refused" vilket för mig innebär att maskinen i fråga aktivt säger nej till anslutningen medans en brandvägg bara "droppar" paketen (igen min uppfattning om hur det fungerar, jag kan ha fel, fortfarande novis).
Detta leder mig till att tro att portarna är öppna som de skall men att nånstans i konfigurationen brister det, kryptering, nycklar, protokoll....

Har googlat lite men har inte hittat något som riktigt fångat mitt intresse.

Hur som helst: Ser ut som 16.04 LTS släpptes idag så jag passade på att uppdatera till den och det verkar som om dovecot har fått en liten makeover med ny layout på vissa .conf så jag börjar om från början...
Börjar om på nytt (en bira fick mig tänka på en viss trudelutt)

Permalänk
Medlem

Kolla loggarna för de tjänsterna som du försöker ansluta till.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Ja kolla loggarna, samt anslut mot serverns lokala IP och blanda inte in natreflect i pfsense. Det kan du göra när du vet att det fungerar lokalt

Permalänk

Efter mycket testande och googlande fick jag det att fungera efter att jag installerat webmin och fått lite "överblick" över inställningarna samtidigt som man får en liten förklaring till alla möjliga inställningar oxå.

Nu blev detta gjort på en "labbmaskin" med 15.10 på, nu vill jag ju helst göra en ordentlig setup på 16.04, men jag lyckades inte installera webmin.
Är det OK att bara "flytta över" alla config-filer från postfix och dovecot?

Och för det som är intresserade så fick jag detta att fungera med Bahnhof:

Skrivet av /etc/postfix/main.cf:

relayhost = [mailout.privat.bahnhof.se]:587
smtp_sasl_auth_enable = yes
smtp_sasl_password_maps = hash:/etc/postfix/sasl/sasl_passwd
smtp_sasl_security_options = noanonymous
smtp_use_tls = yes
smtp_tls_note_starttls_offer = yes
smtp_tls_security_level = encrypt
smtp_tls_loglevel = 1